کنترل سرعت موتور DC توسط LCD گرافیکی و تاچ اسکرین

کنترل سرعت موتور DC

در این بخش تیم الکترونیک و برنامه نویسی الکترونیک ۹۸, اقدام به طراحی و انتشار پروژه ای کاربردی و حرفه ای با عنوان, کنترل سرعت حرکت موتور DC توسط میکروکنترلر AVR با استفاده از LCD گرافیکی و تاچ اسکرین, برای شما علاقه مندان به پروژه های میکروکنترلر AVR کرده است. اصولا برای کنترل سرعت موتور DC، باید مقدار ولتاژ به آن را تغییر داد، سرعت موتور با کاهش سطح ولتاژ، کاهش پیدا می کند و با افزایش آن، افزایش می یابد. برای کاهش سطح ولتاژ نیز می توان از یک مقاومت متغیر در مسیر جریان عبوری به سمت موتور استفاده کرد. یکی از معایب اصلی این روش اتلاف انرژی است.

بعد قبل
کنترل سرعت موتور DC توسط LCD گرافیکی و تاچ اسکرین
کنترل سرعت موتور DC توسط LCD گرافیکی و تاچ اسکرین
کنترل سرعت موتور DC توسط LCD گرافیکی و تاچ اسکرین
بعد قبل

کنترل سرعت موتور DC به شیوه پالس PWM

حال اگر به طریقی بتوانیم ولتاژ اعمالی به موتور را با سرعتی یکنواخت قطع و وصل کنیم، با بالاتر رفتن این سرعت از حد خاص، دیگر قطع و وصل شدن موتور محسوس نخواهد بود، ولی موتور به علت قطع و وصل شدن ولتاژ، سطح ولتاژ های متفاوتی را با توجه به سرعت خاموش و روشن شدن احساس خواهد کرد. به این ترتیب سرعت چرخش موتور نیز متناسب با سطح ولتاژ تغییر خواهد کرد که همان هدف اولیه ما است.

در این پروژه قطع و وصل شدن ولتاژ با سرعتی یکنواخت، توسط موج PWM میکروکنترلر ATmega16 انجام می گیرد. بعد از ساخت و راه اندازی پروژه شما می توانید توسط یک LCD گرافیکی که به یک تاچ اسکرین (صفحه لمسی) مجهز شده است، سرعت و جهت چرخش موتور را به صورت لمسی کنترل نمائید. همچنین در مدار این پرژه یک عدد پتانسیومتر نیز تعبیه شده است که شما می توانید با چرخاندن آن سرعت چرخش موتور را به روشی دیگر نیز کنترل نمائید. لازم به ذکر است در این پروژه برنامه میکروکنترلر به زبان بیسیک BASIC و در محیط نرم افزار BASCOM-AVR نوشته شده است.

تولید پالس PWM در میکروکنترلر AVR

در میکروکنترلرهای AVR می توان از پالس PWM برای کنترل سرعت موتورهای DC نیز استفاده کرد. بدین منظور که موتور در فاصله های زمانی کوتاه و با فرکانس ثابت، به طور متوالی خاموش و روشن می شود، اما از آنجا که مدت خاموش و روشن شدن موتور با فاصله زمانی کمی تکرار می شود، به ظاهر، موتور را کامل خاموش نمی بینید.

اگر در این فاصله های متوالی و مرتب، زمان روشن و خاموش بودن موتور را نسبت به خاموشی آن افزاییش دهید، سرعت موتور افزایش می یابد و برعکس اگر مدت خاموشی آن را نسبت به زمان روشن بودن زیاد کنید، سرعت موتور کاهش پیدا می کند.

این روشن و خاموش شدن با سرعتی یکنواخت توسط مدولاسیون پهنای پالس PWM انجام می شود. میکروکنترلرها قابلیت ایجاد چنین پالس هایی را دارند. برای تولید این پالس ها کافی است که فرکانس پالس و مقدار ولتاژ معادلی را که مد نظر دارید، به میکروکنترلر بدهید. به این ترتیب، میکروکنترلر پالس های متناسب را با چرخه کاری مشخص تولید خواهد کرد.

