کنترل نور لامپ و سرعت موتور AC تک فاز و سه فاز با AVR

کنترل نور لامپ و سرعت موتور AC

در این بخش دانلود پروژه کنترل نور لامپ و سرعت موتور AC تک فاز و سه فاز با میکروکنترلر AVR, توسط تیم الکترونیک و برنامه نویسی الکترونیک ۹۸ برای شما علاقه مندان به پروژه های میکروکنترلر AVR آماده شده است. در این پروژه, قصد داریم چگونگی کنترل توان مصرف کننده های صنعتی و نیمه صنعتی اعم از موتورهای AC, لامپ ها, هیترها و … را مورد برسی قرار دهیم. عمده بحث, مربوط به چگونگی عملکرد قطعات الکترونیک صنعتی در تامین انرژی مورد نیاز مصرف کننده این قطعات است. در نهایت مطالبی را در ارتباط با مدارات آتش قطعات الکترونیک قدرت, مطرح می کنیم و مدارات فرمان (Control Circuit) را توسط میکروکنترلر AVR پیاده سازی می نماییم.

کاربردهای گوناگونی را می توان برای این پروژه برشمرد که کنترل میزان شدت روشنایی لامپ های رشته ای, کنترل سرعت (Speed Control) و قدرت موتورهای AC تک فاز و چند فاز, کم و زیاد کردن انرژی حرارتی تولید شده توسط یک هیتر (Heater) الکتریکی, استفاده در فلاشرها و ایجاد جلوه های نورانی و در کل کنترل توان و راه اندازی هر نوع وسیله ای که با برق شهر راه اندازی می شود, از آن جمله هستند.

بعد قبل
کنترل نور لامپ و سرعت موتور AC تک فاز و سه فاز با AVR
کنترل نور لامپ و سرعت موتور AC تک فاز و سه فاز با AVR
کنترل نور لامپ و سرعت موتور AC تک فاز و سه فاز با AVR
کنترل نور لامپ و سرعت موتور AC تک فاز و سه فاز با AVR

کنترل نور لامپ و سرعت موتور AC تک فاز و سه فاز با AVR
بعد قبل


نقشه شماتیک پروژه

نقشه شماتیک پروژه کنترل نور لامپ و سرعت موتور AC تک فاز و سه فاز با AVR

لیست قطعات مورد نیاز

مقاومت 10 کیلو اهم با توان 0.25 وات و تلرانس 1 درصد5 عدد
مقاومت 330 اهم با توان 0.25 وات و تلرانس 1 درصد4 عدد
مقاومت 1 کیلو اهم با توان 0.25 وات و تلرانس 5 درصد1 عدد
مقاومت 39 اهم با توان 1 وات و تلرانس 5 درصد1 عدد
مقاومت 56 اهم با توان 0.25 وات و تلرانس 1 درصد1 عدد
ولوم 50kΩ2 عدد
دیود 1N40071 عدد
پل دیود گرد با ولتاژ 1000 ولت و جریان 2 آمپر1 عدد
خازن عدسی 100nF نانوفاراد4 عدد
خازن 10nF نانوفاراد 250 ولت MKT1 عدد
خازن الکترولیتی 220uf میکروفاراد 35 ولت1 عدد
خازن الکترولیتی 10uf میکروفاراد 16 ولت1 عدد
سلف 10μH میکروهانری مدل مقاومتی1 عدد
لامپ LED قرمز سایز 5mm میلی متر مدل مات1 عدد
لامپ LED سبز سایز 5mm میلی متر مدل مات1 عدد
لامپ LED زرد سایز 5mm میلی متر مدل مات1 عدد
ترانزیستور 2N3904 نوع NPN1 عدد
ترمینال پیچی 2 پین مدل KF300 رنگ آبی3 عدد
رگولاتور ولتاژ 5 ولت L78051 عدد
آی سی فتو ترایاک MOC3021 مدل DIP اورجینال1 عدد
ترایاک 600 ولت 16 آمپر BT139-600E اورجینال1 عدد
میکروکنترلر ATMEGA8A-PU مدل DIP تایوانی با 28 پایه1 عدد
سنسور فتوسل LDR 5mm1 عدد
سوکت آی سی 28 پایه باریک مدل معمولی1 عدد
سوکت آی سی 6 پایه مدل معمولی1 عدد
تک سوئیچ 4 پایه DIP سایز 6x6x5 میلیمتر3 عدد
سر ولوم پلاستیکی2 عدد
ترانس مبدل ولتاژ 220vAC به 9vAC با جریان 1A آمپر1 عدد

