کنترل هشت سون سگمنت با میکروکنترلر AVR تنها با 6 پایه

راه اندازی سون سگمنت با آی سی 74HC595

در این بخش تیم الکترونیک و برنامه نویسی الکترونیک ۹۸, اقدام به طراحی و انتشار پروژه ای کاربردی و حرفه ای با عنوان, راه اندازی و کنترل هشت سون سگمنت با میکروکنترلر AVR تنها با 6 پایه, برای شما علاقه مندان به پروژه های میکروکنترلر AVR کرده است. نمایشگرهای هفت قسمتی (سون سگمنت) همیشه جزوء نمایشگرهای جذاب و پرکاربرد در پروژه های مختلف میکروکنترلرها می باشد.

یکی از مشکلات اصلی راه اندازی سون سگمنت ها توسط میکروکنترلرها اشغال زیاد پایه های میکروکنترلر می باشد. اصولا برای راه اندازی یک سون سگمنت 7 پایه از میکروکنترلر اشغال می شود، و به ازای هر رقم یا سون سگمنت اضافی یک پایه دیگر از میکروکنترلر استفاده می شود. به عنوان مثال اگر بخواهیم یک سون سگمنت مالتی پلکس هشت رقمه را به روش مرسوم توسط میکروکنترلر AVR راه اندازی کنیم باید 15 پایه از میکروکنترلر AVR را به این کار اختصاص دهیم.

نقشه شماتیک پروژه

کنترل هشت سون سگمنت با میکروکنترلر AVR تنها با 6 پایه

شرح عملکرد پروژه

در برخی پروژه ها مواردی پیش می آید که پایه های میکروکنترلر برای راه اندازی ماژول ها و یا دیگر موارد اشغال شده، به همین دلیل تعداد پایه کافی برای راه اندازی سون سگمنت وجود ندارد. برای رفع این مشکل در این پروژه می خواهیم یک سون سگمنت مالتی پلکس هشت رقمه را که برای راه اندازی آن به روش مرسوم به 15 پایه از میکروکنترلر AVR احتیاج داریم را تنها با استفاده از 6 پایه میکروکنترلر ATmega8 توسط آی سی 74HC595 که یک تراشه شیفت رجیستر سریال 8 بیتی می باشد، راه اندازی کنیم.

برنامه میکروکنترلر به زبان بیسیک BASIC در نرم افزار BASCOM-AVR

در این پروژه پس از تعریف 8 متغیر اصلی با فرمت Long و بارگذاری اعداد مورد نظر به آن ها با تقسیم آن ها از با ارزش ترین متغییر تا کم ارزش ترین بر 10000000 تا 10، و به دست آوردن باقیمانده آن، اعداد را تفکیک کرده و به کمک دستور Lookup پس از فراخوانی معادل آن عدد در سون سگمنت با دستور Shift به صورت سریال روی پورت خروجی قرار می دهیم. پس از آنها تراشه شیفت رجیستر معادل باینری داده سریال ورودی را به صورت پارارل روی خروجی خود که به سون سگمنت متصل است، قرار می دهد.

همچنین فایل شبیه ساز این پروژه نیز که با نرم افزار Proteus 8 Professional طراحی شده، پیوست فایل پروژه جهت دانلود قرار داده شده است، که می تواند شما را در یادگیری هر چه بهتر مدار و نحوه عملکرد آن یاری نماید.

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com

 حجم فایل : 86 کیلوبایت

 محیط برنامه نویسی : Bascom-AVR

 برنامه نویسی شده به زبان : Basic

 نویسنده : فرهاد اکبری

 تاریخ انتشار : 16 فوریه 2018

یک دیدگاه

  1. دست شما درد نکنه خیلی مفید بود و کارامد و کاربردی.

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.