سرعت سنج خودرو با نمایشگر LED

سرعت سنج خودرو

سرعت سنج معرفی شده در این بخش در مقایسه با سرعت سنج های آنالوگ و سرعت سنج های دیجیتال دارای نمایشگر هفت قسمتی دارای ساختمان ساده تر و کاربرد آسان تر می باشد.

یازده نمایشگر LED با افزایش سرعت (هر ۸ کیلومتر بر ساعت) تغییر وضعیت می دهند. سرعت سنج دارای دو حالت شهری (CITY) و بزرگراه (HIGH WAY) است که هرگاه سرعت از حد مجاز بیشتر شود، بوق خواهد زد (لازم به یادآوری است که ۸۷ درصد تصادفات دنیا ناشی از سرعت بالا می باشد). سیستم کدگذاری رنگی به کار رفته، امکان برداشت سریع راننده را از وضعیت سرعت فراهم می سازد.

این مدار، برای خودروهایی که چهار سیلندر هستند و دارای سیستم برق 12V می باشند قابل کاربرد است. البته به آسانی می توان آن را برای کاربرد در خودروهای دیگر تغییر داد.

اساس کار مدار سرعت سنج

در موتورهای بنزینی سیگنال های جرقه در سرهای پلاتین دلکو (CONTACT BREAKER) با سرعت موتور (دور بر دقیقه) تناسب مستقیم دارد. سرعت سنج، این فرکانس اولیه را توسط یک مبدل فرکانس به ولتاژ به یک ولتاژ متغیر تبدیل می کند. این ولتاژ متغیر به یک راه انداز نمایشگر میله ای (3914 IC LM) که در حالت “میله ای” به کار می رود، اعمال می شود. ده LED به خروجی های این آی سی به ردیف متصل شده اند تا سرعت را نمایش دهند. این LED ها به گونه ای مرتب شده اند که تغییر رنگی را از زرد (سرعت کم) به سبز (سرعت معمولی)، به نارنجی (سرعت بالا) و به قرمز (سرعت خطرناک) ایجاد نمایند.

توضیح مدار سرعت سنج

عمل تبدیل ولتاژ به فرکانس به وسیله آی سی ناسیونال 2917 LM انجام می گیرد. خازن Cمحدوده عملکرد را تنظیم می کند، در حالی که ترکیب R18 و VR1 به همراه خازن Cشبکه زمان بندی و صاف کنندگی را تشکیل می دهند. فرکانس ورودی به پایه ۱ از تراشه اعمال می شود. عناصر اطراف پایه ۱، یک موج مستطیلی را برای این پایه ایجاد می کنند.

لیست قطعات مدار سرعت سنج

لیست قطعات مدار سرعت سنج خودرو

شکل 1 نقشه شماتیک مدار سرعت سنج خودرو با نمایشگر LED

نقشه شماتیک مدار سرعت سنج خودرو با نمایشگر LED

دیود زنر Dدامنه ورودی را محدود می کند که ممکن است بعضی اوقات تا چند صد ولت برسد. خروجی DC در پایه ۱۰ متناسب با سرعت است. این ولتاژ به ورودی ولت متر ده پله ای ساخته شده به وسیله راه انداز میله ای LM3914 اعمال می شود. بدین ترتیب با افزایش سرعت LEDها روشن خواهد شد. LED1 همواره روشن می ماند.

شکل 2 نقشه مدار چاپی (PCB)

 نقشه مدار چاپی (PCB) سرعت سنج خودرو

شکل 3 نقشه قطعات مدار چاپی شکل 2

نقشه قطعات مدار چاپی پروژه سرعت سنج خودرو

ساخت مدار سرعت سنج خودرو

نقشه مدار چاپی دستگاه در شکل ۲ آمده است. پایه های سربی LED ها باید به اندازه کافی کشیده شوند تا بتوان قاب مناسب برای آنها در نظر گرفت. هنگام لحیم کردن پایه های LED باید به جهت آن توجه خاص داشت.
مدار را در یک محفظه ضدآب آکریلیک با شکاف هایی برای نصب LED ها قرار دهید. یک شکاف 8mm برای کلید و تعدادی شکاف 3mm نیز بر روی آن برای نصب بوق هشدار در نظر بگیرید.

پتانسیومتر VR2 را برای ماکزیمم انحراف (FSD) برابر با 2/5V تنظیم کنید. می توان از دو باتری Ni – cd تازه شارژ شده به عنوان یک مرجع مناسب استفاده کرد. برای تنظیم VR1 یا باید موتور در جا کار نماید و آن را برای ماکزیمم انحراف (FSD) در 10000PRM تنظیم نمود یا آن را با یک سرعت سنج تجارتی دقیق مقایسه نمود. سیم مربوط به بوق هشدار را به آن LED وصل کنید که می خواهید از آن سرعت به بالا بوق به صدا در آید. کل سیستم را می توان در داشبورد ماشین جاسازی نمود.

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com (این مطلب فاقد فایل جهت دانلود است)

 نویسنده : زهرا ایزانلو

 تاریخ انتشار : 13 نوامبر 2018

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.