نقشه شماتیک ساخت یک رله الکترونیکی با ترایاک

توسط مداری مشابه آنچه در شکل زیر نشان داده شده است, می توانیم نور لامپ را با یک مدار دیجیتال یا یک میکروکنترلر AT90S2323 تغییر دهیم, اما هنوز برای نتیجه گرفتن کمی زود است. تا اینجا قادر هستیم یک لامپ 100W با ولتاژ 220 ولت را با یک سیگنال دیجیتال, خاموش یا روشن کنیم. ولی هنوز کنترلی روی توان مصرفی یا شدت نور لامپ انجام نداده ایم.

نقشه شماتیک ساخت یک رله الکترونیکی با ترایاک

می دانیم که برای کنترل نور لامپ باید زاویه آتش را تغییر دهیم, به عبارت دیگر, لازم است در هر سیکل ولتاژ برق شهر, ترایاک را با زاویه آتش مناسب تحریک کنیم. از طرفی, مدار کنترل کننده دیجیتال, که در سمت چپ اپتوکوپلر نشان داده شده است, هیچ ارتباطی با ولتاژ AC برق شهر ندارد و اصولا از یک ولتاژ DC (معمولا 5 ولت) استفاده می کند, بنابراین به مداری نیاز داریم که عبور از صفر را در ولتاژ برق شهر تشخیص دهد. بعد از این, کار نسبتا ساده است و با استفاده از یک فرآیند زمان بندی می توان زاویه آتش مناسب را به دست آورد و در نتیجه در زاویه آتش مناسب, گیت ترایاک را تحریک کرد.

توجه: ویدیو آموزشی زیر از طریق کانال رسمی الکترونیک98 در یوتیوب قابل مشاهده است، لذا برای دیدن این ویدیو ابتدا فیلتر_شکن خود را فعال نمایید و سپس بر روی تصویر زیر کلیک کنید. همچنین لازم به ذکر است با دنبال کردن کانال ما در یوتیوب می توانید هر هفته دو ویدیو آموزشی، که به صورت اختصاصی توسط تیم اکترونیک98 ضبط و ساخته می شود را مشاهده کنید.

کنترل نور لامپ و سرعت موتور AC تک فاز و سه فاز با AVR

نقشه شماتیک مدار تشخیص دهنده عبور از صفر

مدار تشخیص دهنده عبور از صفر (Zero Cross Detector) را می توان به روش های متعددی ساخت. نمونه ای ساده از این مدار, در شکل زیر نشان داده شده است. همانطور که ملاحظه می شود, توسط یک ترانس کاهنده از ولتاژ برق شهری نمونه برداری می شود و در خروجی مدار, پالس هایی را دریافت می کنیم که دقیقا در زمان عبور ولتاژ از سطح صفر تولید می شوند.

نقشه شماتیک مدار تشخیص دهنده عبور از صفر

توسط پتانسیومتر PV1, می توان پهنای پالس ها را تنظیم کرد. هر چه پالس های تولید شده توسط مدار تشخیص عبور از صفر تیزتر باشند, دقت در اندازه گیری و تولید زمان تحریک شدن گیت بیشتر و خطا کمتر می شود. از این به بعد, همه چیز به عهده برنامه میکروکنترلر ATmega8 که به زبان بیسیک BASIC و در محیط نرم افزار BASCOM-AVR نوشته شده است، می باشد. همانطور که در نقشه شماتیک کامل پروژه نشان داده شده است, پالس های ناشی از عبور از صفر ولتاژ برق شهر, به پایه وقفه خارجی میکروکنترلر انتقال می یابد, بنابراین میکروکنترلر باید طوری برنامه ریزی شود که بعد از دریافت وقفه با زمان بندی مناسب, زاویه α دلخواه را تولید کند و سپس گیت ترایاک را تحریک نماید.


