راه اندازی الکتروموتور سه فاز بصورت ستاره مثلث با یک استارت

راه اندازی الکتروموتور سه فاز بصورت ستاره مثلث با یک استارت

در این بخش الکترونیک ۹۸ برای شما دانش آموزان و دانشجویان رشته تحصیلی برق صنعتی و قدرت، اقدام به طراحی و انتشار پروژه ای در زمینه طراحی مدار فرمان و مدار قدرت با عنوان، (راه اندازی الکتروموتور سه فاز بصورت ستاره مثلث با یک استارت) کرده است. مدار قدرت راه اندازی ستاره مثلث قبلا در پروژه (مدار قدرت و فرمان راه اندازی دستی و اتوماتیک ستاره مثلث) رسم شده است در این قسمت تنها مدار فرمان طوری طراحی می شود که با فشردن بار اول S1 موتور بصورت ستاره راه اندازی شده و با فشردن بار دوم S1 موتور از حالت ستاره تبدیل به مثلث شده و با فشردن بار سوم S1 مدار کاملا خاموش گردد.

در مدار فرمان های طراحی شده در این پروژه کنتاکتور K1M کنتاکتورستاره و K2M کنتاکتور اصلی و K3M کنتاکتور مثلث در نظر گرفته شده است. دو نوع مدار فرمان در ادامه طراحی شده که مدار شماره یک، توسط استارت بصورت ستاره و بار دوم مثلث راه اندازی شده و برای خاموش نمودن مدار باید از S0 استپ استفاده گردد. اگر بخواهیم توسط استارت S1 مدار را خاموش کنیم باید در حالت سوم که S1 فشرده می شود مسیر بوبین K1 و K2 قطع شده و تنها مسیر کمکی سوم K3 باز بوده و وصل شود. (مدار شماره 2).

مدار قدرت راه اندازی الکتروموتور سه فاز بصورت ستاره مثلث با یک استارت

راه اندازی الکتروموتور سه فاز بصورت ستاره مثلث با یک استارت

مدار فرمان مرحله یک راه اندازی الکتروموتور سه فاز بصورت ستاره مثلث با یک استارت

مدار فرمان مرحله یک راه اندازی الکتروموتور سه فاز بصورت ستاره مثلث با یک استارت

عملکرد مدار فرمان شماره دو

در حالت عادی تمام کنتاکتور ها غیر فعال (قطع) می باشد. با فشرده شدن S1 در مسیر شماره 11 بوبین K1 تحریک شده و مسیر شماره 13 توسط کنتاکت K1 شماره 41-42 و مسیر شماره 15 توسط کنتاکت K1 شماره 51-52 قطع شده و تا زمانی که S1 قطع نشده بوبین K1 وصل باقی می ماند. در مسیر شماره 17 بوبین کنتاکتور K1M از طریق کنتاکتور باز K1 شماره 23-24 تحریک شده و با تاخیر زمانی خیلی کم بوبین K2M از طریق کنتاکت باز K1M شماره 43-44 ئر مسیر 19 تحریک شده و الکتروموتور بصورت ستاره راه اندازی می شود. با برداشته شدن نیرو از روی S1 کنتاکتور K1 قطع می شود.

با فشرده شدن دوباره S1 این بار بوبین K1 نمی تواند وصل شود چون کنتاکت بسته K1M شماره 61-62 مسیر را باز نموده است ولی در مسیر شماره 13 کنتاکت باز K1M شماره 53-54 وصل شده و K2 می تواند وصل شود. با وصل K2، بوبین کنتاکتور K1M از طریق کنتاکت بسته K2 شماره 61-62 قطعع و بوبین K3M از طریق کنتاکت باز K2 شماره 23-24 وصل می گردد. و موتور از حالت ستاره تبدیل به مثلث می شود.

مرحله سوم با فشردن S1 تنها بوبین کنتاکتور K3 در مسیر 15 تحریک شده و باعث قطع K2M و K3M خواهد شد. برای قطع مسیر K1 و K2 از کنتاکت بسته K3M در مسیر 11 و 13 استفاده شده است. در مواقع اضطراری می توان توس S0 مدار را در هر لحظه قطه نمود.

مدار فرمان مرحله دو راه اندازی الکتروموتور سه فاز بصورت ستاره مثلث با یک استارت

مدار فرمان مرحله دو راه اندازی الکتروموتور سه فاز بصورت ستاره مثلث با یک استارت

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com

 حجم فایل : 80 کیلوبایت

 نویسنده : فرهاد اکبری

 تاریخ انتشار : 2 می 2015

2 دیدگاه

  1. اورکت سایز بزرگ زنانه

    سلام.وبسایتتون خیلی خوب و مفیده.به کارتون ادامه
    بدین

  2. سلام، در مدار فرمان دو، علت گذاشتن تیغه های باز کنتاکت ها در مسیر های ۱۲و۱۴و۱۶ چیست؟

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.