کنترل وسایل الکتریکی با آی سی MT8870D توسط خط تلفن

کنترل وسایل الکتریکی

در این بخش دانلود پروژه کنترل وسایل الکتریکی با آی سی MT8870D توسط خط تلفن و میکروکنترلر AVR, توسط تیم الکترونیک و برنامه نویسی الکترونیک ۹۸ برای شما علاقه مندان به پروژه های میکروکنترلر AVR آماده شده است. یکی از روش های کنترل وسایل الکتریکی از راه دور, استفاده از خط تلفن است. بدین منظور باید سیگنال هایی از مبدا بر روی خط فرستاده شوند, بنابراین یک گوشی تلفن دارای سیستم تن TONE, تمام آن چیزی است که در سمت مبدا قرار دارد. از سوی دیگر, در مقصد گیرنده ای وجود دارد که برای کنترل وسایل برقی, به آشکار سازی و رمز گشایی سیگنال های ارسال شده می پردازد, ساخت چنین گیرنده ای, هدف نهایی این پروژه است.

بعد قبل
کنترل وسایل الکتریکی با آی سی MT8870D توسط خط تلفن
کنترل وسایل الکتریکی با آی سی MT8870D توسط خط تلفن
کنترل وسایل الکتریکی با آی سی MT8870D توسط خط تلفن

کنترل وسایل الکتریکی با آی سی MT8870D توسط خط تلفن
بعد قبل

آشکار ساز تن با استفاده از آی سی MT8870D

برای تشخیص سیگنال های DTMF می توانیم از تراشه های مختلفی استفاده کنیم. شرکت های بزرگ تولید کننده, قطعه ای را با نام DTMF Receiver معرفی کرده اند. از میان این تراشه ها می توان به HT9171/72, KT3170, SM8223A, MT8870D اشاره کرد. به نظر می رسد تراشه MT8870D از مایتل (Mitel)u معروفترین و در دسترس ترین DTMF Decoder باشد. این قطعه به آسانی در بسته بندی 18 پایه PDIP یافت می شود. ترتیب پایه ها (Pin Out) در این قطعه در تصویر زیر آورده شده است.

ترتیب پایه ها (Pin Out) آی سی MT8870D

این قطعه, فرکانس هایی را که با فشار دادن اعداد از طرف مبدا در خط جاری شده اند, در سر دیگر خط رمزگشایی می کند. آی سی MT8870D, چهار خروجی موازی باینری دارد, بدین معنا که می تواند 16 کد از ورودی را بر گرداند. این 16 کد عبارتند از : 10 عدد, کلیدهای * و # و کلیدهای A – B – C – D که البته 4 کلید آخر در صفحه کلید گوشی های استاندارد وجود ندارد. برای تبدیل 4 خروجی باینری آی سی به معادل دسیمال یا تقسیر آن, به یک آی سی یا میکروکنترلر دیگر نیاز است. در جدول زیر وضعیت پایه های خروجی DTMF Receiver, با توجه به کلید فشار داده شده در مبدا آورده شده است.

