ساخت فرستنده و گیرنده مادون قرمز با میکروکنترلر AVR

ساخت فرستنده و گیرنده مادون قرمز

در این بخش دانلود پروژه ساخت فرستنده و گیرنده مادون قرمز با میکروکنترلر AVR, توسط تیم الکترونیک و برنامه نویسی الکترونیک ۹۸ برای شما علاقه مندان به پروژه های میکروکنترلر AVR آماده شده است. پروژه ای که در اینجا مورد برسی قرار خواهد گرفت, یک کنترل از راه دور مادون قرمز (IR Remote Control) است. در این پروژه, بیشتر چگونگی دریافت و ارسال اطلاعات مورد توجه قرار گرفته است. به همین دلیل دستگاه کنترل ساخته شده در این پروژه با سایر نمونه های موجود, که از آی سی های مخصوص فرستنده (Transmitter) و گیرنده (Receiver) استفاده می کنند, کمی متفاوت خواهد بود, چراکه فرستنده و گیرنده این پروژه, میکروکنترلرهای AVR می باشند, و دست طراح برای برنامه ریزی این نوع مدارها بسیار بازتر است.

امروزه انتقال اطلاعات توسط پرتو مادون قرمز (Infra-Red) عملی رایج و پرطرفدار است, برای مثال, کنترل وسایل صوتی و تصویری منزل یکی از انبوه کاربردهای آن می باشد. انتقال اطلاعات بین گوشی های تلفن همراه از طریق واسط مادون قرمز, برقراری ارتباط در شبکه های کامپیوتری و حتی استفاده در اسباب بازی ها و … از دیگر کاربردهای آن می باشند.

ساخت فرستنده و گیرنده مادون قرمز با میکروکنترلر AVR

پرتو مادون قرمز

پرتو مادون قرمز, از جنس امواج الکترومغناطیس است. از آنجا که در طیف فرکانسی امواج الکترومغناطیس, این موج پایین تر از نور مرئی قرمز قرار می گیرد, نام مادون قرمز یا فروسرخ را به آن اختصاص داده اند. چشم انسان تنها قادر به تشخیص طیف محدودی از امواج الکترومغناطیس با طول موج 4000 تا 7000 آنگستروم است. به این ترتیب, امواجی که در محدوده فرکانسی نور مرئی (Visible) قرار نمی گیرند, توسط چشم انسان قابل تشخیص نخواهند بود. پرتو مادون قرمز نیز جزو امواج الکترومغناطیس نامرئی (Invisible) محسوب می شود.

این ویژگی باعث می شود تا بتوانیم بدون ایجاد مزاحمت برای انسان, پرتو مادون قرمز را در فضا ارسال و دریافت کنیم. امروزه از پرتو مادون قرمز به صورت گسترده, به عنوان وسیله ای برای ارسال و دریافت اطلاعات استفاده می شود و قطعات الکترونیک بی شماری نیز برای رسیدن به این هدف در بازار موجود می باشند.

طیف امواج الکترومغناطیس

کسب مهارت

پس از کسب اطلاعات درباره پرتو مادون قرمز، اکنون نکاتی را در مورد انتقال اطلاعات به صورت سریال مطرح می کنیم، چراکه مبنای کار این پروژه، ارتباط سریال بین دو میکروکنترلر است. واسط سریال (Serial Interface) یکی از ویژگی ها و ابزارهای مفید در اکثر میکروکنترلرهای امروز محسوب می شود. میکروکنترلرهای AVR نیز از این قاعده مستثنی نیستند و تقریبا در تمام آن ها ابزار ارتباط سریال وجود دارد.

