آشنایی با آیفون های صوتی و نحوه نصب آنها

آیفون های صوتی

در این مطلب از مبحث آموزش سیم کشی ساختمان می خواهیم شما را با نحوه آیفون های صوتی در حوزه برق صنعتی و قدرت آشنا کنیم. آیفون های صوتی در پروژه های سیم کشی ساختمان امکان ارتباط صوتی دو طرفه بین ورودی و طبقات و همچنین باز نمودن درب ورودی را فراهم می کنند. مدارات الکترونیکی به کار رفته در این نوع آیفون ها شامل مدارات صوت (جهت ارتباط دو طرفه) و آلارم (جهت اعلان حضور شخص درب منزل) و مکانیزم ساده جهت باز نمودن درب ورودی می شود.

لیست متعلقات و تجهیزات آیفون های صوتی

جهت ارتباط و مکالمه صوتی بین ورودی و داخل ساختمان نیاز به قطعات زیر است که بصورت مجزا آورده شده اند و عبارت اند از:

1- گوشی آیفون صوتی

گوشی آیفون های صوتی به صورت 4 سیمه و 5 سیمه و 6 سیمه وجود دارند و با توجه به شرکت مورد نظر و کاتالوگ محصول، اتصالات آن را باید انجام داد.

گوشی آیفون صوتی

2- پانل صوتی درب منزل

پانل درب ورودی وظیفه انتقال صدا را برعهده دارد و از بدنه مستحکم و ضد آب جهت جلوگیری از آسیب دیدن و نفوذ آب به داخل ساخنه شده است.

پانل صوتی درب منزل آیفون

3- منبع تغذیه

منابع تغذیه مورد استفاده جهت راه اندازی آیفون های صوتی 2 سیمه و 4 سیمه هستندکه مدل 2 سیمه آن دارای 2 ترمینال با ولتاژ خروجی 12 ولت متناوب (~12v) و مدل 4 سیمه آن دارای 4 ترمینال با ولتاژ خروجی 12 ولت متناوب جهت باز نمودن درب ورودی و 12 ولت مستقیم جهت تغذیه پنل صوت است. در تصویر زیر یک نمونه منبع تغذیه 2 سیمه را مشاهده می کنید.

منبع تغذیه 2 سیمه آیفون صوتی

4- قفل در بازکن

قفل های دربازکن در مدل های مختلفی همچون قفل مقابل برقی (توکار)، قفل دربازکن و قفل کله گاوی وجود دارد که متناسب با نیاز مصرف کننده در درب شرکت ها، ادارات، منازل و طلا فروشی ها و … مورد استفاده قرار می گیرد.

قفل دربازکن آیفون

5- کابل آیفون مرغوب (با تعداد زوج موردنیاز)

جهت ارتباط این تجهیزات به یکدیگر میتوان از کابل آیفون 4 زوج 0.6 (یا با تعداد زوج های بالاتر) استفاده نمود.

جهت آموزش نحوه سیم کشی و نصب آیفون صوتی به معرفی یکی از نمونه های داخلی این محصول با برند تابا می پردازیم و نکات و تغییرات جزئی در نمونه های مشابه را یادآوری خواهیم کرد.

نحوه سیم کشی و نصب آیفون صوتی

آیفون های صوتی جدید موجود در بازار دارای سیم کشی خلاصه شده نسیت به مدل های قدیمی هستند و اکثرا دارای 4 یا 5 رشته سیم مشترک بین پنل درب ورودی و گوشی داخلی با شماره گذاری های 1،2،3،4 و یا حروف A,B,C,D هستند.

A : انتقال صدا از پنل به گوشی

B : انتقال صدا از گوشی به پنل

C : سیم مشترک

D : زنگ آیفون

D1 و D2 : خروجی به قفل دربازکن

AC~ و AC~ : ورودی 12 ولت متناوب به پنل از منبع تغذیه

نکته: در آیفون های صوتی با برند الکتروپیک ، روی گوشی 5 رشته سیم به نام گذاری 1،2،3،4 و B که همان زنگ مربوط به هر واحد می باشد.

