مدار تبدیل مولتی متر دیجیتال به فرکانس متر

برای اندازه گیری فرکانس مدار به فرکانس متر نیاز داریم که بسیار گران می باشد. به کمک مدار زیر می توان یک فرکانس متر ارزان قیمت تهیه کرد. با استفاده از یک مولتی متر دیجیتال دارای رنج ولتاژ DC و مدار معرفی شده می توان فرکانس های تا 100KHz را اندازه گرفت. تراشه های فراوانی وجود دارد که با استفاده از آنها می توان فرکانس های بالاتر را اندازه گرفت، مانند ADVFC32 ، AD650 و … اما کار با آنها در حوزه فرکانس بالا بسیار مشکل است.

شکل 1 نقشه شماتیک مدار تبدیل مولتی متر دیجیتال به فرکانس متر

شکل 1 نقشه شماتیک مدار تبدیل مولتی متر دیجیتال به فرکانس متر

مدار نشان داده شده در شکل فرکانس ورودی را به ولتاژ DC تبدیل می کند. قلب مدار تراشه LM331 (مبدل فرکانس به ولتاژ و ولتاژ به فرکانس) است که شامل مقایسه کننده، منوشات (monoshot) و منبع جریان می باشد. فرکانس مشتق گیری شده در ورودی پایه 6، منوشات داخل تراشه را تحریک می کند. منوشات به انتگرال گیر ساخته شده از R5 و C3 در خارج تراشه، باری را تزریق می کند.

جریان خروجی از پایه 1، برابر است با:

[ فرکانس i x (1.1 × C2) x ] = (متوسط)I

بنابراین ولتاژ ایجاد شده در انتگرال گیر، یک ولتاژ DC متوسط است که متناسب با فرکانس اعمال شده به ورودی تراشه می باشد (فرکانس 0 تا 100KHz). با تغییر مقدار مقاومت ها و خازن ها می توان فرکانس های بالاتر را نیز اندازه گرفت. با استفاده از این مدار می توان فرکانس شکل موج های مختلف را اندازه گرفت، البته باید لبه دوران (Slewing edge) موج سریع و دامنه آن به اندازه کافی بزرگ باشد. مقاومت ها باید 5%±، 0.33w باشند مگر این که مقدار دیگری برای آنها مشخص شده باشد. دستگاه به تنظیم اولیه (کالیبره) نیاز دارد.

شکل 2 نحوه اتصال مدار به مولتی متر دیجیتال

شکل 2 نحوه اتصال مدار به مولتی متر دیجیتال

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com (این مطلب فاقد فایل جهت دانلود است)

 نویسنده : زهرا ایزانلو

 تاریخ انتشار : 24 ژانویه 2019

4 دیدگاه

  1. سلام نحوه کالیبره کردن اولیه چطوره و این دستگاه تا چه ولتاژی کاربرد داره ؟

  2. فرهاد اکبری

    سلام دوست عزیز
    ابتدا مدار را طبق نقشه شماتیک مونتاژ کنید و سپس مولتی متر خود را بر روی قسمت اندازه گیری ولتاژ DC قرار دهید و طبق فرمول ارائه شده در توضیحات به واسطه ولتاژ بدست آمده مقدار فرکانس را محاسبه کنید. همچنین با استفاده از این مدار می توانید مقدار فرکانس 0 تا 100KHz را اندازه گیری نمائید.
    برای کالیبره کردن نیز شما باید مدار را برای یکبار به یک منبع فرکانسی در محدوده ذکر شده متصل کنید و سپس پتانسیومتر VR1 را بر روی موقعیتی تنظیم نمائید که حاصل مقدار ولتاژ نمایش داده شده برابر با فرکانس اعمالی شود.

  3. سلام ببخشید میشه این مدار رو به برق شهری متصل کرد
    و کالیبره ش کرد؟
    و اینکه ( متوسط l) در سمت چپ معادله به چه معناست؟

  4. فرهاد اکبری

    با سلام و احترام
    این مدار به صورت عملی از سمت ما مورد آزمایش قرار نگرفته است، پس پیشنهاد می کنیم برای کالیبره و کار با مدار از ولتاژ های کوچک و بی خطر جهت اندازه گیری استفاده کنید.

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.