راه اندازی مقاومتی الکتروموتورهای سه فاز القایی

راه اندازی مقاومتی الکتروموتورهای سه فاز القایی

در این بخش الکترونیک ۹۸ برای شما دانش آموزان و دانشجویان رشته تحصیلی برق صنعتی و قدرت، اقدام به طراحی و انتشار پروژه ای در زمینه طراحی مدار فرمان و مدار قدرت با عنوان،(راه اندازی مقاومتی الکتروموتورهای سه فاز القایی) کرده است. در این روش هنگام راه اندازی مقاومت های اهمی با مقادیر مساوی با سیم پیچی هر فاز استاتور سری شده و ولتاژ بین مقاومت های اهمی و سیم پیچی استاتور تقسیم می گردد. مقاومت ها می تواند به صورت چند مرحله ای با توجه به زمان راه اندازی الکتروموتور انتخاب گردد. در اثر کاهش ولتاژ جریان راه اندازی نیز کاهش می یابد که می توان با راه اندازی الکتروموتور و افزایش دور محور موتور مقاومت ها را از مدا خارج کرد. مقدار مقاومت لازم باید طوری انتخاب شود که گشتاور راه اندازی الکتروموتور کمتر از گشتاور مورد نیاز برای به حرکت در آوردن بار نباشد.

برای محاسبه مقدار مقاومت باید مشخصات کامل الکتروموتور و بار را داشته باشیم. از جمله منحنی گشتاور دور الکتروموتور و بار می باشد، طبق شکل زیر منحنی شماره یک، منحنی گشتاور دور الکتروموتور سه فاز با ولتاژ نامی و منحنی شماره دو، منحنی یک بار فرضی بوده که مقدار گشتاور مورد نیاز در دورهای مختلف را نشان می دهد. نقطه A نقطه کار الکتروموتور درباره شماره دو بوده و در دور n1 گشتاور Tn را به بار متصل به الکتروموتور می تواند تحویل دهد. حداقل گشتاور راه اندازی الکتروموتور باید بیشتر از TLS باشد. یعنی کاهش ولتاژ تا اندازه ای مجاز می باشد که گشتاور راه اندازی از TLS کمتر نگردد. اگر گشتاور راه اندازی TS کمتر از TLS باشد موتور نمی تواند راه اندازی شود.

منحنی گشتاور دور الکتروموتور سه فاز و منحنی بار

منحنی گشتاور دور الکتروموتور سه فاز و منحنی بار

برای راه اندازی الکتروموتور در مدار قدرت از دو گروه مقاومت (R1 و R2) استفاده شده است. که در لحظه اول باید هر دو مقاومت با الکتروموتور سری شده و بعد از راه اندازی موتور به صورت ترتیبی از مدار خارج شوند.

مدار قدرت راه اندازی الکتروموتور سه فاز با مقاومت در مسیر استاتور

مدار قدرت راه اندازی الکتروموتور سه فاز با مقاومت در مسیر استاتور

مدار فرمان می تواند به صورت دستی و یا اتوماتیک طراحی شود. در هر حالت باید با استارت S1، کنتاکتور K1M وصل و بعد از چند ثانیه K2M وصل و بعد از چند ثانیه دیگر K1M وصل گردد. همچنین لازم به ذکر است در طراحی مدار فرمان دستی باید وصل ترتیبی کنتاکتورها را رعایت کرد.

مدار فرمان اتوماتیک راه اندازی مقاومت در مسیر استاتور

مدار فرمان اتوماتیک راه اندازی مقاومت در مسیر استاتور

مدار فرمان دستی راه اندازی مقاومت در مسیر استاتور

مدار فرمان دستی راه اندازی مقاومت در مسیر استاتور

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com

 حجم فایل : 101.4 کیلوبایت

 نویسنده : فرهاد اکبری

 تاریخ انتشار : 27 مارس 2015

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.