برنامه نویسی و ساخت آسانسور Lift چهار طبقه توسط AVR

ساخت آسانسور

در این بخش دانلود پروژه ساخت آسانسور Lift چهار طبقه توسط میکروکنترلر AVR, توسط تیم الکترونیک و برنامه نویسی الکترونیک ۹۸ برای شما علاقه مندان به پروژه های میکروکنترلر AVR آماده شده است. یکی از کاربردهای رایج میکروکنترلرها استفاده از آن ها در صنعت به عنوان پردازشگر CPU در ساخت مدارات فرمان جهت کنترل مدارات قدرت می باشد. سیستم های بالابر یا آسانسورها (Lift) از جمله موارد صنعتی هستند که شرکت های سازنده برای طراحی مدارات فرمان آن از میکروکنترلرها استفاده می کنند. در این پروژه قصد داریم تا با استفاده از میکروکنترلرهای AVR, که امروزه در جهان به خصوص ایران از جمله پرکاربردترین پردازشگرها در طراحی مدارات الکترونیکی جهت اجرای انواع پروژه های صنعتی و تولیدی به شمار می آیند, مدار فرمان یک آسانسور 4 طبقه را شبیه سازی نمائیم.

دانلود پروژه برنامه نویسی و ساخت آسانسور Lift چهار طبقه توسط AVR

نحوه عملکرد آسانسور Lift

در این پروژه سعی شده است تا طراحی مدار الکترونیکی آسانسور نزدیک به واقعیت باشد, به طوری که برنامه نویسی و در نتیجه رفتار میکروکنترلر AVR کاملا شبیه به یک مدار کنترل آساسنسور واقعی می باشد. به طور کلی عملکرد میکروکنترلر AVR و رفتار مدار فرمان در این پروژه شامل سه حالت می باشد, که در زیر به صورت کامل به آن اشاره شده است.

حالت اول : تشخیص افراد قرار گرفته در میان درب آسانسور

در طراحی شماتیک فنی پروژه برای تشخیص افراد قرار گرفته در میان درب آسانسور توسط میکروکنترلر AVR از یک کلید به نام SW1 استفاده شده است. در حقیقت کلید SW1 یک سنسور جهت تشخیص افراد قرار گرفته در میان درب آسانسور می باشد, که شما می توانید برای تکمیل کردن این قسمت از سنسورهای فرستنده گیرنده مادون قرمز استفاده کنید.

همانطور که می دانید زمانی که نور ساطع شده از ال ای دی LED فرستنده مادون قرمز به ال ای دی گیرنده مادون قرمز برسد, نور مادون قرمز دریافت شده در گیرنده باعث کاهش مقاومت ال ای دی LED گیرنده مادون قرمز و در نتیجه عبور جریان الکتریکی از آن می شود. این عمل بدان معناست که مانعی در راه فرستنده و گیرنده مادون قرمز وجود ندارد و میکروکنترلر AVR می تواند فرمان بسته شدن درب آسانسور را به مدار قدرت صادر نماید. برای راه اندازی سنسور فرستنده گیرنده مادون قرمز جهت استفاده در این پروژه می توانید به جای کلید SW1 از مدار قرار داده شده در شکل زیر استفاده نمائید.

نقشه شماتیک تشخیص افراد قرار گرفته در میان درب آسانسور به کمک مادون قرمز

نکات مهم

نکته 1 : در برنامه نوشته شده برای میکروکنترلر AVR هنگامی که PORTA.7 ولتاژ مثبت بگیرد به این معنا می باشد که شخصی بین درب آسانسور قرار گرفته است و در نتیجه فرمان بسته شدن درب آسانسور صادر نمی شود, از آنجا که طراحی مدار قرار داده شده در بالا به گونه ای است که در هنگام نبود شخص بین درب آسانسور خروجی آی سی OPAMP ولتاژ مثبت می گیرد, از یک آی سی NOT (معکوس کننده) استفاده کرده ایم. شما می توانید با اعمال کمی تغیر کوچک در برنامه نوشته شده, برنامه میکروکنترلر AVR را طوری عوض کنید که با دریافت ولتاژ مثبت بر روی پایه PORTA.7 فرمان بسته شدن درب آسانسور را به مدار قدرت صادر نماید, به این ترتیب نیازی به استفاده از آی سی NOT در نقشه شماتیک بالا نیست.

نکته 2 : توسط پتانسیومتر RV1 می توانید, سنسور گیرنده مادون قرمز را برای انجام عملکرد مناسبتر کالیبره نمائید.

نکته 3 : جهت آشنایی بیشتر با سنسورهای مادون قرمز و نحوه عملکرد آن ها می توانید پروژه های ساخت فرستنده و گیرنده مادون قرمز با میکروکنترلر AVR | ساخت ربات مسیریاب ویژه با ۷ سنسور CNY70 توسط AVR | اندازه گیری سرعت چرخش موتور انکدردار با میکروکنترلر AVR را مطالعه نمائید.

حالت دوم : اندازه گیری وزن آسانسور جهت بررسی ظرفیت غیر مجاز

یکی از موارد الزامی در طراحی آسانسور اندازه گیری وزن کابین در هنگام حرکت آسانسور می باشد, تا در صورتی که وزن تعداد افراد سوار شده در آسانسور بیشتر از حد مجاز تعیین شده توسط شرکت سازنده باشد, دستور حرکت آسانسور توسط میکروکنترلر AVR تا زمان رفع خطا به مدار قدرت جهت حرکت آسانسور صادر نشود. در شماتیک اصلی این پروژه برای اندازه گیری وزن کابین از یک پتانسیومتر RV1 استفاده شده است. که شما می توانید برای تکمیل این قسمت و اندازه گیری وزن در واقعیت از یک سنسور لودسل Load Cell مناسب استفاده نمائید.