جدول وضعیت پایه های خروجی DTMF Receiver آی سی MT8870D


نقشه شماتیک پروژه

نقشه شماتیک پروژه کنترل وسایل الکتریکی با آی سی MT8870D توسط خط تلفن

لیست قطعات مورد نیاز

مقاومت 1 کیلو اهم با توان 0.25 وات و تلرانس 5 درصد6 عدد
مقاومت 330 اهم با توان 0.25 وات و تلرانس 1 درصد6 عدد
مقاومت 2.2 کیلو اهم با توان 0.25 وات و تلرانس 1 درصد1 عدد
مقاومت 18 کیلو اهم با توان 0.25 وات و تلرانس 1 درصد1 عدد
مقاومت 100 کیلو اهم با توان 0.25 وات و تلرانس 1 درصد2 عدد
مقاومت 300 کیلو اهم با توان 0.25 وات و تلرانس 1 درصد1 عدد
مقاومت 4.7 کیلو اهم با توان 0.25 وات و تلرانس 1 درصد2 عدد
دیود 1N40079 عدد
دیود زنر 6.2ولت 1وات 1N4735 مدل DIP1 عدد
پل دیود گرد با ولتاژ 1000 ولت و جریان 2 آمپر1 عدد
خازن عدسی 100nF نانوفاراد3 عدد
خازن 100nF نانوفاراد 275 ولت MKT2 عدد
خازن الکترولیتی 470uf میکروفاراد 16 ولت1 عدد
خازن الکترولیتی 10uf میکروفاراد 100 ولت1 عدد
لامپ LED قرمز سایز 5mm میلی متر مدل مات1 عدد
لامپ LED سبز سایز 5mm میلی متر مدل مات1 عدد
لامپ LED زرد سایز 5mm میلی متر مدل مات1 عدد
لامپ LED قرمز سایز 3mm میلی متر مدل مات6 عدد
ترانزیستور BC640 نوع BJT2 عدد
رله 5V ولت معمولی تک کنتاکت با جریان 10 آمپر1 عدد
رله 12V ولت معمولی تک کنتاکت با جریان 10 آمپر6 عدد
کریستال 3.579545MHz مگاهرتز کوتاه1 عدد
ترمینال پیچی 2 پین مدل KF300 رنگ آبی2 عدد
ترمینال پیچی 3 پین مدل KF300 رنگ آبی6 عدد
رگولاتور ولتاژ 5 ولت L78051 عدد
آی سی اپتوکوپلر PC817 مدل DIP1 عدد
آی سی دیکودر MT8870DE مدل DIP1 عدد
آی سی ULN2804A مدل DIP اورجینال1 عدد
میکروکنترلر ATMEGA8A-PU مدل DIP تایوانی با 28 پایه1 عدد
سوکت آی سی 28 پایه باریک مدل معمولی1 عدد
سوکت آی سی 18 پایه مدل معمولی2 عدد
بازر 5 ولتی با اسیلاتور داخلی1 عدد
آداپتور 12V ولت 2A آمپر مدل بین راهی ساخت ایران1 عدد

مدار راه اندازی آی سی MT8870D

مدار راه اندازی آی سی MT8870D در تصویر زیر نشان داده شده است. این مدار, پیشنهاد شرکت سازنده است و ما نیز در این پروژه از آن استفاده می کنیم.

مدار راه اندازی آی سی MT8870D

پایه های 11 تا 15, خروجی های اصلی می باشند که به عنوان ورودی موازی به میکروکنترلر می روند. با آمدن یک فرکانس در ورودی (DTMF Input), که به منزله وارد کردن یک شماره توسط تماس گیرنده است, عدد مورد نظر رمز گشایی می شود و به صورت باینری در پایه های Q1 تا Q4 قرار می گیرد. یک راه ساده برای سنجش درستی عملکرد تراشه, تبعیه 4 عدد LED در پایه های Q1 تا Q4 و مشاهده خروجی باینری است. برای عدد صفر نیز کد 1010 که معادل عدد 10 است, برگردانده می شود. کلید * معادل کلید 11 و کلید # معادل عدد 12 است.

پس از اینکه فرآیند رجیستر شدن عدد در آی سی انجام شد, خروجی Latch می گردد و برای مدت زمان کوتاهی, پالسی در پایه 15 (STD) ظاهر می شود. این مطلب اهمیت بسیاری دارد, چراکه می توانیم از پالس پایه 15 به عنوان وقفه استفاده کنیم. پالس StD, میکروکنترلر را از عددی که در خروجی آی سی است, آگاه می کند. اگر عدد تکراری از طرفمبدا ارسال گردد, خروجی باینری آشکارساز تن تغییری نمی کند, با این حال, از روی پالس StD متوجه آن می شویم.

پایه های 1 و 2 ورودی های یک طبقه OP AMP هستند که می توانیم از آن با دو پیکربندی (Configuration) ورودی دیفرانسیلی یا ورودی تک سر (تک خروجی) استفاده کنیم. اگر ملاحظات نویز حالت مشترک مد نظر نباشند, ترجیح می دهیم از حالت مشترک استفاده کنیم. به هر حال در هر دو پیکربندی, اتصال یکی از سرهای خط تلفن به زمین تغذیه آی سی اجتناب ناپذیر است.


