بررسی انواع تایمرهای تاخیر در قطع و وصل مدارات فرمان

تایمر

تایمر، یکی از ادوات فرمان در مدارات برق صنعتی و قدرت می باشد که وظیفه ی زمان بندی در کارکرد ماشین آلات و مدارات را بر عهده داشته و بسیار کاربرد دارد.

انواع تایمر

اجزاء تشکیل دهنده تایمر

تایمر از سه قسمت عمده تشکیل شده است:

1- بوبین یا تغذیه تایمر: معمولا با حروف اختصاری A1 و A2 مشخص می شوند که به ترتیب فاز و نول و یا + ، – می باشند.

این پایه ها را با ولتاژ های مختلف می توان سفارش داد (220AC / 24VDC)

2- کنتاکت های باز و بسته: ترمینال 15 پایه ی مشترک (com) را نشان می دهند، 16 بسته و ترمینال 18، کنتاکت باز را مشخص می نمایند.

اجزاء تشکیل دهنده تایمر - کنتاکت های باز و بسته

3- درجه تنظیم تایم: برحسب سفارش با زمان های مختلف ارائه می شوند.

انواع تایمر

تایمر ها دارای دو نوع کلی می باشند:

1- تایمرهای تاخیر در وصل ( ON DELAY) : تایمر هایی هستند که با وصل برق، تحریک شده و تایم آنها شروع می شود.

2- تایمرهای تاخیر در قطع (OFF DELAY) : تایمرهایی هستند که با قطع برق، تحریک شده و تایم آنها شروع می شود.

کارکرد تایمرهای ON DELAY

در شکل زیر، مراحل کارکرد تایمر ON DELAY نوع اول شرح داده شده است:

کارکرد تایمرهای ON DELAY

دیاگرام کارکرد تایمر ON DELAY

تفاوت تایمر ON DELAY نوع دوم، با نوع اول در این است که در مرحله شماره 2، یعنی هنگام برقدار شدن بوبین، کنتاکت ها عمل می کنند و در مرحله 3، بعد ازاتمام تایم، مجددا به حالت اولیه باز می گردند.

دیاگرام کارکرد تایمر های ON DELAY

این نوع تایمر ON DELAY، جزو پرکاربردترین تایمرها در ساخت تابلو برق و دیگر تجهیزات هستند، ولی تایمرهای تخصصی و حرفه ای دیگری نیز از جمله مالتی تایمرها، تایمر ستاره – مثلث، تایمر FLASHER (چشمک زن) و غیره وجود دارند.

البته در بسیاری از مدارات، با همان تایمر نوع اول و دوم، قابل انجام هستند، مثلا از تایمر نوع اول می توان به راحتی در مدار ستاره – مثلث استفاده کرد، ولی تفاوت تایمر ستاره – مثلث با تایمر نوع اول در این است که در مدار فرمان ستاره – مثلث، کنتاکت باز و بسته تایمر که سر راه بوبین مثلث، و ستاره قرار دارد، با اختلاف زمانی مثلا 30 میلی ثانیه، از یکدیگر عمل می کنند تا مدار، ایمنی بیشتری داشته باشد و احتمال اتصال دو کنتاکتور ستاره و مثلث، در یک زمان به صفر برسد. برای راه اندازی مدار چشمک زن، با تایمر نوع اول، دو تایمر لازم است، ولی در صورتی که از تایمر FLASHER استفاده کنیم، فقط یک تایمر کافی است.

مثال: می خواهیم مداری طراحی کنیم، که یک چراغ، دائما بصورت چشمک زن روشن و خاموش شود.

تحلیل مدار توسط دو تایمر ON DELAY

1- ابتدا با ورود برق فرمان، تایمر T1 شروع به کار کرده و چون از کنتاکت بسته ی آن استفاده شده است، چراغ نیز، بلافاصله روشن می شود.

2- پس از تایم مورد نظر، کنتاکت های تایمر T1 تحریک می شوند، چراغ خاموش شده و بطور همزمان، تایمر T2 که با کنتاکت باز T1، سری شده است، برقدار شده و شروع به کار می کند.

تایمر ON DELAY

توجه داشته باشید که در این زمان، چراغ خاموش است – تایمر T2در حال شمارش است – بوبین تایمر T1 هنوز برقدار بوده و کنتاکت های آن عمل کرده است.

تایمر ON DELAY

3- پس از اتمام تایم T2، کنتاکت بسته ی آن باز می شود و برق T1 را قطع می کند. با قطع برق بوبین T1، این تایمر ریست شده و کنتاکت هایش به حالت اولیه باز می گرداند. در این حال، کل مدار، یکبار ریست شده و این کار دائما تکرار می شود.

نکته: نصب فیوز در ابتدای خطوط فرمان، برای حفاظت مدار فرمان الزامی است.

