راه اندازی موتور سه فاز بصورت ترتیبی یا یکی پس از دیگری

راه اندازی موتور سه فاز بصورت ترتیبی یا یکی پس از دیگری

در این بخش الکترونیک ۹۸ برای شما دانش آموزان و دانشجویان رشته تحصیلی برق صنعتی و قدرت، اقدام به طراحی و انتشار پروژه ای در زمینه طراحی مدار فرمان و مدار قدرت با عنوان، راه اندازی موتور سه فاز بصورت ترتیبی یا یکی پس از دیگری (مدار حافظه) کرده است. در این پروژه مدار راه اندازی باید طوری طراحی شود که اولا دو موتور با هم راه اندازی نشوند و دوما بصورت ترتیبی راه اندازی شوند یعنی اگر موتور M1 راه اندازی نشده باشد، موتور M2 هم راه اندازی نشود. یا برای تحریک کنتاکتور K2M باید اول کنتاکتور K1M تحریک شده و قطع شود بعد اجازه وصل به کنتاکتور K2M داده شود.

در این مدار با توجه به توضیحات صورت مسئله باید در حالت نرمال مسیر بوبین K2 قطع بوده و در صورت وصل و قطع K2M و K1M بتواند از طریق S2 تحریک شود. برای اینکار باید از یک عدد کنتاکتور کمکی استفاده نمود. که به این گونه مدارها به عنوان مدار حافظه شناخته می شوند. در تصویر زیر مدار قدرت راه اندازی دو موتور سه فاز به صورت ترتیبی را مشاهده می کنید.

مدار قدرت راه اندازی دو موتور سه فاز به صورت ترتیبی

مدار فرمان راه اندازی دو موتور سه فاز به صورت ترتیبی

مدار فرمان راه اندازی دو موتور سه فاز به صورت ترتیبی

تشریح عملکرد مدار فرمان

با فشرده شدن S1 کنتاکتور K1M تحریک شده و موتور M1 راه اندازی می گردد. از طریق کنتاکت باز K1M، کنتاکتور کمکی K1 وصل شده و کنتاکتور K2M را آماده تحریک شدن با S2، بعد از قطع K1M می نماید. با فشرده شدن S0، کنتاکتور K1M قطع می گردد ولی K1 هنوز وصل است. در صورتی که S2 فشرده شود، K2M وصل و K1 قطع می گردد. و با فشردن مجدد S0 کنتاکتور K2M قطع می گردد.

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com

 حجم فایل : 61.2 کیلوبایت

 نویسنده : فرهاد اکبری

 تاریخ انتشار : 14 مارس 2015

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.