اندازه گیری و کنترل گاز CNG با سنسور گاز MQ-4

ساخت مدار هشدار دهنده نشتی گاز

در این بخش تیم الکترونیک و برنامه نویسی الکترونیک ۹۸, اقدام به طراحی و انتشار پروژه ای کاربردی و حرفه ای با عنوان, اندازه گیری و کنترل گاز CNG با سنسور گاز MQ-4, برای شما علاقه مندان به پروژه های میکروکنترلر AVR کرده است. در این پروژه به کمک سنسوز گاز CNG مدل MQ-4 حجم گاز محیط را اندازه گیری می کنیم و مقدار آن را بر روی ال سی دی کاراکتری نمایش می دهیم. و همچنین متناسب با مقدار گاز یکی از 3 لامپ LED را روشن کرده و در صورت گذشتن از حد مجاز به کمک بلندگو اخطار می دهد و یک رله فعال می شود.

بعد قبل
اندازه گیری و کنترل گاز CNG با سنسور گاز MQ-4
اندازه گیری و کنترل گاز CNG با سنسور گاز MQ-4
اندازه گیری و کنترل گاز CNG با سنسور گاز MQ-4
بعد قبل

سنسور گاز MQ-4

سنسور گاز MQ-4 دارای خروجی آنالوگ است که متناسب با حجم گاز اندازه گیری شده تغییر می کند. در این پروژه برنامه میکروکنترلر به زبان بیسیک BASIC و در محیط نرم افزار BASCOM-AVR نوشته شده است. ابتدا در شروع کار مدار، میکروکنترلر ATmega8 سنسور را کالیبره می کند به این صورت که خروجی سنسور را تا زمانیکه یک خروجی پایدار داشته باشد بررسی می کند و زمانیکه سنسور به تعادل حرارتی مناسب رسید و خروجی آن به یک ولتاژ پایدار رسید، عملیات کالیبراسیون به پایان می رسد و سنسور آماده اندازه گیری شود سپس مقدار اندازه گیری شده را بر روی LCD کاراکتری نمایش می دهیم  و همچنین متناسب با رنج اندازه گیری شده یکی از لامپ های ال ای دی را روشن می کنیم.

آموزش نحوه راه اندازی و آزمایش پروژه

 اطلاعات پروژه

 نام پروژه : اندازه گیری و کنترل گاز CNG با سنسور گاز MQ-4

 محتویات فایل پروژه : فیلم آموزش راه اندازی و نحوه پروگرام کردن میکروکنترلر/ برنامه نوشته شده به زبان Basic (بیسیک) در محیط Bascom-AVR / فایل مدار چاپی (PCB) پروژه در قالب PDF و طرح اصلی طراحی شده در نرم افزار Proteus / نقشه شماتیک پروژه/ نرم افزار های مورد نیاز

 حجم فایل پروژه : حجم فایل پروژه = 1 مگابایت / حجم فایل ویدئو = 95 مگابایت

 رمز فایل پروژه : www.electronics98.com

 نویسنده : فرهاد اکبری

 تاریخ انتشار : 28 دسامبر 2017

 آخرین بروزرسانی پروژه : -

 نحوه دریافت فایل : بلافاصله بعد از پرداخت می توانید این فایل را از سرورهای پرقدرت سایت الکترونیک 98 با لینک مستقیم دانلود نمائید, همچنین در پایان عملیات خرید, لینک های دانلود و رسید خرید به آدرس ایمیل شما ارسال می گردد.

توجه: به دلیل توقف فعالیت سایت امکان دانلود پروژه غیرفعال می باشد!

24 دیدگاه

  1. ممنونم طلف کردید

  2. سلام جناب اکبری آقا من این سنسور mq4 رو خریدم ولی معلوم نیست پایه هاش تو pcb شما معلومه ولی قطعه نامعلومه میشه راهنماییم کنید که چه جوری روی برد نصبش کنم.؟

  3. با سلام و احترام
    نام پایه ها بر روی نقشه PCB درج شده است حال برای یافتن نام پایه ها بر روی سنسور MQ4 کافی است عبارت MQ4 pinout را در گوگل جستجو کنید.

  4. آقا دستتون درد نکنه لطف کردید

  5. سلام مهندس اکبری. آقا من این پروژه رو خریدم میخام برای خروجیش فن بزارم. خودم یه دونه فن دارم که ۱۲ ولت dc نیم آمپر است میشه همینو وصل کنم یا نه؟

  6. فرهاد اکبری

    با سلام و احترام
    بله می توانید استفاده کنید.

  7. خیلی ممنونم استاد

  8. سلام. این پروژه رو بستم و طبق توضیحاتی که داخل فیلم دادین کار کرد و پروژه عالیی بود. دستتون دردنکنه

  9. با سلام و احترام
    ممنون از لطف و محبت شما

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.