شارژر باتری نیکل کادمیم

این مدار می تواند تا 8 سلول باتری نیکل کادمیم را همزمان شارژ کند و علاوه بر این که دارای دو نوع شارژ استاندارد و سریع می باشد، دارای نشانگر شارژ کامل نیز است. شارژرهای دارای قطع خودکار (به هنگام شار کامل) به دلیل نویزی که در شبکه ایجاد می کنند، خیلی مطلوب نیستند.

ترانسفورماتور در ثانویه خود دارای دو سیم پیچ 0 تا 12V جداگانه می باشد. اولین سیم پیچ برای مدار شارژ کننده و دومی برای مدار نشان دهنده شارژ کامل به کار می رود. آی سی رگولاتور LM317T یک تثبیت کننده ولتاژ متغیر است که براساس آن دو حالت شارژ سریع و استاندارد انتخاب می شود. دیود D10 مانع عبور جریان معکوس به هنگام قطع برق شبکه می شود. R5 تا R12 محدود کننده جریان هستند. مقایسه کننده IC2µA741 ولتاژ مبنا را با ولتاژ نشانگر شارژ کامل مقایسه می کند. هنگامی که این دو ولتاژ با هم برابر شوند، LED10 به نشانه شارژ کامل روشن خواهد شد.

مدار نشانگر شارژ کامل فقط برای یک باتری در نظر گرفته شده است. با یک کلید چند راهه می توان این مدار را برای سلول های دیگر مورد استفاده قرار داد. با افزایش ظرفیت جریان ترانسفوماتور و استفاده از عناصر با جریان بالاتر می توان تعداد باتری ها را برای شارژ افزایش داد. برای ICLM317T گرمابر (هیت سینک) مناسب در نظر بگیرید. برای تنظیم VR1 ، VR2 را به گونه ای تنظیم کنید که 3V داشته باشیم، سپس یک باتری با شارژ کامل را به مدار متصل کنید و VR2 را آنقدر تغییر دهید که LED10 روشن شود.

شکل 1 نقشه شماتیک شارژر باتری نیکل کادمیم

شکل 1 نقشه شماتیک شارژر باتری نیکل کادمیم

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com (این مطلب فاقد فایل جهت دانلود است)

 نویسنده : زهرا ایزانلو

 تاریخ انتشار : 10 ژانویه 2019

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.