بر روی پنل نیز با شماره های 1،2،3،4 و دو پیچ ~~ که ولتاژ متناوب 12 وات از تغذیه به آن متصل می شود و دو پیچ با نام های L1, L2 که مستقیما به قفل دربازکن متصل می شوند . همچنین از خروجی دکمه زنگ هر واحد یک رشته سیم خارج شده و به پیچ B در گوشی داخلی متصل می شود.

نقشه سیم کشی آیفون صوتی طرح جدید(تغذیه پانل 12 ولت AC و گوشی 4 سیمه)

در تصویر زیر نقشه سیم کشی آیفون صوتی آمده است و شما می توانید با کمک این نقشه اتصالات یک آیفون صوتی را انجام دهید.تغذیه این پانل دو سیمه و 12 ولت AC می باشد.همچنین گوشی آیفون داخلی به صورت 4 سیمه است .

نقشه سیم کشی آیفون صوتی 4 سیمه

نقشه سیم کشی آیفون صوتی قدیمی (تغذیه پانل 12 ولت مستقیم و گوشی 6سیمه)

امروزه در اکثر آیفون های صوتی تولید شده، نقشه سیم کشی با اندکی تغییر در نام گذاری همانند نقشه بالا است. اما در آیفون های قدیمی مدل تابا و چند مدل دیگر منبع تغذیه به صورت 4 سیمه است و تغذیه پنل با ولتاژ 12 ولت مستقیم تامین می شود و جهت باز نمودن درب منزل از ولتاژ 12 ولت متناوب به صورت مجزا استفاده شده است. همچنین گوشی داخلی نیز 6 سیمه است و نحوه اتصالات، اندکی با نقشه بالا تفاوت دارد. نقشه سیم کشی آیفون صوتی 6 سیمه با تغذیه 12 وات مستقیم در زیر آورده شده است.

نقشه سیم کشی آیفون 6 سیمه

جانمایی و قرار گیری متعلقات یک آیفون صوتی یک واحده

توضیحات و نقشه های ارائه شده بالا به شما در سیم کشی یک آیفون صوتی کمک می کند تا اتصالات را به درستی انجام دهید. حال می خواهیم نحوه جانمایی متعلقات و سیم کشی را مختصر خدمتتان ارائه نماییم.

نحوه انتخاب محل مناسب و سیم کشی

پانل ورودی به نزدیک ترین درب ورودی ساختمان در محلی مناسب نصب می شود و بایستی ارتفاع قوطی آیفون صوتی از کف تمام شده زمین بین 130 تا 140 سانتی متر انتخاب شود و بصورت توکار نصب گردد.سپس قفل دربازکن را بر روی دربی که باز و بسته می شود نصب کرده و از پانل یک کابل یا سیم دو رشته با نمره 2*1 به قفل ارتباط داده شود. همچنین یک کابل آیفون فویلدار 4 زوج با نمره 0.6 از پانل به داخل ساختمان ارتباط داده شود و در محل مورد نظر گوشی آیفون نصب گردد.

آخرین قطعه مورد نظر دستگاه تغذیه آیفون می باشد که بایستی در محلی به دور از تابش مستقیم نور آفتاب و بارندگی نصب گردد و به درب ورودی نیز نزدیک باشد.زیرا فاصله زیاد باعث افت ولتاژ تغذیه شده و در کارایی قفل دربازکن اختلال ایجاد می نماید. یک کابل تلفن یا سیم 2 و نهایتا 4 رشته ای با نمره 0.6 ارتباط بین منبع تغذیه و پانل را برقرار می کند.

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com (این مطلب فاقد فایل جهت دانلود است)

 نویسنده : یاسین جوان

 تاریخ انتشار : 18 جولای 2018

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.