راه اندازی ال سی دی کاراکتری به کمک تنها 3 سیم

راه اندازی ال سی دی کاراکتری

در این بخش تیم الکترونیک و برنامه نویسی الکترونیک ۹۸, اقدام به طراحی و انتشار پروژه ای کاربردی و حرفه ای با عنوان, راه اندازی ال سی دی کاراکتری به کمک تنها 3 سیم, برای شما علاقه مندان به پروژه های میکروکنترلر AVR کرده است. در بسیاری از پروژه ها ما نیاز داریم تا برخی اطلاعات را توسط نمایشگرها به کاربران نمایش دهیم، به صورت کلی LCD های موجود به دو دسته LCD گرافیکی و LCD کاراکتری تقسیم می شوند. یکی از پر کاربردترین ال سی دی ها جهت نمایش اطلاعات متنی در پروژه های میکروکنترلرهای AVR ال سی دی های کاراکتری می باشد.

نقشه شماتیک پروژه

راه اندازی ال سی دی کاراکتری به کمک تنها 3 سیم

سخت افزار پروژه

LCD های کاراکتری ابعاد مختلفی دارند و معمولا 16 پایه می باشند. اصولا در نرم افزار BASCOM-AVR برای راه اندازی ال سی دی های کاراکتری باید 6 پایه از میکروکنترلر AVR را به 6 پایه از LCD کاراکتری متصل کنیم. در برخی پروژه ها مواردی پیش می آید که پایه های میکروکنترلر برای راه اندازی ماژول ها و یا دیگر موارد اشغال شده، به همین دلیل تعداد پایه کافی برای راه اندازی یک ال سی دی کاراکتری وجود ندارد. برای رفع این مشکل در این پروژه می خواهیم یک LCD کاراکتری رو با استفاده از 3 پایه میکروکنترلر ATmega8 توسط آی سی 74HC595 راه اندازی کنیم.

در این پروژه به کمک آی سی 74HC595 که یک تراشه شیفت رجیستر سریال 8 بیتی است، با سه رشته سیم یک LCD کاراکتری را به میکروکنترلر AVR متصل می کنیم. شما دوستان عزیز می توانید با استفاده از روش برنامه نویسی ارائه شده در بالا LCD کاراکتری را پیکربندی نموده و سپس با استفاده از دستورات ارائه شده، همانند برنامه فوق متن های مورد نظر خود را بر روی ال سی دی کاراکتری نمایش بدهید.

برنامه میکروکنترلر به زبان بیسیک BASIC

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com

 حجم فایل : 58 کیلوبایت

 محیط برنامه نویسی : Bascom-AVR

 برنامه نویسی شده به زبان : Basic

 نویسنده : فرهاد اکبری

 تاریخ انتشار : 17 فوریه 2018

3 دیدگاه

  1. سلام من نیاز به سورس این برنامه بزبان سی دارم و و ال سی دی را در مد 8 بیت همراه با 74595 و atmega32 استفاده میکنم. آیا ممکن است این برنامه را برای من بفرستید؟

  2. سلام دوست عزیز
    متاسفانه برنامه این پروژه به زبان C موجود نیست.

  3. سلام
    برنامه رو تو Proteus شبیه ساز ی نمودم ولی خطوط زوج رو نشون نمیده

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.