ساعت دیجیتال با قابلیت اعلام هشدار و نمایش تاریخ در سون سگمنت

ساعت دیجیتال با قابلیت اعلام هشدار

در این بخش تیم الکترونیک و برنامه نویسی الکترونیک ۹۸, اقدام به طراحی و انتشار پروژه ای جذاب و بسیار حرفه ی با عنوان, ساخت ساعت دیجیتال با قابلیت تعین زمان هشدار و نمایش تاریخ در سون سگمنت توسط میکروکنترلر AVR, برای شما علاقه مندان به پروژه های میکروکنترلر AVR کرده است. سون سگمنت (Seven Segment) قطعه ای الکترونیکی است که برای نمایش اعداد 0 تا 9 بکار می رود و اغلب بصورت بسته ای مکعبی شکل در اندازه های مختلف می باشد که در ساختمان آن 7 عدد دیود نورانی طوری قرار داده شده اند که با روشن شدن همه آن ها, تصویری از عدد 8 به وجود می آید و بخاطر همین مسئله نام آن را سون سگمنت (وسیله هفت قطعه ای) گذاشته اند.

طبیعی است که با روشن و خاموش ماندن تعداد معینی از این دیودهای نورانی, تصویری از اعداد 0 تا 9 به وجود خواهد آمد. سون سگمنت ها به دلیل نمایش بزرگ اعداد و ساطع کردن نور خیره کننده جزوء نمایشگرهای جذاب و پرطرفدار دسته بندی می شوند به طوری که امروزه شاهد استفاده بسیار زیاد از آن ها در اکثر تجهیزات برقی و الکترونیکی هستیم. در این پروژه تصمیم گرفته ایم تا با استفاده از یک سون سگمنت 4 رقمه مولتی پلکس یک ساعت بسیار زیبا با قابلیت نمایش تاریخ و اعلام هشدار توسط میکروکنترلر ATmega32 از خانواده میکروکنترلر های AVR طراحی کنیم.

ساعت دیجیتال با قابلیت اعلام هشدار و نمایش تاریخ در سون سگمنت

سون سگمنت

یک سون سگمنت معمولی (تک رقمه) دارای 8 پایه خروجی می باشد که یک پایه از آن مشترک بوده و ولتاژ همه LED ها را تامین می کند, به طور خلاصه می توان گفت در تمامی سون سگمنت ها یه پایه به نام پایه مشترک وجود دارد که تمامی پین های مثبت یا منفی دیودهای نورانی موجود در سون سگمنت به این پایه (پایه مشترک) متصل می باشد.

دومین الی هشتمین پایه از سون سگمنت ها مربوط به ولتاژ های مستقل دیود های نورانی خواهد بود. به صورت قراردادی وقتی به یک قطعه سون سگمنت از روبرو نگاه می کنیم, ترتیب قرار گرفتن پایه های آن به ترتیبی که در شکل زیر مشاهده می کنید با حروف انگلیسی a,b,c,d,e,f,g نشان داده می شود.

نکته : چون برای نشان دادن ارقام زیاد, تعدادی از این سون سگمنت ها کنار همدیگر قرار می گیرند, لذا برای نمایش (ممیز) در گوشه راست و پایین این قطعه یک دیود نورانی دیگری را با علامت اختصاری dp نامیده می شود, در نظر گرفته اند که پایه مخصوص به خود را نیز دارد.

نقشه شماتیک سون سگمنت آند و کاتد مشترک

سون سگمنت کاتد مشترک

(کاتد = منفی) یعنی سون سگمنتی که پایه مشترک آن به خط منفی تغذیه مدار وصل می شود و برای روشن شدن هر کدام از سگمنت های دیگر, باید از ولتاژ مثبت استفاده شود.

سون سگمنت آند مشترک

(آند = مثبت) یعنی سون سگمنتی که پایه مشترک آن به خط مثبت تغذیه مدار وصل می شود و برای روشن شدن هر کدام از سگمنت های دیگر, باید از ولتاژ منفی استفاده شود.