اگر با میکروکنترلر آشنا باشید، حتما پایه های TXD (ارسال داده) , RXD (دریافت داده) را دیده اید. البته واسط سریال، یکی از چند نوع پروتکل ارتباطی است که در میکروکنترلرهای AVR به کار گرفته شده اند. ارتباط SPI و GTAG و I2C را نیز می توان به عنوان سایر واسط های ارتباطی نام برد. در یک تقسیم بندی کلی، ارتباط سریال را می توان به دو دسته ارتباط همزمان یا سنکرون (Synchronous) و غیر همزمان یا آسنکرون (Asynchronous) تقسیم کرد.

ساخت فرستنده مادون قرمز با تراشه تایمر 555

همانطور که می دانیم, خروجی پایه TXD در میکروکنترلرها همواره یکی از سطوح منطقی صفر یا یک را داراست, حال آنکه توسط فرستنده و گیرنده مادون قرمز می توانیم یک موج مربعی با فرکانس خاص را ارسال و دریافت کنیم. مدولاسیون استفاده شده در این پروژه بسیار ساده و آسان است, بدین صورت که به جای صفر منطقی, یک موج مربعی مادون قرمز را با فرکانس ثابت ارسال می کنیم و به جای یک, هیچ سیگنالی ارسال نخواهند شد. ساخت مدار الکترونیکی که بتواند ما را به این هدف برساند چندان مشکل نیسیت. در شکل زیر, یک نمونه ساده و در عین حال کارآمد از چنین مداری آورده شده است.

نقشه شماتیک ساخت فرستنده مادون قرمز با تراشه تایمر 555

دیود مادون قرمز (IRED) نشان داده شده در شکل, توسط ترانزیستور C1815 راه اندازی می شود. مقاومت R2, برای کنترل جریان عبوری از IRED استفاده شده است. با توجه به اینکه جریان به طور پالسی از دیود فرستنده مادون قرمز IRED عبور می کند, می توان مقدار این مقاومت را کوچک انتخاب کرد که در این صورت جریان لحظه ای عبوری از ال ای دی LED فرستنده مادون قرمز افزایش می یابد و در نتیجه قدرت فرستنده زیاد می شود. در نقشه شماتیک ارائه شده برای ساخت فرستنده مادون قرمز, مقاومت ها و خازن ها طوری انتخاب شده اند که روی پایه سه خرجی آی سی 555, یک موج مربعی با فرکانس 38KHz و زمان روشنی 50% به دست آید. البته می دانیم که موج مربعی زمانی روی پایه 3 تولید می شود که پایه 4 (فعال ساز) آی سی در سطح منطقی یک قرار گرفته باشد. پس پایه 4 آی سی 555 را مستقیما به پایه TXD میکروکنترلر AVR فرستنده متصل می کنیم و به این ترتیب یک مدولاتور ساده خواهیم داشت که با دریافت سطح منطقی یک روی پایه TXD میکروکنترلر AVR, ال ای دی LED فرستنده مادون قرمز IRED را با فرکانس 38KHz تحریک می نماید و به سطح منطقی صفر روی پایه TXD, آن را خاموش می کند. انتخاب فرکانس 38KHz, به مدار گیرنده مربوط می شود که در ادامه به طور کامل مورد برسی قرار می گیرد.

نقشه شماتیک مدار فرستنده مادون قرمز

تصویر زیر شماتیک کامل مدار فرستنده را نشان می دهد. همانطور که ملاحضه می شود. 13 سوئیچ، به 13 پین میکروکنترلر ATiny26L متصل شده اند و با فشار دادن هر سوئیچ کد مخصوص مربوط به آن از طریق واسط مادون قرمز ارسال می شود. البته می دانیم که قبل از ارسال، ابتدا عمل مدولاسیون انجام می گیرد و مدار شامل آی سی 555 اینکار را انجام می دهد. نکته دیگر استفاده از 13 دیود است که هر یک از سوئیچ ها را به پایه Int0 یا وقفه خارجی صفر متصل می کنند.