آی سی L298

چیزی که در این میان کاملا مشخص است، عدم امکان اتصال مستقیم موتور به پایه های میکروکنترلر AVR به دلیل جریان مصرفی بالای موتورهای DC می باشد. از آنجا که حداکثر جریان قابل تحمل در پایه های میکروکنترلر 30 میلی آمپر می باشد به همین دلیل نمی توانیم به صورت مستقیم موتور DC را به میکروکنترلر AVR متصل کنیم و به همین جهت باید از یک کلید الکترونیکی یا همان ترانزیستورها برای اینکار استفاده کنیم.

استفاده از ترانزیستور ها برای راه اندازی موتورهای DC باعث پیچیدگی مدار می شود به همین دلیل امروزه در اکثر موارد برای راه اندازی موتورهای DC از تراشه های راه انداز Driver استفاده می شود، که باعث سادگی و کم حجم شدن مدار می شود. تراشه های زیادی برای راه اندازی موتورهای DC موجود می باشد که یکی از معروف ترین آن ها تراشه راه انداز L298 می باشد و ما نیز در طراحی این پروژه از این تراشه بهره برده ایم. از آنجا که در پروژه های قبلی به صورت کامل درباره آی سی L298 توضیح داده ایم در این پروژه از تکرار مجدد این توضیحات خودداری می کنیم، به همین دلیل شما دوستان عزیز جهت مشاهده این توضیحات می توانید بر روی لینک زیر کلیک کنید.

ویدیو ضبط شده از نحوه راه اندازی و عملکرد پروژه

در زیر یک ویدئو از نحوه عملکرد پروژه کنترل سرعت موتور DC توسط LCD گرافیکی و تاچ اسکرین ضبط شده است, که می توانید برای درک بیشتر از نحوه عملکرد پروژه به صورت آنلاین مشاهده و یا از انتهای همین پست دانلود نمائید.

توجه : در این پروژه ما از پورت (PORTC) میکروکنترلر AVR جهت راه اندازی LCD گرافیکی استفاده کردیم. از آنجا که فیوز بیت jtagen در میکروکنترلر ATMEGA16 بر روی این پورت سوار است و به صورت پیش فرض فعال می باشد. به همین دلیل باید در هنگام پروگرام کردن میکروکنترلر توسط پروگرامر این فیوز بیت را غیر فعال نمائید.

توجه : در هنگام پروگرام کردن میکروکنترلر باید حتما وضعیت فیوز بیت های کریستال را بر روی کریستال داخلی 8 مگاهرتز تنظیم نمائید.

 اطلاعات پروژه

 نام پروژه : کنترل سرعت موتور DC توسط LCD گرافیکی و تاچ اسکرین

 محتویات فایل پروژه : فیلم آموزش راه اندازی و نحوه پروگرام کردن میکروکنترلر/ فایل برنامه نوشته شده در محیط BASCOM-AVR به زبان بیسیک BASIC / فایل 23 صفحه ای کاملا اختصاصی PDF به زبان فارسی شامل توضیحات موتورهای DC و نحوه راه اندازی آن ها توسط میکروکنترلرهای AVR و تراشه L298 | فایل 32 صفحه ای کاملا اختصاصی PDF به زبان فارسی شامل توضیحات ساختمان ال سی دی های گرافیکی و نحوه اتصال و راه اندازی آن ها توسط میکروکنترلرهای AVR / فونت اختصاصی طراحی شده به زبان فارسی و انگلیسی / فایل مدار چاپی (PCB) پروژه در قالب PDF و طرح اصلی طراحی شده در نرم افزار Proteus / نرم افزار های مورد نیاز

 حجم فایل پروژه : حجم فایل پروژه = 11.5 مگابایت / حجم فایل ویدئو = 106 مگابایت

 رمز فایل پروژه : www.electronics98.com

 نویسنده : فرهاد اکبری

 تاریخ انتشار : 4 فوریه 2018

 آخرین بروزرسانی پروژه : -

 نحوه دریافت فایل : بلافاصله بعد از پرداخت می توانید این فایل را از سرورهای پرقدرت سایت الکترونیک 98 با لینک مستقیم دانلود نمائید, همچنین در پایان عملیات خرید, لینک های دانلود و رسید خرید به آدرس ایمیل شما ارسال می گردد.

توجه: به دلیل توقف فعالیت سایت امکان دانلود پروژه غیرفعال می باشد!

