اندازه گیری و کنترل دما با قابلیت مانیتورینگ توسط کامپیوتر

مانیتورینگ توسط کامپیوتر

در این مطلب قصد داریم توسط یکی از میکروکنترلرهای خانواده AVR و سنسور دمای LM35 یک پروژه کاملا متفاوت با قابلیت های بیشتر در زمینه کنترل و مانیتورینگ دما در اختیار شما دوستان و علاقه مندان به پروژه های میکروکنترلر AVR قرار دهیم. در این پروژه که توسط تیم الکترونیک و برنامه نویسی الکترونیک98 طراحی و آماده گردیده است، شما قادر خواهید بود مدار را از طریق پورت USB به یک کامپیوتر و یا لب تاب و یا حتی گوشی های هوشمند با سیستم عامل ویندوز  متصل نمائید و با استفاده از نرم افزار نوشته شده به زبان C# در محیط Visual Studio اقدام به مانیتورینگ دما و تعیین محدوده دما برای کنترل دمای محیط نمائید.

بعد قبل
اندازه گیری و کنترل دما با قابلیت مانیتورینگ توسط کامپیوتر
اندازه گیری و کنترل دما با قابلیت مانیتورینگ توسط کامپیوتر
اندازه گیری و کنترل دما با قابلیت مانیتورینگ توسط کامپیوتر
اندازه گیری و کنترل دما با قابلیت مانیتورینگ توسط کامپیوتر
بعد قبل

ساخت دماسنج با قابلیت کنترل دما

در طراحی این پرژه دو رله تعبیه شده است، که یک رله مربوط به دمای پایین و رله بعدی مربوط به دمای بالا می باشد. که عملکرد هر دو آن به اینصورت می باشد که با کاهش دما از مقدار دمای تعیین شده برای حد پایین رله دمای پایین و با افزایش دما از مقدار دمای تعیین شده برای حد بالا رله دمای بالا فعال می گردد. همچنین همانطور که گفته شد شما می توانید این محدوده دمای بالا و پایین را در نرم افزار مربوطه وارد و حافظه میکروکنترلر ذخیره نمائید.

برنامه میکروکنترلر AVR طوری نوشته شده است که همیشه بعد از اعمال هر تغییری در مقدار دمای بالا و پایین، این تغییرات در حافظه EEprom میکروکنترلر AVR ذخیره می گردد تا در صورت قطع جریان برق و یا خاموش شدن میکروکنترلر اطلاعات مربوط به بازه کنترل دما از بین نروند.

مبدل سریال به USB

در قلب مدار این پروژه از میکروکنترلر ATmega8 از خانواده میکروکنترلرهای AVR استفاده شده است که با کریستال خارجی با فرکانس 11.0592MHz راه اندازی گردیده ، برای اتصال میکروکنترلر به کامپیوتر جهت تبادل اطلاعات از پروتکل ارتباط سریال Uart استفاده شده، که این ارتباط با استفاده از تراشه FT232BL قابلیت اتصال به کامپیوتر از طریق پورت USB را فراهم آورده است. همچنین لازم به ذکر است برنامه این پروژه برای میکروکنترلر در محیط نرم افزار BASCOM-AVR و به زبان بیسیک BASIC نوشته شده است.

سنسور دما LM35

برای اندازه گیری دما از سنسور دمای LM35 با قابلیت اندازه گیری دمای منفی 55 درجه سانتی گراد الی مثبت 150 درجه سانتی گراد استفاده شده است. سنسور LM35 یک سنسور دمای آنالوگ می باشد که با تغییرات دما میزان ولتاژ پایه Vout تراشه نیز به همان نسبت تغییر می کند. به همین دلیل ما برای اندازه گیری دما توسط میکروکنترلر می توانیم به راحتی تنها با استفاده از قابلیت ADC موجود در میکروکنترلر ATmega8 اقدام به اندازه گیری مقدار ولتاژ آنالوگ خروجی تراشه دمای LM35 و تبدیل آن به دیجیتال، مقدار دمای محیط را اندازه گیری نمائیم.

ویدئو ضبط شده از نحوه عملکرد و راه اندازی پروژه

 اطلاعات پروژه

 نام پروژه : اندازه گیری و کنترل دما با قابلیت مانیتورینگ توسط کامپیوتر

 محتویات فایل پروژه : فیلم آموزش راه اندازی و نحوه پروگرام کردن میکروکنترلر/ برنامه های نوشته شده پروژه در محیط BASCOM-AVR به زبان بیسیک BASIC / نقشه شماتیک/ نرم افزار مانیتورینگ دما/ سورس کد نرم افزار مانیتورینگ دما (برنامه نویسی شده به زبان C# در محیط Visual Studio 2013)/ لیست کامل قطعات در قالب فایل PDF/ فایل مدار چاپی (PCB) پروژه در قالب PDF و طرح اصلی طراحی شده در نرم افزار Proteus / نرم افزار های مورد نیاز

 حجم فایل پروژه : حجم فایل پروژه = 10 مگابایت / حجم فایل ویدئو = 103 مگابایت

 رمز فایل پروژه : www.electronics98.com

 نویسنده : فرهاد اکبری

 تاریخ انتشار : 7 فوریه 2018

 آخرین بروزرسانی پروژه : -

 نحوه دریافت فایل : بلافاصله بعد از پرداخت می توانید این فایل را از سرورهای پرقدرت سایت الکترونیک 98 با لینک مستقیم دانلود نمائید, همچنین در پایان عملیات خرید, لینک های دانلود و رسید خرید به آدرس ایمیل شما ارسال می گردد.

توجه: به دلیل توقف فعالیت سایت امکان دانلود پروژه غیرفعال می باشد!

2 دیدگاه

  1. با سلام..من به کیت کنترل دما نیاز دارم فقط دمای مورد نظر من 50 تا 300 درجه هستش میتونید با اجرای تغییرات این کیت برام حاضر کنید و قیمت براورد حدودی رو هم بهم بگید ممنون

  2. سلام دوست عزیز
    لطفا از طریق تلفن مندرج در سایت با همکاران ما در بخش فنی صحبت کنید.

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.