نکته : ولتاژ کاری سون سگمنت های معمولی, حداقل 3 ولت و حداکثر 5 ولت می باشد و بیشتر از این باعث سوختن و خرابی آن خواهد شد.

نکته : برای جلوگیری از خرابی و فرسودگی سون سگمنت, بهتر است در مسیر تغذیه آن از یک مقاومت محدود کننده جریان مانند 56 اهم تا 330 اهم استفاده شود.

توجه : همانطور که گفته شد در این پروژه برای نمایش ساعت و تاریخ از یک سون سگمنت مالتی پلکس چهار رقمه آند مشترک استفاده شده است, از آنجا که در پروژه های گذشته در این سایت به صورت کامل در مورد سون سگمنت های مولتی پلکس بحث شده و نحوه راه اندازی آن به صورت کامل شرح داده شده است از تکرار دوباره مطالب گذشته خودداری می کنیم. همچنین همواره شما دوستان عزیز می توانید از طریق لینک زیر با ساختمان و نحوه راه اندازی سون سگمنت های مولتی پلکس به صورت کامل آشنا شوید.

آشنایی با سون سگمنت های مولتی پلکس و نحوه راه اندازی آن

ویدئو ضبط شده از عملکرد مدار

در زیر یک ویدئو از نحوه عملکرد پروژه ساخت ساعت دیجیتال با قابلیت تعین زمان هشدار و نمایش تاریخ در سون سگمنت توسط میکروکنترلر AVR ضبط شده است, که می توانید برای درک بیشتر از نحوه عملکرد پروژه به صورت آنلاین مشاهده و یا از انتهای همین پست دانلود نمائید.

نقشه شماتیک پروژه ساعت دیجیتال با قابلیت اعلام هشدار و نمایش تاریخ

در این پروژه برای رسیدن به زمان دقیق از کریستال 32768Hz استفاده شده است که در بین فروشندگان قطعات الکترونیکی به کریستال ساعت معروف است. همچنین از آنجایی که حداکثر جریان قابل تحمل هر پایه از میکروکنترلر AVR حداکثر 30 میلی آمپر است به همین دلیل نمی توانیم پایه های سون سگمنت را به طور مستقیم به میکروکنترلر AVR متصل کنیم به همین جهت برای تامین ولتاژ مثبت 4 پایه مشترک سون سگمنت مولتی پلکس از ترانزیستور NPN به شماره 2N3904 و  برای تامین ولتاژ منفی پایه های a,b,c,d,e,f,g سون سگمنت از تراشه ULN2804 که یک یک آی سی راه انداز منفی با جریان قابل تحمل 500 میلی آمپری می باشد استفاده کرده ایم.

نقشه شماتیک پروژه ساعت دیجیتال با قابلیت اعلام هشدار و نمایش تاریخ

برنامه نوشته شده در نرم افزار BASCOM-AVR به زبان بیسیک BASIC

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com

 حجم فایل : 398 کیلو بایت

 محیط برنامه نویسی : BASCOM-AVR

 برنامه نویسی شده به زبان : BASIC

 نویسنده : فرهاد اکبری

 تاریخ انتشار : 4 نوامبر 2014

18 دیدگاه

  1. سلام دوست عزیز
    زمان پاسخگویی کاملا بستگی به توان و میزان آمپر ساعت باتری شما دارد.

  2. سلام شبیه سازی پروژرو کردم ولی جواب نمیده همش8 میاد رو صفحه براتون پیام گذاشتم در قسمت تماس با ما

  3. سلام دوست عزیز
    این موضوع مربوط به تنظیمات نمایشگر در محیط نرم افزار شبیه ساز است. این پروژه به صورت عملی و در محیط واقعی تست شده و مشکلی در آن نیست و می توانید با خیال راحت آنرا بسازید.

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.