دستورات اولیه در زبان بیسیک BASIC

دستورات اولیه

آموزش برنامه نویسی, مهم ترین بخش یک میکروکنترلر است, چراکه بدون آشنایی با شیوه های برنامه نویسی هرچه مقدار هم دستورات را حفظ باشیم به ما کمکی نمی کند. نیازی به حفظ کردن دستورات نیست, تنها کافی ست بدانید چنین دستوری وجود دارد, در اصل برنامه نویسی نیازی به خلاقیت شما بستگی دارد, نه به حفظ بودن فرمان ها و دستورات یک نرم افزار و این تنها با انجام پروژه های متعدد و کسب تجربه در هریک از آن ها به وجود خواهد آمد.

در این بخش آموزش برنامه نویسی در محیط نرم افزار BASCOM-AVR را آغاز می کنیم. برنامه ها را در حالت کلی فرا خواهید گرفت و در ادامه با شیوه ها و ترفندهای برنامه نویسی برای استفاده از دستورات آشنا خواهید شد.

دستورات اولیه در زبان بیسیک BASIC

فرم کلی یک برنامه در نرم افزار برنامه نویسی BASCOM-AVR

در شروع کار برای خلق یک برنامه باید از یک استاندارد استفاده کنید. این استاندارد به برنامه شما نظم می دهد و از پیچیدگی برنامه جلوگیری می کند. این استاندارد و فرم کلی به صورت زیر است:

1- میکروکنترلر مورد استفاده خود را انتخاب کنید.

2- فرکانس کار میکروکنترلر را تعیین کنید.

3- امکانات میکروکنترلری را که می خواهید در برنامه از آن ها استفاده کنید را پیکربندی کنید.

4- متغیرهای مورد نیاز خود را نام گذاری کنید.

5- برنامه اصلی خود را پیاده کنید.

با این کار برنامه شما با نظم خاص نوشته شده و امکان رفع ایرادات احتمالی آن آسان خواهد بود.

برنامه ای را که در حال نوشتن آن هستید, ممکن است بسیار پیچیده شود, برای جلوگیری از ای کار راه حلی وجود دارد. در جلوی هر خط از برنامه مقصود خود را بیان کنید, برای این کار بعد از نوشتن خط دستور خود از علامت (‘) استفاده کنید یا اینکه از دستور REM استفاده کرده و توضیحات خود را در جلوی آن بنویسید.

توضیحات مربوطه ‘ دستورات مورد نظر برنامه

دستورات مورد نظر برنامه REM توضیحات مربوطه

در ادامه کار دستورات را طبقه بندی کرده و به ذکر مشخصات آن ها می پردازیم.

معرفی میکرو

Micro : نام تراشه مورد استفاده

اولین مرحله برای نوشتن یک برنامه, مشخص کردن نام میکروی مورد استفاده است. برای نوشتن نام میکروکنترهای AVR طبق دسته بندی های خاصی به صورت زیر استفاده می کنیم.

میکروکنترلرهای AVR سری هایی که دارای کلمه ATtiny هستند:

 

نکته : در ویرایش های قدیم Bascom-AVR به جای ATtiny از AT و بعد از شماره تراشه, DEF گذاشته می شوند (AT12def.dat).

میکروکنترلر های AVR سری های PWM:

میکروکنترلر های AVR سری های Z-LINK:

میکروکنترلر های AVR سری های CAN:

میکروکنترلر های AVR سری های ATmega و Xmega:

میکروکنترلر های AVR سری USB:

فرکانس کار میکرو

Var : مقدار فرکانس کاری میکروکنترلر AVR بر حسب هرتز Hz

استفاده از کتابخانه ها در برنامه نویسی میکروکنترلرهای AVR

نرم افزار Bascom-AVR بعضی از وسایل جانبی را تحت پوشش قرار داده, مانند LCD های رنگی, برای این نوع قطعات کتابخانه هایی ساخته شده و برای کار با این وسایل باید نام کتابخانه را فراخوانی کنید.

libname : نام کتابخانه مورد نظر

نکته : علامت های [] به معنی این است که شما در صورت نیاز حالت داخل این علامت را می نویسید و در برنامه از نوشتن خود این علامت ها خودداری کنید.

استفاده از زبان اسمبلی در میان زبان برنامه نویسی بیسیک Basic

در صورت لزوم می توانید از زبان اسمبلی در برنامه خود استفاده کنید. برای شروع از ASM$ و برای پایان قسمت اسمبلی از ENDASM$ استفاده کنید.

