دیمر با قابلیت کنترل خودکار شدت نور

با استفاده از این مدار شدت نور یک لامپ به آرامی افزایش می یابد و پس از رسیدن به یک سطح ماکزیمم شروع به کاهش کرده تا به یک سطح می نیمم برسد و این فرآیند به همین ترتیب تکرار خواهد شد. میزان نور لامپ در هر مرحله با تغییر پتانسیومترهای مدار تنظیم می شود.

در این مدار تعدادی ترانزیستور کلیدزنی با مقاومت های مربوطه جهت تولید سطح ولتاژهای مورد نظر به کار رفته است. پالس ساعت تولید شده به وسیله مولتی ویبراتور آستابل به ورودی ساعت (پایه 14 از IC2) شمارنده ده تایی اعمال می شود. به ازای هر پالس ورودی به IC2، خروجی متناظر، یک و بقیه خروجی های آن صفر خواهد شد. توجه به این که پایه 13 (ENABLE) و پایه 15 (RESET) از شمارنده IC2 زمین شده اند، عمل شمارش دائما انجام می گیرد. خروجی های IC2 به ترانزیستورهای کلیدزنی اعمال می شود. ابتدا پایه 3 یک می شود که باعث روشن شدن T1 می گردد. در این حالت پتانسیومتر VR1 باید به گونه ای تنظیم شود که لامپ 9V بیشترین روشنایی را داشته باشد.

شکل 1 نقشه شماتیک دیمر با قابلیت کنترل خودکار شدت نور

شکل 1 نقشه شماتیک دیمر با قابلیت کنترل خودکار شدت نور

به ازای پالس ساعت بعدی، پایه 2 یک خواهد شد و T2 شروع به هدایت می کند. VR2 در این حالت باید به گونه ای تنظیم شود که نور لامپ نسبت به حالت پیشین کمتر باشد. به همین ترتیب ترانزیستورهای بعدی تحریک خواهند شد و پتانسیومترهای بعدی باید به گونه ای تنظیم شوند که نسبت به حالت قبل نور کمتری به وسیله لامپ تولید شود.

بنابراین، برای پنج پالس ساعت اول، پایه های 3، 2، 4، 7 و 10 به ترتیب یک می شوند و در نتیجه ترانزیستورهای T1 تا T5 تحریک شده لامپ روشن خواهد شد. در این پنج مرحله نور لامپ به ترتیب از مقدار حداکثر به حداقل خواهد رسید. برای پنج پالس ساعت بعدی پایه های 1، 5، 6، 9 و 11 به ترتیب یک می شوند و در نتیجه ترانزیستورهای T5 تا T1 دوباره هدایت خواهند کرد. در این حالت با توجه به مقاومت پتانسیومترها نور لامپ از حداقل به حداکثر خواهد رسید. این فرآیند به ترتیب فوق بارها و بارها تکرار خواهد شد.

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com (این مطلب فاقد فایل جهت دانلود است)

 نویسنده : زهرا ایزانلو

 تاریخ انتشار : 7 ژانویه 2019

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.