با فشار دادن هر یک از سوئیچ ها این پایه توسط دیود متصل به کلید و ترانزیستور Q2 تحریک می شود. با اینکار یک گیت NOR با 13 ورودی خواهیم داشت. به عبارت دیگر تا زمانیکه یک سوئیچ وصل است. Int0 در سطح منطقی صفر باقی می ماند. به این ترتیب می توان از حالت مصرف توان کم (Power Down) در میکروکنترلر استفاده کرد. این خاصیت مخصوصا برای وسایل قابل حمل (Portable) یا وسایلی که برای تامین انرژی از باتری استفاده می کنند، بسیار حایز اهمیت است.

نقشه شماتیک مدار فرستنده مادون قرمز

زمانیکه هیچ کلیدی فشار داده نشود، میکروکنترلر توسط برنامه به حالت مصرف توان کم می رود و به محض زدن هر یک از این 13 سوئیچ یک وقفه خارجی به میکروکنترلر اعمال می شود. در زیر روال وقفه کد کلید مورد نظر ارسال می شود. در واقع با زدن هر یک از کلیدها میکروکنترلر از حالت مصرف توان کم خارج می گردد و عمل ارسال کد مربوط را انجام می دهد. با توجه به اینکه وقفه به صورت حساس به سطح تعریف شده است، تا زمانیکه کلید وصل باشد، کد مربوط به آن با فاصله زمانی مشخص ارسال خواهد شد. با رها کردن کلید، میکروکنترلر بار دیگر به حالت مصرف توان کم باز می گردد.

در حالت مصرف توان کم، جریان مصرفی میکروکنترلر حدود 300µA است، در صورتی که اگر از این خاصیت استفاده نشود، میکروکنترلر در حدود 10 الی 15 میلی آمپر جریان می کشد و باعث می شود تا هنگام استفاده از باتری، انرژی آن به سرعت مصرف شود. مشاهده می کنیم که به سادگی می توان با استفاده از وقفه و خاصیت مصرف توان کم میکروکنترلر، توان مصرفی آنرا به حداقل رساند.

البته گفتنی است که بخش زیادی از توان مصرفی فرستنده توسط آی سی 555 مصرف می شود. آی سی مذکور و مدارهای جانبی آن به طور متوسط حدد 6 الی 8 میلی آمپر جریان می کشند، بنابراین حتی اگر از حالت مصرف توان کم هم استفاده کنیم، باز جریانی حدود 8 میلی آمپر توسط کل مدار مصرف می شود که برای این گونه فرستنده ها غیر قابل اغماض است. برای به حداقل رساندن این مقدار، می توان کارهای متعددی را انجام داد. برای مثال، یک راه حل این است که عملکرد آی سی تایمر 555 را نیز توسط میکروکنترلر پیاده کنیم.

گیرنده مادون قرمز TSOP1238

در گیرنده به مداری نیاز داریم که در صورت وجود موج مربعی در خروجی, سطح منطقی یک و در صورت فقدان موج مربعی, سطح منطقی صفر تولید کند. ناگفته نماند که قبل از دمدولاتور, به یک گیرنده مادون قرمز, یک تقویت کننده و یک فیلتر نیاز داریم. اصلا نگران نباشید, همه موارد نامبرده, به همراه چند ویژگی دیگر, در تراشه TSOP1238 ساخت شرکت Vishay در نظر گرفته شده اند. گیرنده مادون قرمز TSOP12XX بسیار دقیق و حساسند و دیود گیرنده مادون قرمز, تقویت کننده, فیلتر و حتی مداری را برای کاهش نویز و اعواج در بر دارند. شکل زیر, مدار داخلی و ترتیب پایه های این تراشه را نشان می دهد.

مدار داخلی و ترتیب پایه های تراشه گیرنده مادون قرمز TSOP1238

گیرنده مادون قرمز TSOP1238 در فرکنس 38KHz کار می کند. تولید موجع مربعی با فرکانس 38KHz در فرستنده به همین دلیل است. کاری که انجام می دهیم این است که پایه Data از گیرنده TSOP را مستقیما و بدون هیچ مدار واسطی به RXD میکروکنترلر AVR گیرنده وصل می کنیم.