نقشه جاگذاری قطعات بر روی برد PCB

نقشه جاگذاری قطعات بر روی PCB پروژه کنترل نور لامپ و سرعت موتور AC تک فاز و سه فاز با AVR

لیست ابزار آلات و تجهیزات مورد نیاز

هویه1 عدد
سیم لحیم1 عدد
کف چین1 عدد
قلع کش1 عدد

نحوه راه اندازی و آزمایش پروژه

مدار پروژه طوری طراحی شده است که می تواند نور یک عدد لامپ 100W با ولتاژ 220 ولت AC یا سرعت یک موتور AC به سه حالت دلخواه به شرح زیر کنترل نماید:

حالت اول – کنترل نور لامپ به صورت آنالوگ , توسط چرخش یک پتانسیومتر.

حالت دوم – کنترل نور لامپ به صورت دیجیتال, توسط دو میکرو سوئیچ UP و DOWN.

حالت سوم – کنترل نور لامپ به صورت هوشمند بسته به میزان نور محیط با استفاده از یک سنسور نوری LDR.

هر یک از سه حالت کنترل نور لامپ را می توان با فشار دادن میکرو سوئیچ Select انتخاب کرد.


ویدیو ضبط شده از نحوه راه اندازی و عملکرد پروژه

توجه: ویدیو آموزشی زیر از طریق کانال رسمی الکترونیک98 در یوتیوب قابل مشاهده است، لذا برای دیدن این ویدیو ابتدا فیلتر_شکن خود را فعال نمایید و سپس بر روی تصویر زیر کلیک کنید. همچنین لازم به ذکر است با دنبال کردن کانال ما در یوتیوب می توانید هر هفته دو ویدیو آموزشی، که به صورت اختصاصی توسط تیم اکترونیک98 ضبط و ساخته می شود را مشاهده کنید.

کنترل نور لامپ و سرعت موتور AC تک فاز و سه فاز با AVR

توجه : نکته بسیار مهم در ساخت این پروژه, این است که مدار تغذیه دقیقا باید مشابه با مدار تغذیه نشان داده شده در نقشه شماتیک پروژه متصل شود. در غیر اینصورت مدار آشکار ساز سطح صفر کارایی خود را از دست می دهد و عملا همزمان سازی تحریک گیت ترایاک سیگنال AC غیر ممکن خواهد بود. بنابراین نمی توان از یک تغذیه 5 ولت DC برای راه اندازی مدار کنترل استفاده کرد و باید یک ترانس کاهنده را مطابق نقشه شماتیک پروژه به کار گرفت.


تهیه پروژه به صورت کیت آماده به کار و مونتاژ شده

در صورتیکه تجهیزات و یا زمان لازم برای ساخت پروژه را ندارید می توانید این پروژه را به صورت یک کیت آماده به کار و مونتاژ شده از فروشگاه اینترنتی آی سی98 با قیمت و کیفیت مناسب به صورت آنلاین سفارش دهید. برای خرید و سفارش آنلاین پروژه می توانید اینجا کلیک کنید.

 کیت کنترل توان 100 وات مخصوص مصرف کننده‌های AC


دانلود مستندات پروژه

توجه: به دلیل توقف فعالیت سایت امکان دریافت پروژه وجود ندارد.

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com (این مطلب فاقد فایل جهت دانلود است)

 محیط برنامه نویسی : BASCOM-AVR

 برنامه نویسی شده به زبان : BASIC

 نویسنده : فرهاد اکبری

 تاریخ انتشار : 15 نوامبر 2017

13 دیدگاه

  1. سلام امکانش هست کد نویسی رو با کدویژن قرار بدید. من بسکام نمی فهمم

  2. ممنون از پاسخ گوییتون

  3. باسلام خسته نباشید اگه بخواهیم برای این پروژه lcd بذاریم که سرعت چرخش موتور چند درصد بالا رفته یا کم شدن رو نشون بده شدنی هست یا نه

  4. سلام دوست عزیز
    بله این موضوع به سادگی امکانپذیر است اما به شرط اینکه به برنامه نویسی و نحوه اتصال ال سی دی به میکروکنترلرهای AVR تسلط و آشنا باشید.

