فلاشر چهار کاناله

در این مدار IC555 به صورت یک مولتی ویبراتور آستابل سیم بندی شده است. خروجی نامتقارن IC555 به وسیله فلیپ فلاپ jk موجود در IC 74LS73 به شکل موج مربعی تبدیل می شود. فلیپ فلاپ دیگر شکل موج مربعی متقارن را بر دو تقسیم می کند. هر دو فلیپ فلاپ در حالت T-type با J=K=1 عمل می کنند. خروجی های هر دو فلیپ فلاپ به ورودی های انتخاب رمزبردار 74LS138 (سه به هشت) اعمال می شود. ورودی انتخاب سوم رمزبردار زمین شده است و تنها چهار خروجی از هشت خروجی آن مورد استفاده قرار می گیرد. از رمزبردار 74LS139 (دو به چهار) نیز می توان استفاده کرد. هر یک از این خروجی ها ترانزیستورهای T1 تا 4 (BC107T) را که جریان گیت تریاک ها را تأمین می کنند، تحریک می نمایند.

شکل 1 نقشه شماتیک فلاشر چهار کاناله

شکل 1 نقشه شماتیک فلاشر چهار کاناله

به ازای هر سیکل ساعت، دو خروجی 74LS73 از 00 به 01 ، از 01 به 10 و از 10 به 11 تغییر حالت می دهند (به وسیله LED ها نشان داده می شود). بدین ترتیب خروجی های رمزبردار یکی پس از دیگری با فرکانسی که به وسیله پتانسیومتر VR1 تعیین می شود، انتخاب می گردند. خروجی های رمزبردار active low (صفر فعال) هستند و با صفر شدن هر یک از آنها ترانزیستور و در نتیجه تریاک مربوطه قطع می شود. بنابراین در هر لحظه یکی از کانال ها قطع (لامپ های آن خاموش) می گردد و در واقع یک فلاشر چهار کاناله خواهیم داشت. تعداد لامپ های موازی هر کانال، جریان نامی تریاک ها را تعیین می کند.

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com (این مطلب فاقد فایل جهت دانلود است)

 نویسنده : زهرا ایزانلو

 تاریخ انتشار : 27 ژانویه 2019

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.