نکته 1 : پایه تراشه های TSOP12XX دارای خروجی Active Low هستند, یعنی با دریافت موج مربعی مادون قرمز در ورودی, پایه Data به سطح منطقی صفر می رود و زمانی که سیگنال مادون قرمز وجود ندارد, این پایه سطح منطقی یک را خواهد داشت. با توجه به همین مطلب, در فرستنده از حالت معکوس (Inverted) برای ارسال سریال استفاده شده است, یعنی به ازای صفر, موجع مربعی مادون قرمز ارسال می شود و به ازای یک, IRED خاموش است.

نکته 2 : در تراشه TSOP, موج مادون قرمز در ورودی باید به مدت 400 تا 600us وجود داشته باشد, در غیر اینصورت عمل آشکارسازی به درستی انجام نمی شود. در نتیجه, با توجه به فرکانس 38KHz برای موج مربعی باید تعداد 15 الی 24 پالس به ازای هر بیت ارسال شود و این بدین معنی است که برای ارسال سریال نمی توان میزان باود را از حد مشخصی بالاتر برد. به عنوان مثال, با میزان باود 2400, زمان ارسال هر بیت برابر 416us به دست می آید که با توجه به مطالب گفته شده, این مقدار در محدوده مجاز قرار دارد. توجه داشته باشید که تعیین میزان باود بیشتر, ممکن است به قیمت دریافت نشدن اطلاعات در گیرنده تمام شود.

نقشه شماتیک مدار گیرنده مادون قرمز

نقشه شماتیک مدار گیرنده در تصویر زیر آمده است. مدار گیرنده بسیار ساده است و پیچیدگی چندانی ندارد و تراشه گیرنده مادون قرمز TSOP1238 به طور مستقیم به پایه RXD میکروکنترلر ATmega16 متصل شده است. همانطور که گفته شد تراشه های TSOP دارای خروجی Active Low می باشند، به همین دلیل بهتر است توسط یک مقاومت بالاکش از پایه خروجی تراشه به منبع تغذیه متصل شوند. در گیرنده پس از دریافت سیگنال و دمولاسیون توسط TSOP اطلاعات به صورت سریال و از طریق پایه RXD وارد میکروکنترلر می شوند.

برنامه میکروکنترلر در گیرنده طوری طراحی شده است که با دریافت هر یک از 13 کد ارسالی، عمل مربوط به آن کد انجام شود. LCD کاراکتری موجود در شکل، اطلاعات دریافتی و عمل کنترل مربوط را به کاربر گزارش می دهد. LED های متصل به میکروکنترلر نیز برای اهدافی مثل آشکارسازی دریافت، نشان دادن حالت خاموشی و روشنی در گیرنده و… در نظر گرفته شده اند. 1000 کانال (Channel) جداگانه را می توان توسط برنامه ای که در ادامه مورد بررسی قرار می گیرد، کنترل کرد. البته با در نظر گرفتن 3 رقم برای هر کانال و افزایش ارقام، می توان تعداد کانال ها را نیز گسترش داد که نشان دهنده انعطاف پذیری بالای برنامه است. اطلاعات بیشتر در قسمت شرح برنامه میکروکنترلر ارائه خواهند شد.

نقشه شماتیک مدار گیرنده مادون قرمز

برنامه میکروکنترلر مدار فرستنده در محیط نرم افزار Bascom AVR

شرح برنامه میکروکنترلر مدار فرستنده به زبان بیسیک

در این برنامه، وقفه خارجی صفر به صورت Low Level تعریف شده است، بنابراین با زدن هر یک از کلیدها تا زمانی که کلید مورد نظر پایین است، زیر روال مربوط به این وقفه فراخوانی و اجرا می شود. در زیر روال وقفه، ابتدا پورت A و پورت B را می خوانیم، سپس کنترل می کنیم که کدام یک از بیت های پورت A یک شده است، در نهایت اگر یکی از کلیدهای متصل به این پورت زده شده باشد، کد مربوط به آن کلید توسط دستور Printbin #2,x ارسال خواهد شد. البته به این شرط که در این لحظه هیچ یک از کلیدهای متصل به پورت B فشرده نشده باشد. همین مطلب در مورد پورت B نیز صادق است، به این ترتیب، اگر دو یا چند کلید به طور همزمان فشار داده شوند، هیچ کدی ارسال نخواهد شد.