تعیین آدرس شروع برنامه ریزی حافظه FLASH – دستوری اختیاری

ADDRESS : آدرس شروع برنامه ریزی که به صورت HEX نوشته می شود.

نکته : مقادیر HEX را با علامت H& و مقادیر باینری را با علامت B& شروع کنید.

حذف دستورات تاخیری

این دستور باعث می شود که تمام دستورات تاخیری که در ادامه گفته خواهد شد را در برنامه نادیده می گیرد و اگر از این دستورات تاخیری در برنامه استفاده کرده اید, بی اثر خواهند بود. کاربرد این دستور تنها در زمان شبیه سازی برنامه در محیط شبیه سازی BASCOM می باشد که باعث افزایش سرعت عمل شبیه سازی می شود.

نکته : این دستور مقدار تمام دستورات تاخیری را صفر در نظر می گیرد, پس تنها در زمان شبیه سازی از این دستور استفاده نمائید تا برنامه شما دچار مشکل نشود.

مقدار اندازه حافظه جانبی

در زمانی که از حافظه جانبی متصل به میکرو استفاده می کنید باید اندازه مقدار ظرفیت آن را مشخص کنید. در اینجا Var مقدار ظرفیت حافظه جانبی می باشد.

تعیین آدرس شروع برنامه ریزی حافظه جانبی – دستور اختیاری

ADDRESS : آدرس شروع برنامه ریزی که به صورت HEX نوشته می شود.

نکته : مقادیر HEX را با علامت H& و مقادیر باینری را با علامت B& شروع کنید.

استفاده از متغیر در برنامه

برای برنامه نویسی نیاز به فضاهایی برای انجام عملیات ها و نگه داری مقادیر مختلف دارید که ساخت متغییر به شما این امکان را می دهد.

var : نام متغیر

XRAM : استفاده از فضای حافظه جانبی برای متغیر

SRAM : استفاده از فضای حافظه SRAM برای متغیر

ERAM : استفاده از حافظه EEPROM برای متغیر

type : نوع متغیر (*)

LOCATION : با این گزینه در صورت نبود فضا در آدرس مورد نظر, می توان متغیر را به صورت هوشمند در اولین فضای خالی حافظه جای داد. (اختیاری)

OVERLAY : فضایی برای متغیر در نظر نمی گیرد و فقط در زمان استفاده در آن داده می ماند. (اختیاری)

(*) : برای هر متغیر محدودیت فضا وجود دارد که انواع متغیرها در جدول زیر مشاهده می کنید.

انواع متغیر در زبان برنامه نویسی بیسیک BASIC

نکته : متغیر STRING از نوع رشته و متنی است و برای نگه داری متن و رشته استفاده می شود.

تعریف آرایه در زبان بیسیک BASIC

نوعی متغیر وجود دارد که دارای یک نام, اما چندین زیرنام می باشد. به این متغیر آرایه گفته می شود. برای مثال در صورتی که ما دستور را به صورت زیر بنویسیم :

ما با این دستور دارای ۵ متغیر با نام A هستیم و نام هر متغیر به صورت A(1) تا A(5) است. می توان به جای عدد قرار گرفته در پرانتز, از یک متغیر دیگر استفاده کرد که عدد مورد نظر ما را در خود دارد مانند A(N) که در متغیر N مقدار ۱ به صورت فرضی قرار گرفته باشد.

حالتی دیگر برای تعریف یک متغیر

VAR : نام متغیر

XXX : نوع متغیر

تعریف متغیر همراه با انصاب مقدار یا حالت

numconst : یک مقدار عددی که در داخل متغیر قرار می گیرد.

stringconst : یک رشته (متن) که در می خواهید در درون متغیر قرار گیرد.

expression : یک عملیات بر روی یک عدد را رشته و حاصل آن را در درون متغیر قرار می گیرد.

تغییر نام متغیر و پورت ها

فرض کنید در یک پروژه در زمان کار با پورت ها برای مثال دو پایه از پورت D را به دو موتور وصل کرده اید. حال به جای اینکه شماره پایه را که به موتور وصل است در طی برنامه حفظ کنید, با این دستور می توان نام آن ها را به MOTOR1 و MOTOR2 تبدیل کرد.

newvar : نام دلخواه

oldvar : متغیر یا نام پورت و یا پایه مورد نظر برای تغیر نام

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com (این مطلب فاقد فایل جهت دانلود است)

 نویسنده : فرهاد اکبری

 تاریخ انتشار : 12 سپتامبر 2014

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.