حالت سوم : حرکت آسانسور به طبق درخواست کاربران

در شماتیک اصلی این پروژه از 4 کلید به عنوان انتخاب طبقه مورد نظر, و 4 کلید دیگر که در هر طبقه یک کلید قرار می گیرد به عنوان خبردهنده آسانسور یا همان کلید درخواست کمک استفاده شده است. همچنین 4 لامپ ال ای دی LED سبز رنگ برای نمایش طبقه مورد نظر و 4 ال ای دی LED قرمز رنگ به عنوان نمایش کلیدهای خبردهنده در هر طبقه به کار گرفته شده است.

نقشه شماتیک پروژه ساخت آسانسور Lift چهار طبقه توسط AVR

نقشه شماتیک پروژه ساخت آسانسور Lift چهار طبقه توسط AVR

در این پروژه برای نمایش اطلاعاتی نظیر نمایش شماره طبقه ای که آسانسور در آن قرار دارد, نمایش وضعیت مجاز یا غیر مجاز بودن وزن کابین آسانسور, نمایش وضعیت باز و بسته بودن درب آسانسور از یک ال سی دی گرافیکی 64*128 استفاده شده است.

از آنجا که این پروژه یک نمونه شبیه سازی شده کامل از نحوه عملکرد آسانسور می باشد, جهت حرکت آسانسور در بین طبقات از یک موتور DC دوازده ولتی استفاده شده است. که برای راه اندازی و کنترل سرعت حرکت این موتور DC توسط میکروکنترلر ATmega32 از تراشه معروف و پر کاربرد L298 استفاده کرده ایم. لازم به ذکر است حداکثر جریان قابل تحمل این تراشه 2A با حداکثر ولتاژ 50 ولت می باشد.

برنامه میکروکنترلر در محیط نرم افزار Bascom AVR

نکته 4 : از آنجا فیوز بیت JTAG بر روی PORTC میکروکنترلر ATmega32 قرار دارد و به صورت پیش فرض فعال می باشد, و ما نیز در این پروژه از پورت C میکروکنترلراستفاده کرده ایم, به همین خاطر در هنگام پروگرام کردنمیکروکنترلر ATmega32 حتما فیوز بیت JTAG را غیر فعال نمائید.

نکته 5 : لطفا توجه داشته باشید در هنگام کامپایل کردن و پروگرام کردن برنامه فایل های با فرمت bgf. که همان تصاویر استفاده شده در پروژه جهت نمایش بر روی ال سی دی گرافیکی می باشد, داخل همان پوشه ای قرار داده شود که فایل هگز Hex و دیگر فایل های برنامه نویسی قرار داده شده است.

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com

 حجم فایل : 210 کیلو بایت

 محیط برنامه نویسی : BASCOM-AVR

 برنامه نویسی شده به زبان : BASIC

 نویسنده : فرهاد اکبری

 تاریخ انتشار : 18 آگوست 2014

11 دیدگاه

  1. سلام در رابطه با برد میکرویی که زحمت طراحیش رو کشیدین،میخواستم یکم فنی تر باهاتون در ارتباط باشم،بنده یه تابلو ی برای بالابر هیدرولیکی که دارم،میخوام،خودم الکترونیک خوندم و در زمینه جک های هیدرولیک تراشکاری دارم
    ممنون میشم با بنده در ارتباط باشید.

  2. سلام دوست عزیز
    شما می توانید از طریق تلفن موجود در سایت با بخش فنی سایت در ارتباط باشید.

  3. سلام خسته نباشید .من برنامه ای رو به زبان بیسیک برای آسانسور گذاشتید رو نوشتم ولی خط سوم برنامه خطا میده چون تو این برنامه پورت ها با حرف کوچک نوشته شده ولی وقتی داخل محیط نرم افزار مینویسم تبدیل به حرف بزرگ میشه مشکل چیه لطفا کمک کنید خیلی ممنون میشم.

  4. سلام دوست عزیز
    لطفا تنها از ورژن نرم افزار بسکام که در سایت الکترونیک98 گذاشته شده استفاده کنید.
    چراکه نسخه های جدید و موجود در اینترنت به درستی کرک نشده اند و یا کرک آن ها مربوط به نسخه آزمایشی می باشد.

  5. عذر میخوام ورژن نرم افزار سایت چیه؟

  6. ورژن پیشنهادی ما 1.11.9.0 است که می توانید از طریق همین سایت دانلود کنید.

  7. Error : 12 Line: 3 Unknown CONFIG parameter ][PORTB

  8. این ارور رو میده معنی و مفهومش رو میشه بگید ممنونتون میشم

  9. برنامه دوباره آزمایش شد و مشکلی در برنامه یافت نشد
    همانطور که در پاسخ قبلی ذکر شد مشکل از نرم افزار بسکام شماست لطفا از نرم افزار با ورژن ذکر شده استفاده کنید.

  10. سلام میشه فایل پروتیوس رو بزارید عکس خیلی ناخوانا هست

  11. سلام
    ممنون از زحمات شما
    میشه لطف کنین و فایل پروتئوس رو هم بارگزاری کنین

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.