همانطور که گفته شد، وقفه، حساس به سطح در نظر گرفته شده است، در نتیجه تا زمانیکه دست ما روی کلید باشد کد مورد نظر به طور متناوب ارسال خواهد شد. زمان بین دو ارسال متوالی 40 میلی ثانیه در نظر گرفته شده است. البته در مورد کدهای 11 و 12 این زمان 80 میلی ثانیه خواهد بود. بدان دلیل که این دو عدد برای تنظیم یک کمیت گسسته مثل تنظیم نور یک لامپ به صورت پالس PWM در گیرنده در نظر گرفته شده اند، در نتیجه در گیرنده، کمیت مورد نظر با سرعت یک پله در هر 80 میلی ثانیه افزایش یا کاهش خواهد داشت. کدهای 1 تا 9 به ترتیب برای ارسال اعداد 1 تا 9 کد 10 برای ارسال عدد صفر و کد 13 برای روشن و خاموش کردن دستگاه گیرنده در نظر گرفته شده اند، بنابراین اگر گیرنده روشن باشد، با زدن این کلید خاموش می شود و یا برعکس.

توجه : مسئله دیگر، پیکربندی پورت سریال است. ارتباط سریال در برنامه مذکور، به صورت نرم افزاری تعریف شده است. خط 5 برنامه اینکار را انجام می دهد. همچنین همانطور که گفته شد، ارسال سریال در فرستنده به دلیل ساختار خاص مدار مدولاتور و گیرنده مادون قرمز به صورت معکوس در نظر گرفته شده است.

زمانیکه هیچ کلیدی را نزده باشیم، وقفه ای اتفاق نمی افتد و برنامه در حلقه Do…Loop اجرا می شود، در نتیجه میکروکنترلر با دستور Power Down به حالت مصرف توان کم می رود. بدیهی است که با زدن هر یک از کلیدها، یک وقفه به میکروکنترلر اعمال و میکروکنترلر از حالت مصرف توان کم خارج می شود و عملیات مورد نظر را انجام می دهد.

برنامه میکروکنترلر مدار گیرنده در محیط نرم افزار Bascom AVR

شرح برنامه میکروکنترلر مدار گیرنده به زبان بیسیک

برنامه در گیرنده طوری طراحی شده است که به محض دریافت یک بایت از طریق واسط سریال، وقفه پورت سریال کنترل برنامه را به زیر روال مورد نظر می برد. در ابتدای این زیر روال، بیت B1 برابر با صفر می شود و در ادامه اگر بایت دریافتی جدید که در متغیر Rec_b قرار می گیرد، با بایت دریافتی پیشین که در متغیر C قرار گرفته است، برابر باشد، B1 برابر صفر می شود. به این ترتیب می توانیم با کنترل B1 تشخیص دهیم که آیا بایت دریافتی برای اولین بار دریافت می شود یا خیر. اهمیت این کار زمانی مشخص می گردد که بخواهیم تعداد بایت های یکسان را، که با زدن کلیدی در فرستنده به طور متناوب ارسال می شوند، تنها یکبار مورد استفاده قرار دهیم. به عنوان مثال فرض کنید کلید مربوط به عدد 7 در فرستنده زده شده باشد. در این صورت ممکن است کد مورد نظر با توجه به زمان تناوب 40 میلی ثانیه برای ارسال ده ها بار فرستاده شود. به عبارت دیگر تا زمانی که کاربر این کلید را فشار داده است، کد مربوط به طور مداوم ارسال می گردد، این در حالی است که می خواهیم با زدن کلید 7 (برای مثال) این عدد تنها یکبار روی ال سی دی کاراکتری نمایش داده شود.

