کنترل 4 وسیله برقی از طریق اینترنت GPRS ماژول SIM900

کنترل وسایل برقی با اینترنت

در این بخش دانلود پروژه کنترل 4 وسیله برقی از طریق اینترنت GPRS با ماژول SIM900 و میکروکنترلر AVR, توسط تیم الکترونیک و برنامه نویسی الکترونیک ۹۸ برای شما علاقه مندان به پروژه های میکروکنترلر AVR و پروژه های اینترنت اشیا IOT آماده شده است. در این پروژه ما قصد داریم تا با میکروکنترلر AVR توسط ماژول SIM900 از طریق بستر GPRS به اینترنت متصل شویم و از طریق اینترنت به یک وب سایت و در نهایت خواندن و پردازش اطلاعات موجود در سرور آن سایت است. پس خواه یا ناخواه باید یک اطلاعات اولیه از اینترنت و نحوه عملکرد سرورها و در نتیجه سایت ها در دنیای مجازی داشته باشیم. لازم به ذکر است تمامی مطالب درج شده در این پروژه به زبان ساده بوده و از بیان اصطلاحات فنی و پیچیده جلوگیری شده است.

دانلود پروژه کنترل 4 وسیله برقی از طریق اینترنت GPRS با ماژول SIM900

سرور چیست؟

به زبان بسیار ساده می توان گفت سرورها ابر کامپیوترهایی هستند با عملکردی شبیه به کامپیوتر های خانگی و شخصیه خودمان با این تفاوت که قدرت این کامپیوترها به قدری بالا است که این امکان را می دهد تا به طور همزمان صدها و یا بسته به نوع سرور هزاران نفر در طول روز بتوانند با آن به صورت همزمان کار کنند و یا اطلاعات موجود بر روی هارد آن را ببینند و یا ویرایش کنند.

سایت چیست و چگونه کار می کند؟

همانطور که می دانید در دنیای مجازی و یا همان اینترنت هزاران هزار سایت وجود دارد. به طور کلی و ساده می توان گفت یک سایت از دو قسمت مهم تشکیل شده است:

1- هاست : در حقیقت هاست همان قسمتی است که تمام اطلاعات یک سایت مانند تمامی کدهای برنامه نویسی, تصاویر, فیلم ها, نوشته ها و به طور کلی تمام اطلاعات سایت در آنجا ذخیره می شوند. محل قرار گیری این هاست ها در سرور گفته شده است و یا به نوعی می توان گفت همان هارد ابر کامپیوتر ها و یا سرورها است.

2- دامین: با کمی فکر به این نتیجه می رسیم که ممکن است بر روی هارد یک سرور صدها و یا هزاران هاست قرار بگیرد که هر کدام مربوط به یک سایت هستند. حال برای اینکه بتوانیم هاست مورد نظر برای سایت مورد نظر را پیدا کنیم برای هر هاست یک اسم انتخاب می کنیم که به آن اسم دامین گفته می شود, مانند دامین www.electronics98.com در نتیجه زمانی که شما بخواهید به سایت الکترونیک 98 در اینترنت متصل شوید و محتویات هاست آن را ببینید کافی است تا نام دامنه آن را در مرورگر خود وارد نمائید.

آی پی (IP) چیست؟

آی پی ها (IP) مجموعه ای از اعداد هستند که به طور ساده می توان گفت شناسنامه و آدرس سایت ها و خطوط اینترنت در دنیای مجازی هستند. زمانی که شما از هر طریقی به اینترنت متصل می شوید یک آی پی به شما اختصاص داده می شود که توسط آن می توان از طریق دنیا مجازی به کامپیوتر شما و یا حتی به آدرس شما در دنیای حقیقی رسید. و یا اینکه از طریق آی پی هاست بدون داشتن حتی نام سایت به آن سایت متصل شد.

