بوق الکترونیکی ماشین

این بوق موزیکال ماشین دارای خروجی 10W می باشد. مدار می تواند صداها و ملودی های گوناگونی را تولید نماید. از مدار همچنین می توان به عنوان زنگ درب منزل یا زنگ ساعت استفاده نمود. ولتاژ تغذیه مدار می تواند از 6V تا 18V DC تغییر کند. البته هنگامی که به عنوان بوق ماشین به کار می رود، ولتاژ تغذیه آن 12V خواهد بود که مستقیما از باتری گرفته می شود.

قلب مدار تراشه HT88، یک حافظه ROM ترکیب کننده موزیک می باشد. در داخل تراشه همچنین یک نوسان ساز، یک پیش تقویت کننده و … وجود دارد. با صفر کردن پایه ورودی مربوطه، صداهای گوناگون به وسیله تراشه تولید خواهد شد. R1 و D2 ولتاژ 12V را به 3.9V برای تغذیه IC1 کاهش می دهند.

خروجی IC1 به LM1010 ) IC2 ) که به عنوان تقویت کننده عمل می کند، اعمال می شود. این تقویت کننده می تواند به مقاومت 4 اهم، 10W توان صوتی تحویل دهد. C3 و C8 به ترتیب به عنوان خازن های کوپلاژ ورودی و خروجی عمل می کنند. C1 و C9 خازن های جدا کننده تغذیه DC می باشند. دیود D1 مدار را در برابر ولتاژ منفی حفاظت می کند. مدار باید در نقطه ای از ماشین جاسازی شود که دور از حرارت داخل موتور باشد. بلندگوی مدار باید از نوع مقاوم در برابر هوا باشد که می تواند در محل بوق های فعلی نصب شود. اگر از مدار به عنوان بوق دنده عقب استفاده شود، کلید S1 به جای این که کلید اصلی بوق ماشین باشد باید کلید چراغ دنده عقب ماشین باشد.

شکل 1 نقشه شماتیک بوق الکترونیکی ماشین

شکل 1 نقشه شماتیک بوق الکترونیکی ماشین

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com (این مطلب فاقد فایل جهت دانلود است)

 نویسنده : زهرا ایزانلو

 تاریخ انتشار : 5 ژانویه 2019

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.