مدار خودکار تبدیل نور بالا به نور پایین و برعکس در وسایل نقلیه

بسیاری از راننده ها، لامپ سوی بالای ماشین خود را هنگام نزدیک شدن وسیله نقلیه روبرویی به سوی پایین تبدیل نمی کنند. گاهی اوقات راننده تمایل به این کار دارد، اما پیدا کردن کلید مربوطه و تغییر وضعیت دادن آن سبب مختل کردن تمرکز راننده می شود. با استفاده از مدار زیر می توان مشکل فوق را برطرف ساخت.

طرز کار این مدار خودکار بسیار ساده است. مدار شامل یک LDR است که روی یک لوله PVC به طول 4cm چسبانده می شود. هنگامی که نور به LDR می تابد، مقاومتش کاهش پیدا کرده و خروجی IC 555 صفر می شود. این سبب می شود که رله عمل کند و در نتیجه نور لامپ سوی بالا به دلیل سری شدن مقاومت 10Ω ، 10W با آن کاهش پیدا نماید. به جای این کار می توان از رله دو کنتاکت استفاده نمود تا با عمل کردن رله تغذیه لامپ سوی بالا قطع و تغذیه لامپ سوی پایین وصل شود و برعکس.

لوله Pvc بهتر است در پنجره جلوی رادیاتور جاسازی شود که وقتی فاصله بین دو ماشین به حدود 3 تا 9m رسید، LDR عمل نماید. این فاصله با توجه به اندازه پتانسیوتر VR1) 10K) و محل قرارگیری لوله PVC در پنجره جلوی رادیاتور تغییر می کند.

لوله PVC همچنین می تواند در جاهای مناسب دیگر اتومبیل به جای پنجره جلوی رادیاتور قرار گیرد. این مدار برای اتوبوس ها و کامیون ها نیز قابل کاربرد است.

شکل 1 نقشه شماتیک مدار خودکار تبدیل نور بالا به نور پایین و برعکس در وسایل نقلیه

شکل 1 نقشه شماتیک مدار خودکار تبدیل نور بالا به نور پایین و برعکس در وسایل نقلیه

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com (این مطلب فاقد فایل جهت دانلود است)

 نویسنده : زهرا ایزانلو

 تاریخ انتشار : 20 آوریل 2019

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.