آی پی اختصاصی چیست؟

طبق توضیحات گفته شده در مطالب قبل به این نتیجه میرسیم که گاهی اوقات یک سرور به تنهایی به صدها و شاید هزاران سایت سرویس بدهد و اطلاعات و یا همان هاست آن ها را بر روی هارد خود ذخیره نماید. چیزی که در اینجا مشخص است این موضوع می باشد که دسترسی به هر هاست و یا اطلاعات یک سایت در بین این همه هاست فقط با داشتن دامین یا همان نام سایت بسیار ساده و شدنی است. اما همانطور که گفتیم در اینترنت هر سایتی هم دارای یک آی پی است. حال این سوال پیش می آید آیا با داشتن آی پی یکی از سایت ها می توان هاست آن سایت را از بین صدها و هزاران هاست موجود بر روی هارد یک سرور بازهم شناسایی و فراخوانی کرد؟ جواب این سوال فعلاً منفی است. حتماً می پرسید چرا؟

همانطور که گفته شد سرورها ابر کامپیوتر هایی هستند با عملکردی شبیه به کامپیوترهای خانگی, به همین دلیل همانطور که شما هنگام اتصال به اینترنت با کامپیوتر شخصیتان یک آی پی دارید, سرورها و یا همان ابر کامپیوترها نیز هنگام اتصال به اینترنت یک آی پی دارند. به زبان ساده تر می توان گفت تمامی سایت های موجود که هاست آن ها بر روی هارد یک سرور قرار دارند دارای یک آی پی مشترک هستند, به همین دلیل زمانی که شما آی پی یک سایت را در مرورگر خود وارد می کنید به سرور مرجع خدمات دهنده آن سایت متصل می شوید.

>>> مگر اینکه

زمانی که شما یک هاست و یک دامین از شرکت ارائه دهنده خدمات سرور خریداری می کنید از آن ها بخواهید تا برای هاست شما یک آی پی اختصاصی بسازند و البته باید به همان مقدار سالیانه یک مبلغ اضافی نیز پرداخت نمائید.

نتیجه گیری

می توان گفت سرورها همان کامپیوترهای خانگی هستند اما با پردازشگر ها و هاردهای بسیار بالا و قدرتمند که 24 ساعت شبانه روز روشن هستند و از طریق خطوط پر قدرت به اینترنت متصل اند و می توانند تمامی اطلاعات صدها و یا هزاران سایت را در خود جای دهند و به طور همزمان می توانند به هزاران و یا میلیون ها بازدید کننده اجازه نمایش و یا ویرایش بدهند.

یک سایت از دو بخش مهم به نام هاست و دامنه تشکیل شده است.

هاست : همان مکانی است که تمامی اطلاعات یک سایت در آن ذخیره می شود و خود هاست بر روی هارد سرورها جای می گیرد. در نتیجه هارد یک سرور می تواند مکان ذخیره شدن صدها و یا هزارن هاست باشد.

دامین : برای شناسایی یک هاست در بین صدها و یا هزارن هاست دیگر که ممکن است بر روی یک سرور قرار داشته باشد از نام های مختلف استفاده می شود که به این نام ها دامین گفته می شود. می توان به هاست هر سایت بدون نیاز به دامین فقط با داشتن آی پی هاست متصل شد, اما باید در هنگام خرید هاست از شرکت ارائه دهنده خدمات هاستینگ درخواست صادر کردن یک آی پی اختصاصی برای هاست خود نمائید.

دستورات AT Command جهت اتصال ماژول SIM900 به اینترنت

همانطور که در فواصل قبلی گفته شد AT Command ها مجموعه قواعد و دستوراتی هستند که توسط آن ها می توانید ماژول GSM را کنترل نمائید. برای اتصال ماژول SIM900 به اینترنت تنها کافی است تا از چند کد کوتاه استفاده نمائید. که در این قسمت این چند کد را به همراه عملکرد آن معرفی می کنیم. لازم به ذکر است شما دوستان عزیز می توانید جهت مشاهده نحوه عملکرد این دستورات, ماژول را از طریق پورت RS232 به کامپیوتر متصل نمائید و توسط نرم افزار simpleterm, تمامی دستورات را تست نمائید و نحوه عملکرد آن را از نزدیک مشاهده نمائید.

نمایش کیفیت سیگنال شبکه

با ارسال دستور زیر ماژول قدرت و کیفیت سیگنال شبکه را برمی گرداند.

