اندازه گیری شدت نور محیط به کمک فتوسل LDR

اندازه گیری شدت نور محیط

در این بخش تیم الکترونیک و برنامه نویسی الکترونیک ۹۸, اقدام به طراحی و انتشار پروژه ای کاربردی و حرفه ای با عنوان, اندازه گیری شدت نور محیط به کمک فتوسل (LDR), برای شما علاقه مندان به پروژه های میکروکنترلر AVR کرده است. یکی از پر کاربرد ترین حسگرهای مورد استفاده در الکترونیک و رباتیک حسگرهای نوری می باشند. حسگرهای نوری پس از انجام فرآیند اندازه گیری نور محیط، نتیجه را به صورت یک سیگنال الکتریکی و آماده پردازش در خروجی خود تحویل می دهند. در ادامه می خواهیم یکی از رایجترین حسگرهای نوری را توضیح دهیم و توسط میکروکنترلر AVR آن را، راه اندازی نمائیم و شدت نور محیط را انداز گیری کنیم.

فتوسل (LDR)

فتوسل (LDR) یا فتورزیستانس، مقاومتی از جنس سولفید کادمیم است که مقاومت آن در مقابل نور کاهش پیدا می کند و در هنگام تاریکی، افزایش می یابد. حال ما این تغییر مقاومت (که همان اطلاعات دریافتی از محیط است) را باید آشکار کنیم تا عکس العمل لازم را پس از پردازش داشته باشیم. جهت درک بیشتر این فرآیند و راه اندازی سنسور فتوسل توسط میکروکنترلر AVR، تصمیم گرفته ایم تا در این پروژه به کمک مقاومت نوری فتوسل و میکروکنترلر AVR، نور محیط را اندازه گیری نمائیم و آن را بر روی یک ال سی دی کاراکتری نمایش دهیم و همچنین زمانی که نور محیط از حد تعریف شده کمتر شد یک رله را در خروجی مدار فعال کنیم.

یکی از کاربردهای اساسی سنسور فتوسل LDR که بی شک همه شما تا به حال دیده اید، روشن شدن اتوماتیک لامپ های متصل به تیرهای چراغ برق به محض تاریکی هوا می باشد. حتما می دانید که تیرهای چراغ برق به صورت اتوماتیک به محض تاریک شدن هوا روشن و به محض روشن شدن هوا خاموش می شوند، در حقیقت این عملیات اتوماتیک توسط سنسور فتوسل یا ال دی آر (LDR) انجام می شود. به این صورت که با افزایش نور مقاومت سنسور LDR کاهش میابد و در نتیجه جریان عبوری از این سنسور بیشتر می شود و یا بلعکس، که می توان با طرح یک مدار ساده توسط این جریان یک رله را به صورت اتوماتیک با تاریک شدن و روشن شدن هوا کنترل نمود.

نقشه شماتیک پروژه اندازه گیری شدت نور محیط به کمک فتوسل LDR

نقشه شماتیک پروژه اندازه گیری شدت نور محیط به کمک فتوسل LDR

در این پروژه با تغییر شدت نور مقدار مقاومت فتوسل تغییر می کند که مطابق مدار بالا موجب تغییرات ولتاژ می شود. این مقدار متغییر ولتاژ به ورودی آنالوگ میکرو (واحد ADC میکروکنترلر AVR) متصل شده و مقدار آن اندازه گیری می شود. همچنین کانال دوم ورودی آنالوگ میکروکنترلر ATmega16 را به  پتانسیومتر دیگری برای تعیین ولتاژ مرجع برای کنترل خروجی رله متصل کرده ایم. مقدار این ولتاژ مرجع در حافظه دائمی EEPROM میکروکنترلر AVR نیز ذخیره می شود.

واحد ADC میکروکنترلر AVR قادر به اندازه گیری ولتاژ آنالوگ 0 تا 1023 خواهد بود. از آنجایی که عدد خوانده شده نسبت به ولتاژ ورودی خطی است پس می توان با یک تناسب ساده از عدد خواهنده شده، مقدار ولتاژ ورودی را بدست آورد. همچنین می توانید برای درک جزئیات بیشتر در مورد نحوه محاسبه ولتاژ ورودی واحد ADC میکروکنترلر AVR برنامه نوشته شده برای میکروکنترلر AVR را بررسی نمائید.

لازم به ذکر است فایل شبیه ساز این پروژه نیز که با نرم افزار Proteus 8 Professional طراحی شده، پیوست فایل پروژه جهت دانلود قرار داده شده است، که می تواند شما را در یادگیری هر چه بهتر مدار و نحوه عملکرد آن یاری نماید.

برنامه نوشته شده در نرم افزار BASCOM-AVR به زبان بیسیک BASIC

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com

 حجم فایل : 129 کیلوبایت

 محیط برنامه نویسی : Bascom-AVR

 برنامه نویسی شده به زبان : Basic

 نویسنده : فرهاد اکبری

 تاریخ انتشار : 4 ژانویه 2015

16 دیدگاه

  1. ممنونم از شما ، متوجه شدم !!!!!!
    خسته نباشید

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.