طراحی مدار فرمان دستگاه برش فلز در نرم افزار ZEN Soft

در این قسمت از معرفی پروژه های PLC ZEN از سری مباحث آموزش کار با کنترلرهای PLC می خواهیم طراحی مدار فرمان دستگاه برش فلز در نرم افزار ZEN Soft را آموزش دهیم و سپس آن را در محیط برنامه نویسی ZEN شبیه سازی کنیم.

برنامه نویسی مدار فرمان دستگاه برش فلز در نرم افزار ZEN Soft

برنامه ای بنویسید که با فشردن همزمان دو شستی توسط اپراتور، یک دستگاه برش فلز بکار بیفتد و موتور اصلی و پمپ آن کار کند و پس از گذشت چند ثانیه (10s) موتور دستگاه بطور خودکار خاموش گردد. توضیح اینکه در 5s اول کار سیستم، لازم است پمپ مربوط به سیرکوله آب صابون (جهت خنک کاری) روشن باشد و بعد از آن خاموش شود.

در این مدارفرمان از دو تایمر off-delay (تاخیر در قطع) با زمان تاخیر 10s و 5s استفاده می کنیم. تایمری که مربوط به موتور اصلی است، بعد از 10s و دیگری که مربوط به آب صابون است، بعد از 5s غیر فعال می شوند. با توجه به توضیحاتی که در طراحی مدار فرمان پروژه قبلی در نرم افزار ZEN Soft آمده، برنامه آن را وارد و آن را تست می کنیم.

ابتدا شستی های I1 و I2 را مطابق شکل زیر در محیط برنامه نویسی ZEN Soft وارد کرده و سپس تایمر ها را با توجه به ترتیب زمان روشن و خاموش شدن آن ها در انتهای سطر اول برنامه نوشته شده قرار دهید.

نوشتن سطر اول برنامه(انتخاب تایمر ها)

سپس بایستی با قرار دادن تیغه های باز تایمر های تاخیر در قطع در مسیر رله های خروجی، موتور اصلی و پمپ را کنترل نماییم. مطابق شکل زیر:

انتخاب رله های خروجی و تیغه های باز تایمرها

نکته: (جهت نوشتن توضیحات بر روی رله ها و تایمر ها می توانید به آموزش های درج شده در مثال ها و پروژه های گذشته رجوع کنید.)

شبیه سازی مدار فرمان دستگاه برش فلز در نرم افزار ZEN Soft

با انتخاب گزینه Toggle start / exit of simulator پیغامی ظاهر می شود که با انتخاب OK می توانید برنامه را شبیه سازی نمایید.

پنجره شبیه سازی برنامه zen soft

نکته: با توجه به اینکه در نرم افزار ZEN Soft امکان فشردن دو شستی به صورت همزمان وجود ندارد و از آنجایی که جهت تست این مدار باید دو شستی به صورت همزمان فشرده شوند، مطابق شکل زیر این امکان وجود دارد که شستی ها را از حالت فشاری (Momentary) به کلیدی (Alternate) تغییر داده و مدار را آزمایش کنیم. در نتیجه با فشردن هر دو کلید مسیر بسته شده و با قطع آنها مدار تایمر ها شروع به کار میکند و به ترتیب پس از 5S و 10s پمپ و موتور اصلی را خاموش می کند.

تغییر حالت شستی ها از فشاری به کلید

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com (این مطلب فاقد فایل جهت دانلود است)

 نویسنده : یاسین جوان

 تاریخ انتشار : 28 ژانویه 2019

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.