توسط زیر روال سرریز تایمر صفر زمان بندی های لازم برای قسمت های مختلف برنامه انجام می گیرند. تایمر صفر در میکروکنترلر Tiny26 یک تایمر 8 بیتی است و تقسیم کلاک نیز 1024 در نظر گرفته شده است، بنابراین با توجه به فرکانس 8MHz به عنوان پالس ساعت سیستم، زمان سرریز تایمر صفر چنین به دست می آید:

8000000÷1024=7812.5Hz   فرکانس کلاک تایمر

8000000÷1024=7812.5Hz   زمان سر ریز تایمر

در ابتدای زیر روال وقفه پورت سریال، متغیر D1 را با عدد سه و متغیر B2 را با عدد صفر مقداردهی می کنیم. بلافاصله تایمر صفر ریست می شود و با دستور Start Timer0 شروع به کار می کند. به این ترتیب، بعد از گذشت زمان 33 میلی ثانیه تایمر تا انتها می شمرد و سرریز اتفاق می افتد. در این زمان، کنترل برنامه به زیر روال وقفه تایمر می رود. در زیر روال مذکور، مقدار D1 کنترل می شود. هر گاه این مقدار برابر صفر شود، با توجه به مقدار B2 سه حالت مختلف رخ دهد. به این ترتیب، اگر B2 برابر صفر باشد LED متصل به PA2 به مدت کوتاهی روشن و سپس خاموش می شود. بدین معنا که کاربر بعد از فشار دادن یک دکمه در فرستنده در حال حاضر دکمه را رها کرده است. حال D1 برابر 30 و B2 برابر با 2 قرار داده می شود و تایمر دوباره راه اندازی می گردد. در نتیجه کاربر حدود 1 ثانیه فرصت دارد تا برای تکمیل عدد مربوط به انتخاب کانال مورد نظر دکمه بعدی را فشار دهد.

33*30=990ms = 1s  حداکثر زمان مجاز برای وارد کردن دکمه های بعدی

به عنوان مثال فرض کنید می خواهیم وضعیت کانال 123 را تغییر دهیم (در این برنامه، تنها برای کانال 123 عملکرد خارجی در نظر گرفته شده است) در این صورت کافی است دکمه های مربوط به اعداد 1 تا 3 را به طور متوالی در فرستنده فشار دهیم. پس از اینکار، رله متصل به PA7 در صورت روشن بودن، خاموش خواهد شد (و بر عکس).

کدهای 11 و 12 برای تنظیم یک پارامتر پیوسته، مانند تنظیم سرعت یک موتور DC با تنظیم شدت صوت یک بلندگو و… در نظر گرفته شده اند. با فشار دادن هر یک از این دو کلید و پایین نگه داشتن آن، پارامتر مورد نظر به ترتیب کاهش یا افزایش خواهد یافت. این عمل در زیر برنامه Volume انجام می گیرد.

کد 13 نیز همانطور که بیان شد برای روشن و خاموش کردن گیرنده در نظر گرفته شده است. دستگاه گیرنده، با فشار دادن کلید مربوط به این کد در فرستنده، بسته به حالت قبلی، روشن یا خاموش می شود. در صورت خاموش شدن LED متصل به پایه PD2 شروع به چشمک زدن خواهد کرد. در این حالت با فشار دادن کلیدها در فرستنده هیچ اتفاقی در گیرنده نخواهد افتاد مگر اینکه با فشردن کلید 13 دوباره گیرنده را به حالت فعال ببریم.

