طراحی مدار فرمان یکی پس از دیگری در نرم افزار ZEN Soft

در این قسمت از معرفی پروژه های PLC ZEN از سری مباحث آموزش کار با کنترلرهای PLC می خواهیم طراحی مدار فرمان یکی پس از دیگری در نرم افزار ZEN Soft را آموزش دهیم و سپس آن را در محیط برنامه نویسی ZEN شبیه سازی کنیم.

برنامه نویسی مدار فرمان یکی پس از دیگری در نرم افزار ZEN Soft

برنامه ای بنویسید که ورودی I2 وظیفه start و ورودی I1 وظیفه stop را در یک مدار فرمان start-stop داشته باشد. (Q0) را بعنوان خروجی در نظر بگیرید. همچنین از یک تایمر نوع ON-Delay با ورودی تحریک I3 استفاده کنید تا بعد از 3s، خروجی Q1 را فعال کند.

تمامی مراحل نوشتن برنامه قدم به قدم به شرح زیر می باشد.

ابتدا بعد از ایجاد یک فایل جدید در ستون اول میز کار دابل کلیک نمایید تا پنجره شکل زیر باز شود. در پنجره باز شده سربرگ I را انتخاب و شماره ورودی مورد نظر و نوع ورودی (0.N یا N.C) را نیز وارد نمائید. بدیهی است چون I1 بعنوان stop بکار می رود باید این ورودی از نوع Normally closed انتخاب شود.

پنجره انتخاب کنتاکت های ورودی (شستی استپ)

در comment مربوطه می توانید کار کلید را هم وارد کنید (مثلا Stop). به همین ترتیب در ستون دوم I2 را به عنوان کلید start وارد کنید. ستون سبز رنگ، نیز مربوط به خروجی ها است و coil ها در آن قرار می گیرند. روی قسمت سبز رنگ دابل کلیک کرده و در پنجره شکل زیر نوع Q coil (به معنای یک خروجی) را تعریف و در قسمت Function گزینه Normal output operation را انتخاب و شماره رله مذکور را نیز در Relay No وارد کنید (مثلا Q0).

پنجره انتخاب رله خروجی (Q0)

در سطر پایینی نیز یک کنتاکت I با شماره I3 ایجاد کرده و در انتهای سطر، یک خروجی از نوع تایمر را انتخاب کنید. در پنجره تنظیم شکل زیر از بخش Function نوع ورودی تریگر (Trigger input) را انتخاب و شماره تایمر را نیز صفر وارد کنید.

پنجره انتخاب تایمر (T0)

حال به سطر پایین آمده و یک کنتاکت ورودی با همان نام تایمر قبل یعنی T0 ایجاد و روی آن دابل کلیک کنید تا پنجره شکل زیر باز شود.

پنجره انتخاب کنتاکت باز تایمر

چون می خواهید تایمر از نوع on-delay باشد، چک باکس مربوطه را تیک بزنید و نوع مقیاس زمان را (Minute : Second ( MS انتخاب کرده و 3 ، 0 را در کادر مربوطه تایپ نمایید (یعنی سه ثانیه تاخیر)

شبیه سازی برنامه

برای شبیه سازی، گزینه Toggle start / exit of simulator را انتخاب کنید، (آیکون مربوطه به شکل کامپیوتر می باشد.) پیغام شکل زیر ظاهر می گردد که بایستی OK را انتخاب نمایید.

ایکون Start simulator

در ادامه پنجره شکل زیر ظاهر می شود.

پنجره simulator برنامه zen soft

مشاهده می شود که شمای ZEN انتخابی نیز آورده شده و ورودی و خروجی های مربوطه نیز به آن اتصال یافته است.

اجرای برنامه در محیط شبیه سازی نرم افزار ZEN Soft

حال آیکون آیکون Run را کلیک کنید تا شبیه سازی آغاز گردد. اگر روی دکمه I2 کلیک کنید، متوجه بسته شدن مسیر و جذب کنتاکتور Q0 خواهید شد و اگر I1 را فشار دهید مدار stop می شود (دقت کنید که مدت زمان اندکی دکمه ماوس را در حالت فشرده نگه دارید تا تغییرات لازم اعمال گردد) تایمر از نوع on-delay بوده و فعال ساز آن I3 می باشد. حال روی شستی I3 راست کلیک نمایید تا کادری به شکل زیر ظاهر شود.

تغییر حالت شستی فشاری I3 به کلید

نوع شستی را Alternate open contact انتخاب نمایید.

در ادامه روی شستی I3 کلیک نموده و به مدار دقت کنید، مشاهده می شود بعد از بسته شدن کامل I3 و پس از سپری شدن مدت زمان تنظیم شده ( Q1 ، ( 3s نیز به حالت فعال در می آید. شکل زیر را ببینید.

اجرای برنامه در محیط شبیه سازی Zen soft

می توانید دوباره آیکون مربوط به فعال و غیرفعال کردن شبیه سازی را کلیک کرده و از محیط شبیه سازی خارج شوید.

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com (این مطلب فاقد فایل جهت دانلود است)

 نویسنده : یاسین جوان

 تاریخ انتشار : 27 ژانویه 2019

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.