  5. با سلام. فایل رو تهیه کردم. فقط این که با این مدار میشه موتورهای القایی تک فاز AC رو هم درایو کرد؟ توان حدود 3000 وات نیاز دارم. با تعویض ترایاک میسر هست؟
    ممنون

  6. سلام دوست عزیز
    این مدار تحمل توان 100 وات را دارد و برای استفاده از آن برای توان های بالاتر باید به دنبال یافتن تراشه اپتوکوپلر و ترایاک با مشخصات بالاتر و مورد نیاز خود باشید.

  7. درود خسته نباشید

    من ئمبال پروژه ای هستم که توان بالا بهم بده و وقتی که به فرکانس 50hzرسید یه رله برام فعال کنه

  8. حبیب صادقی فر

    درود بر شما.
    1- می خواستم بدونم این دیمر می تونه سرعت موتور القایی تک فاز رو کنترل کنه؟ توان 250 وات. من دیمر ای سی با ترایاک BT139 ساخته ام و فقط برای لامپ و موتور یونیورسال جواب داد. برای کنترل سرعت موتور القایی تک فاز براساس فرکانس جواب می ده.
    2- و اینکه برنامه نویسی AVR برای شخصی که دانش برنامه نویسی نداره با آموزش شما ممکنه یا باید به کسی که در این حوزه تخصص داره محول کنم؟
    3- مدار آماده این دیمر را برای فروش دارید؟ برای من فقط مهمه یک پتانسیومتر باشه تا سرعت موتور رو کنترل کنم و بقیه ویژگی ها نیازی نیست.
    با تشکر

  9. سلام دوست عزیز
    1- حداکثر توان قابل تحمل این پروژه 200 وات هست و اتصال مصرف کننده با توان بیشتر از 200 وات باعث صدمه زدن به مدار و همچنین عدم عملکرد صحیح پروژه می شود. همچنین توان موتور تک فاز القایی را می توانید با این پروژه کنترل کنید البته به شرط اینکه توان موتور شما کمتر از 200 وات باشد.
    2- برای ساخت پروژه های همچون این پروژه تنها یادگیری زبان برنامه نویسی کفایت نمی کند و شما باید دانش الکترونیک نیز داشته باشید در حقیقت شما باید میان رشته ای کار کنید یعنی هم باید دانش برنامه نویسی و هم دانش الکترونیک خود را افزایش دهید و اینکار تنها با گذاشتن زمان زیاد و آزمایش و خطا اتفاق خواهد افتاد.
    3- مدارات زیادی در حوزه دیمر در بازار موجود است، در حال حاضر تنها یک محصول در حوزه دیمر در فروشگاه الکترونیک98 موجود است که برای مشاهده آن می توانید رو لینک زیر کلیک کنید.
    https://e98.info/?p=6701

  10. با عرض سلام و خسته نباشید خدمت مهندس اکبری..استاد بزرگوار.
    من این پروژه رو تهیه و اجرا کردم..خیلی خوب جواب داد..اما صرفا روی لامپ…برای موتور AC القایی کنترلش زیاد نبود …میخواستم بپرسم چه طور موتور القایی AC رو به طرز صحیحی کنترل کنم؟؟برای موتور سه فاز چیکار باید کرد؟؟(توان موتور AC استفاده شده کمتر از ۱۰۰ وات هستش)

    با سپاس فراوان 💐💐💐💐💐

  11. سلام دوست عزیز
    این پروژه برای مصرف کننده های مقاومتی یا سلفی مقاومتی خوب جواب می دهد، البته هرچقدر مصرف کننده شما خاصیت مقاومتی آن بیشتر باشد، کنترل آن نیز بهتر صورت می گیرد. اما مصرف کننده های خازنی قابل کنترل با این شیوه نیستند.
    برای کنترل موتورهای سه فاز هم باید برای هر فاز، کنترل به صورت جداگانه صورت گیرد.

  12. سلام
    من این مدار روتهیه کردم ولی متاسفانه روی لامپ فقط ابتدای ولوم لامپ کاملا روشن و با اندک تغییر بلافاصله خاموش میشه
    برای حالت کلید ها هم همینجور
    لطفا راهنمایی کنید
    ممنون

  13. سلام دوست عزیز
    آیا برای راه اندازی مدار از ترانسفورماتور استفاده کرده اید؟

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.