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com

 محیط برنامه نویسی : BASCOM-AVR

 برنامه نویسی شده به زبان : BASIC

 نویسنده : فرهاد اکبری

 تاریخ انتشار : 15 آگوست 2014

9 دیدگاه

  1. شما خودتون این پروژه را ساختین ؟؟؟! و جواب گرفتین؟

  2. سلام دوست عزیز
    بله این پروژه صد در صد عملی می باشد.

  3. با درود و عرض تشکر ممنون از این اموزش خیلی مفید و ارزنده و البته تکمیل و مفصل. ولی ایراد بزرگی که هیت شماره بکار رفته از خانواده attiny نه تنها در شهر ما و در استان ما حتی استانهای مجاور که برای مسافرت رفتم گیر نیومد. به فروشنده سفارش دادم یا از سایت و اینترنت گیر نمیاد.
    ای کاش اموزش و پروژه ها رو با شماره‌های موجود و در دسترس و معمول و شناخته شده مهیا میفرمودید خیلی خیلی حیف شد
    خانواده AVR بجز 16و 32 و 8 سری مگا فروشگاهها میگن شرمنده نداریم حتی مراکز استان و شهرهای بزرگ.
    ممنون از زحمات ارزنده شما جناب مهندس دلسوز و گرامی

  4. سلام دوست عزیز
    ابتدا از لطف و محبت شما نسبت به تیم الکترونیک98 بسیار سپاس گذاریم و کمال تشکر را از شما دوست بزرگوار داریم، ما همواره در طراحی های خود به دنبال استفاده از قطعاتی هستیم که به سادگی در بازار پیدا شوند، البته این موضوع را قبول داریم میکروکنترلرهای سری Attiny کمی کمیاب تر از خانواده ATmega هستند، اما هدف ما از استفاده از میکروکنترلرهای متنوع، معرفی و آموزش استفاده از آنها و همچنین طراحی اقتصادی تر و استاندارد پروژه بر حسب امکانات میکروکنترلرها است.
    به زودی طی چند روز آینده فروشگاه اینترنتی الکترونیک98 راه اندازی خواهد شد و شما دوست عزیز می توانید تمامی این قطعات را با قیمت مناسب سفارش دهید و درب منزل خود تحویل بگیرید.

  5. با عرض درود وسلام و عرض تشکر از جوابگویی سریع شما.
    راه اندازی فروشگاه خبری بود خوب و منتظر هستیم. لطفا اگر امکان دارد در صورت افتتاح فروشگاه اگه ممکن هست از طریق ایمیل ما رو با خبر فرمائید.

    اگه جسارت نشه سوالی دارم: بنده و دوستان مشکلی با فروشگاهها داریم و انهم یکی اینکه چند روز بعداز سفارش طرف از فروشگاه زنگ میزنه و میفرمایند فلان قلم و فلان المان موجود نیست قطعه دیگر میخواین یا پولش رو برگردونیم؟ولی حین سفارش زیر کالا ننوشته موجود نیست و ادم رو تا مرز جنون پیش میبرند و مشکل دیگه کمبود قطعات است و مجبوریم برای خرید یک لیست از 5 یا 6 فروشگاه خرید کنیم انهم فقط و فقط برای لیست یک پروژه؟؟ که اصلا به صرفه نیست. ناچارا خودم چند روز پیش رفتم از بازار اوراقیها 9 کارتن برد و مداری بی مصرف و اوراقی خریدم. مشکل دیگه یکی از فروشگاهها که چندین مورد خودم شاهد هستم و سر خودم اومده خرید کردم و پرداخت کردم تموم شد بعداز دو دقیقه فهمیدم که لیست تکمیل نیست پس قطعاتی که کم داشتم خریدم و چند مورد دیگه اضافه کردم و دوباره پرداخت کردم
    جالب اینجاست با مدیر فروشگاه صحبت کردم و گفتم در یک زمان خرید کردم برای یک ادرس و یک حساب مشترک و توضیح دادم ولی چرا دو بار پول پست بدم
    گفت شما ناراحت نباشید هزینه پست یکی از خریدها در جعبه دریافتی شما خواهد بود.
    ولی متاسفانه بعداز دریافت بسته هزینه رو که نفرستادند هیچ و هنگامیکه تماس گرفتم با اهانت و بی احترامی زیادی و دور از شان یک ایرانی روبه رو شدم.و فقط من نبودم.
    پس بنده الان همه تلاشم رو میکنم با دوستام که از خجالت ان فروشگاه دربیایم و تا جایی که ممکن هست دستشون رو رو کنیم.
    (هدف از مزاحمت بنده )==== ابدیت بودن گزینه کالا فعلا موجود نیست و اضافه کردن گزینه تغییر در لیست خرید حتی بعداز پرداخت با درنظر گرفتن تمهیدات و کسب نظر کارشناسی و تکمیل و متنوع بودن فروشگاه و فروش قطعات کمیاب و دور از دسترس.
    ببخشید مزاحم شدم بنده فقط خواستم کمک کوچکی در حد یک (BYTE) کرده باشم چون از سایت شما خاطره دارم.
    براتون ارزوی موفقیت روز افزون دارم.

