راه اندازی و کنترل سرو موتورها توسط میکروکنترلر AVR

راه اندازی سرو موتور

در این بخش دانلود پروژه راه اندازی و کنترل سرو موتورها توسط میکروکنترلر AVR, توسط تیم الکترونیک و برنامه نویسی الکترونیک ۹۸ برای شما علاقه مندان پروژه های میکروکنترلر AVR آماده شده است. هدف ما در این پروژه, ساخت یک پن تیلت ساده با استفاده از میکروکنترلر ATmega48 و دو سرو موتور کنترل از راه دور (RCS) است. پن تیلت, در حقیقت, نوعی بازوی مکانیکی است که با استفاده از آن می توان حول محور های X و Y حرکت دورانی انجام داد.

به عنوان نمونه, این بازوی مکانیکی برای کنترل و تعیین جهت در دوربین های امنیتی تجهیزات هدفیاب و سلسول های خورشیدی به کار می رود. شکل زیر یک نمونه پن تبلت ساده ساخته شده با استفاده از دو سرو موتور کنترل از راه دور را نشان می دهد. اندازه این سرو موتورها کوچک است و در این پروژه برای راحتی کار, RCS نامیده می شود. در ادامه, چگونگی عملکرد و راه اندازی آن ها را بررسی خواهیم کرد.

بعد قبل
راه اندازی و کنترل سرو موتورها توسط میکروکنترلر AVR
راه اندازی و کنترل سرو موتورها توسط میکروکنترلر AVR
راه اندازی و کنترل سرو موتورها توسط میکروکنترلر AVR
بعد قبل

موتورهای RCS – سرو موتورها

موتورهای RCS مخصوص کاربرد های کنترل موقعیت طراحی شده اند. در این گونه موتورها از مدولاسیون عرض پالس (PWM) برای کنترل محور استفاده می شود. به این ترتیب کاربر می تواند محور را بدون درگیر شدن با مکانیسم های کنترلی و با تغییر چرخه کاری (Duty Cycle) موج pwm اعمالی به موتور, در موقعیت های مختلف قرار دهد. مقدار چرخش محور در اینگونه موتورها, محدود می باشد و ممکن است بسته به کارخانه سازنده, متفاوت باشد. معمولا محدوده چرخش محور در این گونه موتورها 180 یا 210 درجه است. و نمی توان محور را یک دور کامل چرخاند.

سرعت چرخش محور در سرو موتورهای RCS با توجه به جعبه دنده (Gear Box) داخلی, پایین است, با وجود این, گشتاور مناسبی را تولید می کنند. سرو موتورهای RCS در ماشین ها, قایق ها و هواپیما های مدل برای کنترل فرمان از راه دور, به وفور استفاده می شوند. کاربرد دیگر این گونه موتورها, جاروب (SCAN) محیط توسط حسگرهای روبات های سیار است. یک سرو موتور RCS استاندارد, به شکل یک جعبه ساده است که یک محور و سه رشته سیم, یعنی سیم های تغذیه (معمولا 5 ولت), زمین و وردی PWM, از آن خارج شده اند. معمولا سیم تغذیه, قرمز رنگ و سیم زمین, سیاه یا قهوه ای است. سیم ورودی PWM, بسته به کارخانه سازنده, با رنگ های مختلفی ارئه می شود.

توجه : در موتورهای RCS برای ثابت نگه داشتن محور در یک موقعیت, باید موج PWM با چرخه کاری مناسب و به طور مداوم به موتور اعمال شود.

نقشه شماتیک پروژه راه اندازی و کنترل سرو موتورها

در نقشه شماتیک کامل مدار پروژه که در شکل زیر مشاهده می کنید که میکروکنترلر ATmega48 برای تولید PWM به منظور راه اندازی سرو موتورهای نشان داده شده به کار رفته است. موج PWM توسط تایمر یک تولید می شود و در دو کانال مجزا, در پایه های PB1 و PB2 در دسترس قرار می گیرد که به ورودی PWM در سرو موتورها متصل می شوند. برای تولید موج PWM, از تایمر یک در مد Fast PWM استفاده شده است. در این حالت, شمارش در تایمر یک از صفر تا مقدار موجود در رجیستر ICR1 انجام می گیرد. این زمان, در حقیقت برابر با دوره تناوب موج PWM تولید شده است. برای تنظیم چرخه کاری موج PWM, کافی است. مقداری مناسب در رجیسترهای OCR1A و OCR1B بارگذاری شود.