نقشه جاگذاری قطعات بر روی برد PCB

نقشه جاگذاری قطعات بر روی PCB پروژه کنترل وسایل الکتریکی با آی سی MT8870D توسط خط تلفن

لیست ابزار آلات و تجهیزات مورد نیاز

هویه1 عدد
سیم لحیم1 عدد
کف چین1 عدد
قلع کش1 عدد

نحوه راه اندازی و آزمایش مدار

ابتدا کیت را مطابق با نقشه شماتیک پروژه مونتاژ نمائید و سپس فایل Hex برنامه را که به زبان بیسیک BASIC و در محیط نرم افزار BASCOM-AVR نوشته شده است را بر روی میکروکنترلر ATmega8 پروگرام نمائید. حال خط تلفن را طبق نقشه شماتیک ارائه شده به دستگاه متصل نمائید, سپس منبع تغذیه 12 ولتی را با رعایت پلاریته به دستگاه متصل نمائید. حال به شماره تلفن خطی که دستگاه را به آن متصل نموده اید تماس بگیرد. با برقراری تماس دستگاه به صورت اتوماتیک خط را اشغال می کند و منتظر دریافت کدهای تن از سمت شما می ماند.

شما می توانید برای روشن و یا خاموش کردن رله اول تا آخر, ابتدا یکی از اعداد دو تا هفت را وارد نموده و سپس برای روشن کردن رله مورد نظر کلید * و برای خاموش کردن رله مورد نظر کلید # را وارد نمائید به این ترتیب رله یا دستگاه برقی مورد نظر شما روشن و یا خاموش می شود. در انتهای کار برای پایان دادن به کار و قطع تماس می توانید ایتدا کلید # و سپس یک کلید به دلخوه از صفر تا نه را فشار دهید.


ویدیو ضبط شده از راه اندازی و عملکرد پروژه

نکته 1 : اگر با تلفن ثابت به خطی که دستگاه به آن متصل است تماس گرفته اید و مشغول کنترل وسایل برقی هستید, حتما به یاد داشته باشید که وضعیت شماره گیر تلفن را از حالت پالس به تن تغییر دهید.

نکته 2 : حتما توجه داشته باشید در هنگام تست و استفاده از دستگاه ساخته شده هیچ تلفن دیگری به خط تلفنی که دستگاه را به آن متصل کرده اید وصل نباشد. چراکه بعضی از تلفن ها (به خصوص تلفن های چینی) به دلیل ماهیت ساختاری غیر استاندارد منجر به عدم عملکرد صحیح دستگاه می شوند.


دانلود مستندات پروژه

توجه: به دلیل توقف فعالیت سایت امکان دریافت پروژه وجود ندارد.

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com (این مطلب فاقد فایل جهت دانلود است)

 محیط برنامه نویسی : Code Vision | BASCOM-AVR

 برنامه نویسی شده به زبان : C | BASIC

 نویسنده : فرهاد اکبری

 تاریخ انتشار : 13 نوامبر 2017

21 دیدگاه

  1. سلام دوست عزیز
    قطعات استفاده شده در این پروژه از سری قطعات پرکاربرد و عمومی در الکترونیک بشمار می روند و به همین خاطر تمامی قطعات به راحتی در بازار و فروشگاه های اینترنتی قابل تهیه هستند.

  2. سلام جناب اکبری وقتتون بخیر. ببخشید این وصل کردن سیم تلفن چه جوری به ترمینال وصل کنیم میشه یه راهنمایی کنین چون سیم تلفن چند تا رنگ داره. یا اگر مدل سیم تلفنه خاصی هست بگین ممنون میشم.

  3. با سلام و احترام
    به صورت کلی سیم تلفن دارای دو رشته سیم است که باید این دو رشته سیم به ترمینال TELL LINE در نقشه متصل شود. همچنین پیشنهاد می کنیم برای درک بهتر از عملکرد و راه اندازی مدار، ویدیو درج شده در توضیحات پروژه را به صورت کامل مشاهده کنید.

  4. سلام خسته نباشید
    برای دسترسی به فایل شماتیک پروژه به مشکل خوردم ممنون میشم کمک کنید

  5. با سلام و احترام
    تصویر نقشه شماتیک پروژه در توضیحات پروژه درج شده است. همچنین فایل طراحی و PCB آن درون پوشه PCB موجود است که می توانید توسط برنامه Proteus ورژن 8.1 آنرا اجرا نمایید.

  6. با سلام و احترام
    تصویر نقشه شماتیک پروژه در توضیحات پروژه درج شده است. همچنین فایل طراحی و مدارچاپی آن درون پوشه PCB موجود است که می توانید توسط برنامه Proteus ورژن 8.1 آنرا اجرا نمایید.

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.