  6. با تشکر از لطف و محبتی که شما دوست بزرگوار نسبت به تیم فنی و سایت الکترونیک98 دارید. از اینکه وقت می گذارید و پیشنهادات خود را برای راه اندازی یک فروشگاه خوب و کامل در اختیار ما می گذارید، از شما بسیار سپاس گذاریم.
    تمامی اجناسی که در فروشگاه ارائه می شوند با قیمت بروز و همچنین نمایش تعداد اقلام موجود و باقی مانده در انبار در سایت نشان داده می شوند به همین دلیل در صورتیکه موجودی یک کالا تمام شود، خود سایت به صورت اتوماتیک اجازه ثبت سفارش و افزودن آن محصول را به سبد خرید نمی دهد.
    در هنگام تسویه حساب یک گزینه در شیوه حمل و نقل به عنوان (حمل با سفارش قبلی) نیز افزوده می شود، تا بتوانید سایر قطعاتی که یادتان رفته به سبد خرید خود در سفارش قبلی اضافه کنید را به راحتی بدون پرداخت هزینه اضافی پست و بسته بندی به سفارش اصلی خود اضافه کنید.
    اولویت اول ما تهیه تمامی قطعاتی است که از آنها برای طراحی و ساخت پروژه های موجود در سایت استفاده کرده ایم است، تا همه دوستان و کاربران سایت در هنگام تهیه قطعات با کمترین مشکلات روبرو شوند. البته ممکن است در ابتدای کار فروشگاه برخی از قطعات کمی دیرتر به محصولات فروشگاه اضافه شوند.
    برای قطعات کمیاب و یا سفارش از خارج نیز در آینده نزدیک، حتما یک تیم قرار خواهیم داد، تا بتوانند برخی از قطعات خاص و کمیاب خریداران را، از بازارهای داخلی و یا خارجی تهیه نمایند.
    با تشکر و سپاس از محبت و پیشنهادات شما دوست عزیز – امیدواریم که بتوانیم رضایت شما دوستان و همراهان عزیز الکترونیک98 را بدست آوریم.

  7. با سلام و عرض ارادت و تشکر از اینکه وقت گذاشتید.
    ممنون جناب مهندس ارزوی بهترینها رو براتون دارم.
    پس دیگه مشکل فراموشی و بی‌ اعصابی ما رو که همه ملت اسیر ان شده‌اند دارید حل میفرمایید.
    موفق باشید. منتظر جشن افتتاحیه فروشگاه هستیم.

  8. سلام دوست عزیز
    از لطف و محبت شما نسبت به سایت الکترونیک98 بسیار سپاسگذاریم. انشالله که فروشگاه الکترونیک98 بتواند رضایت شما دوستان عزیز را بدست آورد.

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.