نقشه شماتیک پروژه راه اندازی و کنترل سرو موتورها

برای کنترل هر موتور , دو عدد میکروسوئیچ در نظر گرفته شده است که با فشار دادن یکی, محور موتور در جهت ساعتگرد و با فشردن دیگری در جهت پادساعتگرد می چرخد. زاویه چرخش هر موتور, عددی بین صفر تا 180 درجه است که برای آگاه شدن کاربر از موقعیت دقیق محور, روی LCD کاراکتری نمایش داده می شود. با زدن کلید Reset, محور هر دو موتور در موقعیت مرکزی (زاویه 90 درجه) قرار می گیرد. برنامه میکروکنترلر به نحوی است که با فشار دادن این دکمه, وقفه ای سخت افزاری به میکروکنترلر اعمال می شود و در زیرروال وقفه, هر دو موتور در موقعیت 90 درجه قرار می گیرند. همان طور که می دانید, میکروکنترلر ATmega48 روی تمام پایه های خود, ایجاد وقفه سخت افزاری را ممکن می سازد.

نکات مهم

توجه : چنانچه برای برنامه ریزی میکروکنترلر از برنامه نوشته شده در محیط نرم افزار BASCOM-AVR به زبان بیسیک BASIC استفاده می کنید. باید جامپر تعبیه شده بر روی برد پروژه را بر روی وضعیت BASCOM AVR و در غیر اینصورت زمانیکه از برنامه نوشته شده در محیط نرم افزار Code-Vision-AVR به زبان C استفاده می کنید جامپر را بر روی وضعیت Code Vision قرار دهید.

ویدیو ضبط شده از نحوه راه اندازی و عملکرد پروژه

 اطلاعات پروژه

 نام پروژه : راه اندازی و کنترل سرو موتورها توسط میکروکنترلر AVR

 محتویات فایل پروژه : فیلم آموزش راه اندازی و نحوه پروگرام کردن میکروکنترلر/ برنامه های نوشته شده پروژه در محیط BASCOM-AVR و Code Vision به زبان بیسیک BASIC و C / فایل 17 صفحه ای PDF به زبان فارسی شامل توضیحات کامل پروژه و برنامه میکروکنترلر AVR/ لیست کامل قطعات در قالب فایل PDF/ فایل مدار چاپی (PCB) پروژه در قالب PDF و طرح اصلی طراحی شده در نرم افزار Proteus / نرم افزار های مورد نیاز

 حجم فایل پروژه : حجم فایل پروژه = 5.4 مگابایت / حجم فایل ویدئو = 99.5 مگابایت

 رمز فایل پروژه : www.electronics98.com

 نویسنده : فرهاد اکبری

 تاریخ انتشار : 4 فوریه 2018

 آخرین بروزرسانی پروژه : -

 نحوه دریافت فایل : بلافاصله بعد از پرداخت می توانید این فایل را از سرورهای پرقدرت سایت الکترونیک 98 با لینک مستقیم دانلود نمائید, همچنین در پایان عملیات خرید, لینک های دانلود و رسید خرید به آدرس ایمیل شما ارسال می گردد.

توجه: به دلیل توقف فعالیت سایت امکان دانلود پروژه غیرفعال می باشد!

9 دیدگاه

  1. سلام میشه به جای استفاده از اون سوئیچ ها از ریموت کنترل استفاده کرد؟

  2. سلام دوست عزیز
    بله این موضوع امکانپذیر است

  3. سلام
    ایا میشه میکرو رو تغییر داد به مگا هشت ؟

  4. سلام دوست عزیز
    خیر – باید از میکروکنترلر ATmega48 استفاده کنید.

  5. سلام این پروژه آیا با کدویژن نوشته شده است؟

  6. با سلام و احترام
    این پروژه به هر دو زبان Code Vision و بیسیک BASIC نوشته شده است.

  7. سلام استاد خسته نباشید. قربان میخام این پروژه رو بخرم. یک سروو موتور دارم مدل SG90 هستش میتونم رویه همین پروژه ازش استفاده کنم یا سروو موتور شما مدل مشخصی است و مشخصات یکی من رو نداره؟ ممنون میشم جواب بدید

  8. با سلام و احترام
    به صورت عملی با سرو موتور SG90 این پروژه تست نشده اما فکر نمی کنم مشکلی باشه و می توانید استفاده کنید.

  9. سلام مجدد خیلی خیلی ممنونم

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.