دستگاه اعلام خطر جوش آوردن خودرو

این مدار هنگامی که دمای موتور خودرو به مقدار معینی برسد، شروع به آژیر کشیدن می نماید. اگرچه تمام خودروها دارای عقربه نشان دهنده دمای موتور هستند، اما ممکن است راننده متوجه جوش آوردن موتور نگردد. افزایش درجه حرارت موتور سبب کاهش یافتن مقاومت الکتریکی ترمیستور RH1 می گردد. ترمیستور و مقاومت R1 با هم سری شده اند و تقسیم ولتاژ بین آن دو، ولتاژ پایه 2 از op-amp را تعیین می نماید. VR1 ولتاژ مرجع را برای پایه 3 از IC1 تعیین می کند. هنگامی که ولتاژ پایه 2 از ولتاژ پایه 3 کمتر می شود، خروجی IC1 (پایه 6)، یک خواهد شد. IC2 به صورت مولتی ویبراتور آستابل بسته شده است و تولید یک سیگنال صوتی می نماید. دمایی که می خواهیم به ازای آن آژیر به صدا درآید به وسیله VR1 تعیین می شود. VR2 فرکانس صدای آژیر را تعین می کند.

GL16 یک ترمیستور با ضریب حرارتی منفی (NTC) می باشد. از هر نوع ترمیستور با ضریب حرارتی منفی می توان در مدار استفاده نمود. ترمیستورها، عناصر بسیار حساسی هستند و چنانچه به مدت طولانی داغ بمانند، حواهند سوخت. یک ورقه نازک مسی را برش داده و آن را به شکل گیره p خم نمایید. حفره لازم جهت قرار دادن ترمیستور (حفره p) از پیچیدن ورقه مسی حول یک میخ نازک به دست خواهد آمد. پس از قراردادن ترمیستور در حفره، آن را با ماده چسبنده epoxy resin بپوشانید. سیم های ورودی حتما دارای عایق مناسب باشد. گیره به موتور کاملا چسبانده شود و از مرطوب شدن ترمیستور خودداری گردد.

جریان مصرفی مدار حدود 10mA است. بهتر است، تغذیه مدار به هنگام خاموش بودن موتور قطع باشد.

شکل 1 نقشه شماتیک دستگاه اعلام خطر جوش آوردن خودرو

شکل 1 نقشه شماتیک دستگاه اعلام خطر جوش آوردن خودرو

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com (این مطلب فاقد فایل جهت دانلود است)

 نویسنده : زهرا ایزانلو

 تاریخ انتشار : 30 مارس 2019

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.