دانلود پروژه ساخت ساعت عقربه ای با موتور پله ای و AVR

موتور پله ای

در این بخش پروژه بسیار جالبی با عنوان ساخت ساعت عقربه ای با موتور پله ای و میکروکنترلر AVR, توسط تیم الکترونیک و برنامه نویسی الکترونیک ۹۸ برای شما علاقه مندان به پروژه های میکروکنترلر AVR آماده شده است. در این پروژه, از یک موتور پله ای با دقت 1/8 درجه برای ساخت ساعت عقربه ای استفاده شده است و در حقیقت به عنوان موتور ساعت عقربه ای در نظر گرفته می شود و در هر ثانیه یک دور کامل می زند.

با توجه به اینکه دقت این موتور 1/8 درجه است, باید 200 پله بچرخد تا یک دور کامل بزند, به عبارتی باید هر 5ms یک پله بچرخد تا در هر ثانیه یک دور کامل بزند. مدار پروژه از یک تراشه ULN2803 تشکیل شده که از سویی به میکروکنترلر ATmega8 و از سوی دیگر به یک موتور پله ای وصل شده است. همچنین توجه داشته باشید که به جای تراشه ULN2803 می توانید از آی سی های مشابه مانند L293 یا چند ترانزیستور استفاده کنید.

دانلود پروژه ساخت ساعت عقربه ای با موتور پله ای و میکروکنترلر AVR

قطعات مورد نیاز

:: میکروکنترلر ATmega8 | خرید

:: تراشه ULN2803 | خرید

:: موتور پله ای | خرید

برنامه در محیط نرم افزار Code Vision AVR

 

برای شروع برنامه نویسی کافی است که پایه های 1 تا 4 پورت  D به صورت خروجی پیکربندی شوند. همچنین دقت داشته باشید که در زبانه Chip در محیط Code Wizard AVR, نوع میکروکنترلر را ATmega8 با فرکانس کاری 4MHz انتخاب کنید.

برنامه در محیط نرم افزار BASCOM-AVR

شرح عملکرد برنامه در محیط BASCOM-AVR به زبان بیسیک BASIC

در این برنامه از روش موجی برای راه اندازی موتور پله ای استفاده می شود, در نتیجه در هر مرحله باید یکی از سیم پیچ های موتور پله ای تحریک شود. از آنجا که هر کدام از این سیم پیچ ها به ترتیب به پایه های D0 تا D3 میکروکنترلر وصل شده اند, در هر مرحله باید یکی از پایه ها یک باشد. حال به جای مقدار دهی به یک پایه از پورت D, کل پورت D را مقدار دهی می کنیم. برای مثال اگر بخواهیم فقط D0 برابر با یک شود, کافی است که پورت D به صورت 00000001 در مبانی دو (یا 1 در مبنای ده) مقداردهی می شود.

به همین ترتیب برای یک کردن پایه های D2 و D3 به ترتیب کل پورت D به صورت 00000100 و 00001000 در مبنای دو (و یا 4 و 8 در مبنای ده) مقدار دهی می شود. بدین ترتیب با تحریک متوالی هر یک از پایه های D0 تا D3 میکروکنترلر موتور پله ای در هر مرحله یک پله به جلو حرکت خواهد کرد. در بین هر مرحله از تحریک, یک تاخیر 5 میلی ثانیه ای در نظر گرفته شده است تا سیم پیچ ها زمان کافی برای تحریک را داشته باشند.

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com

 حجم فایل : 0.61 مگا بایت

 محیط برنامه نویسی : Code Vision | BASCOM-AVR

 برنامه نویسی شده به زبان : C | BASIC

 نویسنده : فرهاد اکبری

 تاریخ انتشار : 6 آگوست 2014

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.