12 دیدگاه

  1. سلام همین پروژه ولی به جای اینکه با پتانسیومتر سرعت و دور موتورو عوض کنیم از  کیپد (تعداد دور موتور رو و همچنین چپگرد راستگرد با کیپد انجام بشه)و به جای تاچ از lcd معمولی استفاده بشه میخواستم

  2. سلام دوست عزیز
    به امید خدا سعی میکنم انجام بدم و هرچه زودتر روی سایت قرار بدم.

  3. سلام ایا امکانش هست این مدارو با مشخصاتی که داده بودم انجام بدهید و برای دانلود روی سایت قرار بدهید فقط اینکه حتما باید موتور dc باشه و تعداد دور دلخواه رو با کیپد وارد کنیم (مثلا 100rpm) اگر بتوانید هرچه زود تر بذارید سپاس گذار خواهم شد.( هرچه زود تر باید تحویل استاد بدم اگر امکان داره بدلیل تازه کار بودن من در زمینه avr تاحد امکان با جزئیات بیشتری باشه تا جنبه اموزشی هم داشته باشه)

  4. از آنجا که ما تمامی پروژه ها را بر اساس اولویت کاری بر روی سایت قرار میدم، این امکان وجود دارد که پروژه درخواستی شما با کمی وقفه در سایت منتشر شود، اما تمام سعی خود را میکنیم تا پروژه مذکور را سریع تر منتشر کنیم.

  5. سلام و ادب
    امکانش هست برنامه برای کدویژن هم قرار دهید یا حتما باید در BASCOM-AVR انجام بشه؟؟

  6. سلام دوست عزیز
    در حال حاضر فقط برنامه Basic این پروژه موجود است ولی به امید خدا سعی میکنیم تا در آینده نزدیک به کمک اعضای تیم تمام پروژه های سایت را به دو زبان رایج C و Basic در سایت قرار دهیم.

  7. سلام، من یک سویچ لیزری از پرینتر اپسون باز کردم که 5 تا خروجی داره، در صورتی که سویچ های لیزری یا همون کلید های نوری 3 یا 4 ورودی یا خروجی دارن
    چطوری میتونم بفهمم که کدوم یکی از پایه ها ورودی یا خروجی هستن؟ هرچی گشتم نتونستم شماتیکی از این نوع سویچ نوری پیدا کنم

  8. فرهاد اکبری

    سلام دوست عزیز
    بهترین و مطمئن ترین راه برای پیدا کردن نقشه پین های یک قطعه، یافتن دیتاشیت قطعه با جستجو شماره سریال قطعه در اینترنت می باشد.

  9. علیرضا اسکندری

    با عرض سلام
    بنده این پروژه رو دانلود و ساختم اما متاسفانه ال سی دی روشن میشه اما هیچ نوشته ای نداره به نظرتون مشکل از کجاست البته پتانسیومتر نور السی دی رو هم تغییر دادم تاثیری نداشت

  10. سلام دوست عزیز
    این مشکل می تواند به دلایل زیر باشد:
    1- نمایشگر به درستی به میکروکنترلر متصل نشده باشد و یا اتصالات دارای قطعی هستند.
    2- در هنگام پروگرام کردن میکروکنترلر وضعیت فیوز بیت های کریستال را بر روی کریستال داخلی 8 مگاهرتز تنظیم نشده است و یا فیوزبیت های کریستال پروگرام نشده است.
    3- در هنگام پروگرام کردن میکروکنترلر فیوز بیت jtagen غیر فعال نشده است.
    4- نمایشگر و یا میکروکنترلر معیوب است.

  11. سلام ممنون از راهنماییتون
    از این لحاظ کاملا درسته و ال سی دی هم عوض کردم تاثیری نداشت
    درایور ال سی دی ها اگر متفاوت باشه ایا این مشکل پیش میاد و باید چکار کنم؟

  12. سلام دوست عزیز
    حتما باید از یک نمایشگر گرافیکی در ابعاد 64*128 سری KS108 استفاده کنید لطفا توجه داشته باشید اگر از سایر مدل های نمایشگرهای گرافیکی که قابلیت پشتیبانی از تعریف فونت ندارند استفاده کنید، نتیجه نخواهید گرفت.
    همچنین می توانید شماره سریال درایور نمایشگر خود را در اینترنت جستجو نمایید تا بتوانید متوجه شوید از سری KS108 است یا خیر.

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.