تستر کامل قطعات الکترونیکی

تستر کامل معرفی شده در این بخش امکان آزمایش سریع قطعات الکتریکی و الکترونیکی مانند LED ها، دیودها، ترانزیستورها، ترانسفورماتورها، IC های ساده و … فراهم می سازد. از این مدار همچنین می توان به عنوان یک پروب منطقی برای تشخیص صفر و یک منطقی استفاده نمود.

مدار تنها دارای یک تراشه CMOS به نام معکوس کننده اشمیت 40106 می باشد. (IC1(e به گونه ای تنظیم شده است که در فرکانس چند کلیوهرتز نوسان کند و معکوس کننده های b،a و d،c موازی شده اند تا خروجی های مکمل و بافر شده را در نقاط A و B تولید کنند.

شکل 1 نقشه شماتیک تستر کامل قطعات الکترونیکی

شکل 1 نقشه شماتیک تستر کامل قطعات الکترونیکی

دروازه f به همراه LED1، پتانسیومتر VR1 و شبکه تقسیم ولتاژ R2 و R3، حالت منطقی (صفر یا یک) ظاهر شده در نقطه C را آشکار می سازند. ولتاژ تغذیه 5V مدار را سازگار با TTL و ولتاژ تغذیه 9V مدار را سازگار با CMOS خواهد کرد. یک ولتاژ AC هشت ولت بین دو پروب A و B در دسترس می باشد و LED2 نیز از طریق مقاومت های محدود کننده جریان 560Ω با آنها سری شده است. هنگامی که یک مقاومت، مسیر اتصال کوتاه، سیم پیچ یا یک نیمه هادی بین پروب A و B قرار می گیرد، رفتار LED2 و LED1 وضعیت قطعه را نشان خواهد داد. جدول زیر وضعیت روشن یا خاموش بودن LED ها را با توجه به وضعیت قطعه مورد آزمایش نشان می دهد.

جدول تست قطعات

جدول تست قطعات

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com (این مطلب فاقد فایل جهت دانلود است)

 نویسنده : زهرا ایزانلو

 تاریخ انتشار : 15 ژانویه 2019

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.