کارکرد تایمرهای تاخیر در قطع ( OFF DELAY)

این نوع تایمرها با قطع برق، عمل می کنند. همانطور که در قسمت پیش اشاره کردیم، تایمرهای ON DELAY، با اعمال ولتاژ عمل می کنند، ولی برخی از مدارها با توجه به کارایی، به تایمرهای تاخیر در قطع ( OFF DELAY) نیاز پیدا می کنند، زیرا باید با قطع شدن برق یک وسیله و یا یک سیستم، تحریک شوند. البته توجه داشته باشید که این مسئله، به این معنی نیست که برق بوبین A1 , A2 را قطع کنیم، زیرا در این حالت تایمر کار نمی کند، بلکه از پایه ترمینال دیگری که معمولا با حرف B1 مشخص می شود و روی تایمر قرار دارد، استفاده می شود.

کارکرد تایمرهای تاخیر در قطع ( OFF DELAY)

مراحل کار تایمرهای تاخیر در قطع ( OFF DELAY)

مراحل کار تایمرهای تاخیر در قطع ( OFF DELAY)

شرح کار:

1- ترمینال های A1 , A2 به منبع تغذیه متصل می شوند (با توجه به ولتاژ بوبین). در این مرحله هیچ عملیاتی از نظر تغییر حالت کنتاکت ها و شمارش تایم انجام نمی شود.

2- در این مرحله ترمینال B1 باید برقدار شود. می توان گفت کنتاکت بسته ی وسیله ای را که می خواهیم با قطع برق، به تایمر فرمان دهیم، با ترمینال B1 سری می نماییم. البته در این مرحله نیز شاهد عملیات دیگری نمی باشیم.

3- در این مرحله، وسیله ی فرمان دهنده قطع شده است. با توجه به باز شدن کنتاکت بسته ی وسیله، برق ترمینال B1 نیز قطع خواهد شد. همزمان، کنتاکت ها تغییر حالت داده و تایمر، شمارش را آغاز می نماید.

4- پس از اتمام شمارش ( تایم مورد نظر )، کنتاکت ها دوباره به حالت اولیه باز می گردند.

توجه داشته باشید که B1 قطع است. حال، برای تکرار این پروسه، برق B1 باید وصل شود تا تایمر ریست شده و آماده ی عملیات مجدد گردد.

دیاگرام کارکرد تایمرهای تاخیر در قطع ( OFF DELAY)

کارکرد انواع دیگر تایمر های تاخیر در قطع ( OFF DELAY)، در مرحله ی تغییر کنتاکت با یکدیگر تفاوت دارند. دیاگرام کارکرد تایمر که اغلب بر روی بدنه و یا کاتالوگ تایمر قابل مشاهده است، بیانگر روش کارکرد و تحریک تایمر است که باید به مفهوم آن توجه شود.

دیاگرام کارکرد تایمر های OFF DELAY

 منابع

 منبع : کتاب طراحی و اجرای تابلوهای برق (تالیف : احسان پرهیزگار)

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com (این مطلب فاقد فایل جهت دانلود است)

 نویسنده : فرهاد اکبری

 منبع : کتاب طراحی و اجرای تابلوهای برق (تالیف : احسان پرهیزگار)

 تاریخ انتشار : 24 ژوئن 2018

2 دیدگاه

  1. با سلام
    باتشکر از راه اندازی نرم افزار موبایل
    خواهشمندم برای اتصال رله کنترل از راه دور جهت راه اندازی پمپ های سه فاز نیز مقاله ای بنویسید .ایا سوییچ استارت کلید های مغناطیسی جایی برای اتصال رله دارد؟ با تشکر

  2. فرهاد اکبری

    سلام دوست عزیز
    در مدارات فرمان و قدرت طراحی شده برای اینگونه تجهیزات، از شستی ها و قطعاتی همچون تایمر جهت راه اندازی بصورت دستی و یا خودکار استفاده شده است و پیش بینی خاصی برای قرارگرفتن تجهیزات کنترل از راه دور روی آن تعبیه نشده است. ولی میتوان خروجی لحظه ای (com-normal open) رله کنترل از راه دور را با شستی استارت یا عنصر راه اندازی مثل تیغه باز تایمر(15و18) در مدار به صورت موازی قرار داد تا در صورت فشردن دکمه کنترل از راه دور، آن را به صورت لحظه ای فعال نماید و استارت بزند. همچنین جهت قطع کلی مدار نیز میتوان از خروجی دیگری در رله کنترل از راه دور که تیغه بسته آن (com- normal close) در مدار فرمان به صورت سری قرار بگیرد، استفاده نمود.
    انشالله در آینده نزدیک پروژه هایی از این قبیل در دسترس شما عزیزان قرار خواهیم داد.

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.