بررسی وضعیت اتصال ماژول SIM900 به اینترنت

با ارسال دستور زیر ماژول وضعیت اتصال به اینترنت را برمی گرداند. اگر جواب یک باشد شما به اینترنت متصل هستید و اگر جواب صفر باشد شما به اینترنت متصل نیستید و GPRS خاموش است.

اتصال ماژول SIM900 به اینترنت

با ارسال دستور زیر به ماژول فرمان اتصال به اینترنت یا همان فعال شدن شبکه GPRS را می دهید.

قطع اتصال ماژول SIM900 به اینترنت

با ارسال دستور زیر به ماژول فرمان قطع اتصال از اینترنت یا همان غیر فعال شدن شبکه GPRS را می دهید.

نمایش آی.پی

با ارسال دستور زیر ماژول آی پی (IP) شما را در هنگام اتصال به اینترنت برمی گرداند.

نمایش IP دامین یک سایت

با ارسال دستور زیر ماژول با استفاده از نام دامین وارد شده آدرس آی پی هاست را بر می گرداند.

برقراری ارتباط با سرور از طریق پروتکل TCP

با ارسال دستور زیر ماژول با استفاده از پروتکل TCP (جهت اطلاعات بیشتر در مورد این پروتکل و دیگر پروتکل های موجود TCP را در گوگل جستجو نمائید) و آی پی وارد شده به هاست یا همان سایت مورد نظر متصل می شود.

در دستور بالا TCP نشان دهنده نوع پروتکل انتقالی/ IP نشان دهنده آی پی هاست یا همان سایت/ PORT نشان دهنده شماره سوکت اتصالی به سایت جهت تبادل اطلاعات می باشد که معمولاً در اکثر سایت ها جهت دسترسی به صفحه اصلی سایت عدد 80 می باشد. در صورتی که اتصال بدون مشکل با سایت برقرار شود ماژول کد CONNECT OK را بر می گرداند.

انتقال اطلاعات به سرور از طریق پروتکل TCP

با استفاده از دستور زیر می توانید اطلاعات مورد نظر خود را از طریق ماژول SIM900 به هاست یا همان سرور سایت ارسال نمائید و منتظر دریافت پاسخ از سمت سرور سایت باشید. برای این منظور ابتدا کد زیر را تایپ کنید برای ماژول ارسال نمائید و منتظر بمانید تا ماژول علامت “<” را بر شما برگرداند. سپس اطلاعاتی که می خواهید ارسال شود را تایپ نمائید و در پایان جهت ارسال از کلید های ترکیبی Ctrl+Z استفاده نمائید و منتظر پاسخ SEND OK از سمت ماژول باشید.

شرح پروژه

به طور خلاصه می توان گفت عملکرد این پروژه شامل سه مرحله می باشد که در زیر بیان شده است:

1- اتصال ماژول SIM900 به اینترنت از طریق بستر GPRS

2- اتصال به سرور سایت مورد نظر جهت تبادل اطلاعات در اینترنت

3- دریافت اطلاعات از سرور سایت و پردازش آن توسط میکروکنترلر AVR و در نتیجه عملکرد مناسب

توجه : همانطور که می دانید برای راه اندازی این پروژه شما نیاز به داشتن یک وب سایت با آدرس آی پی اختصاصی دارید تا بتوانید اطلاعات و برنامه های وب مورد نظر خود را بر روی سرور قرار دهید تا یک تبادل اطلاعات کامل بین میکروکنترلر AVR و وب سایت از طریق اینترنت توسط شبکه GPRS ماژول SIM900 داشته باشید.

جهت کاهش هزینه های شما و داشتن آی پی اختصاصی, در سایت آس دانلود یک صفحه از پیش تعریف شده ایجاد کرده ایم که در این پروژه با آن ارتباط برقرار می کنیم و اطلاعات صفحه را خوانده و توسط میکروکنترلر پردازش می کنیم. لازم به ذکر است آن دسته از عزیزانی که می خواهند وب سایت مستقل جهت انجام پروژه مورد نظر خود را داشته باشند می توانند توسط این لینک اقدام به خرید هاست نمایند.(دقت کنید بعد از خرید هاست حتما از پشتیبانی هاستینگ بخواهید برای هاست شما یک آی پی اختصاصی صادر نماید).

