آشکارساز میدان الکتریکی برق شهر

مدار الکترونیکی نشان داده شده می تواند میدان الکتریکی ناشی از برق AC ، 220V را تا فاصله 25/4cm آشکار سازد (میزان فاصله به حساسیت دستگاه بستگی دارد). تمام اشخاص مرتبط با برق و الکترونیک این وسیله را مفید خواهند یافت. مدار بسیار ساده است و براساس تراشه CMOS به شماره CD4011 کار می نماید. زیرا امپدانس ورودی تراشه های CMOS بسیار بالا و حدود 1012 اهم می باشد.

4011 دارای چهار دریچه NAND دو ورودی می باشد که در اینجا به عنوان دریچه NOT مورد استفاده قرار گرفته اند. G3، G2، G1 و G4 چهار دریچه های NAND داخل تراشه هستند که به صورت شکل بالای مدار اصلی به هم وصل شده اند.

هنگامی که ورودی G1 به وسیله صفحه لمسی BODY TOUCH PLATE زمین می شود، خروجی آن مثبت شده به وسیله G2 معکوس می شود. G3 و G4 برای افزایش قابلیت جریان دهی موازی شده اند تا بتوانند جریان لازم برای نمایشگر LED را تأمین نمایند.

شکل 1 نقشه شماتیک آشکارساز میدان الکتریکی برق شهر

شکل 1 نقشه شماتیک آشکارساز میدان الکتریکی برق شهر

هنگامی که مدار به یک سیم جریان دار یا سیم حامل برق AC ، 220V نزدیک می شود، G1 سیگنال های 50Hz را که در خروجی G3 و G4 ظاهر خواهد شد، برداشت می کند. روشن شدن LED نشانگر وجود میدان الکتریکی است. اگر مدار تا حدود 10 فوت یا بیشتر از سیم حامل جریان دور شود، LED خاموش خواهد شد بنابراین دستگاه می تواند به عنوان یک عیب یاب سیم کشی شبکه برق به کار رود.

ساخت مدار بسیار ساده است اما در لحیم کاری ها کاملا دقت نمایید زیرا کارکرد دستگاه کاملا به حساسیت آن بستگی دارد.

یک ورقه نازک آلومینیومی عایق شده را دور کل مدار پیچیده به سیم زمین وصل نمایید. جعبه مدار، بهتر است یک جعبه پلاستیکی به ابعاد 6cm*3cm*3cm باشد. تغذیه مدار می تواند دو باتری قلمی 1/5V یا یک باتری 9V باشد. صفحه مسی (copper plate) که باید به وسیله شخص لمس شود دارای ابعاد 1/5cm*1/5cm است و روی یک طرف از جعبه وصل می شود.

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com (این مطلب فاقد فایل جهت دانلود است)

 نویسنده : زهرا ایزانلو

 تاریخ انتشار : 2 دسامبر 2018

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.