نمایش معادل دسیمال ورودی باینری بر روی سون سگمنت

مبدل باینری به دسیمال

در این بخش تیم الکترونیک و برنامه نویسی الکترونیک ۹۸, اقدام به طراحی و انتشار پروژه ای کاربردی با عنوان, نمایش معادل دسیمال ورودی باینری بر روی سون سگمنت به روش مالتی پلکس, برای شما علاقه مندان به پروژه های میکروکنترلر AVR کرده است. در این پروژه به کمک روش مالتی پلکس 4 نمایشگر سون سگمنت (Segment-7) کنترل شده و متناسب با وضعیت ورودی باینری که بین 0 تا 255 متغیر است، معادل ده دهی آن را محاسبه و نمایش داده می شود.

نقشه شماتیک پروژه

نمایش معادل دسیمال ورودی باینری بر روی سون سگمنت

برنامه میکروکنترلر در محیط نرم افزار Bascom-AVR

شرح برنامه میکروکنترلر به زبان بیسیک BASIC

برای اینکار ابتدا وضعیت پورت ورودی D میکروکنترلر ATmega8 در متغیر A ذخیره می شود و سپس با تقسیم معادل دسیمال ورودی بر عدد ثابت 10 و بدست آمدن باقیمانده، آن مقدار را در متغیری به نام electronics در برنامه ذخیره می کنیم و سپس مقدار متغیر electronics را بر روی سون سگمنت مالتی پلکس 4 رقمه نمایش می دهیم.

حال فرض می کنیم 3 ورودی اول دیجیتال در وضعیت 1 و مابقی صفر قرار دارد. معادل این ورودی عدد 7 است. باقی مانده عدد 7 بر عدد 10 برابر خود عدد 7 است در نتیجه مقدار متغیر electronics=7 خواهد بود. در دستور Select Case I در حلقه اول معادل عدد 7 در نمایشگر سون سگمنت (Segment-7) از جدول Annode_Display فراخوانی و در پورت خروجی قرار می گیرد و اولین نمایش با Set شدن S1 فعال می شود، در نتیجه عدد 7 روی نمایشگر اول ظاهر می شود. با توجه به دستور A = A \ 10، چون نتیجه این معادله عدد صفر را در متغیر a قرار می دهد لذا شرط مقایسه if A = 0 Then Exit Do برقرار بوده و از حلقه خارج شده و در نتیجه مابقی نمایشگرها خاموش می مانند.

 همچنین فایل شبیه ساز این پروژه نیز که با نرم افزار Proteus 8 Professional طراحی شده، پیوست فایل پروژه جهت دانلود قرار داده شده است، که می تواند شما را در یادگیری هر چه بهتر مدار و نحوه عملکرد آن یاری نماید.

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com

 حجم فایل : 132 کیلوبایت

 محیط برنامه نویسی : Bascom-AVR

 برنامه نویسی شده به زبان : Basic

 نویسنده : فرهاد اکبری

 تاریخ انتشار : 17 مارس 2018

یک دیدگاه

  1. خیلی عالی. بهش نیاز داشتیم.
    اگه همینو رو hmi بنویسم حد اقل ده تومن میشه. ولی این یک هزارم قیمتشه

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.