شرح عملکرد برنامه میکروکنترلر

عملکرد برنامه نوشته شده به این صورت است :

1- ابتدا میکروکنترلر AVR توسط دستورات AT Command که در صفحات قبل به آن ها اشاره شد, ماژول SIM900 را از طریق بستر GPRS به اینترنت متصل می نماید.

2- سپس میکروکنترلر توسط دستورات AT Command مربوطه به ماژول SIM900 دستور می دهد تا مستقیماً به آدرس آی پی سرور سایت WWW.ASEDOWNLOAD.COM که آدرس آی پی آن 144.76.255.18 می باشد متصل شود.

3- بعد از اینکه میکروکنترلر توسط دریافت پاسخ دستور ارسالی برای ماژول SIM900 متوجه شد که ماژول با موفقیت به سرور سایت متصل شده است. به ماژول دستور اتصال به صفحه مورد نظر سایت که از قبل ساخته شده بر روی هاست سایت به آدرس http://144.76.255.18/test.html قرار گرفته است را می دهد.

4- به همین ترتیب بعد از اتصال میکروکنترلر توسط ماژول SIM900 به صفحه مورد نظر, سرور شروع به ارسال اطلاعات موجود در آن صفحه که این اطلاعات در قالب کدهای برنامه نویسی صفحات وب به زبان Html است به ماژول SIM900 می نماید.

5- بلافاصله میکروکنترلر AVR شروع به دریافت و همزمان پردازش کدهای برنامه نویسی این صفحه وب که به زبان HTML است از سمت ماژول SIM900 می نماید.

6- بعد از یافتن کد دستوری که از قبل برای میکروکنترلر تعریف کرده ایم که در اینجا عبارت “$1$” مورد نظر است. شروع به یک کردن دو پایه از پورت C (PORTC) میکروکنترلرAVR به نام های RLY1 و RLY2 می نماید.

نکات مهم

تذکر 1 : در این برنامه از کریستال خارجی استفاده شده است که مقدار آن 11.592MHz می باشد. دلیل استفاده از این کریستال این می باشد که شما تنها با استفاده از این مقدار کریستال می توانید به صورت انتخابی از پهنای باند 1200 تا 115200 برای اتصال با ماژول SIM900 استفاده کنید. به همین خاطر باید توجه داشته باشید که در هنگام پروگرام کردن میکروکنترلر حتما باید کریستال خارجی میکروکنترلر ATMEGA32 را فعال کنید و برای راه اندازی میکروکنترلر کریستال 11.952MHz را به میکروکنترلر متصل نمائید.

تذکر 2 : در این پروژه ما از پورت (PORTC) میکروکنترلر به عنوان خروجی استفاده کردیم. به دلیل اینکه فیوز بیت jtagen در میکروکنترلر ATMEGA32 بر روی این پورت سوار است و به صورت پیش فرض فعال می باشد. به همین دلیل باید در هنگام پروگرام کردن میکروکنترلر توسط پروگرامر این فیوز بیت را عیر فعال نمائید.

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com

 محیط برنامه نویسی : BASCOM-AVR

 برنامه نویسی شده به زبان : BASIC

 نویسنده : فرهاد اکبری

 تاریخ انتشار : 27 آگوست 2014

7 دیدگاه

  1. سلام
    آدرسی که برای اتصال دادید باید در مرور گر هم چیزی نشون بده یا نه؟
    گفتید کد HTML امکانش هست کد HTML تست این پروژه رو هم بدهید?

  2. دوست عزیز سلام, برای درک بهتر پروژه و دریافت کدهای html و php تحت وب ورژن جدید پروژه را مشاهده نمائید. برای مشاهده ورژن جدید این پروژه می توانید از لینک زیر کمک بگیرید.
    ارتباط AVR و کامپیوتر از طریق اینترنت با GPRS ماژول SIM900

  3. آیا این دستگاه بصورت آماده موجود می باشد؟

  4. در فروشگاه سایت یک کیت در زمینه ماژول SIM900 ارائه شده است که در حالت پیش فرض برنامه کنترل با پیامک روی آن پروگرام شده است، البته شما می توانید به راحتی با استفاده از این برنامه و کمی ویرایش آن این برنامه را روی کیت پروگرام و استفاده نمائید.

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.