مدار فرمان و قدرت راه اندازی موتور سه فاز دالاندر سه مرحله ای

راه اندازی موتور سه فاز دالاندر سه مرحله ای

در این بخش الکترونیک ۹۸ برای شما دانش آموزان و دانشجویان رشته تحصیلی برق صنعتی و قدرت، اقدام به طراحی و انتشار پروژه ای در زمینه طراحی مدار فرمان و مدار قدرت با عنوان، (راه اندازی موتور سه فاز دالاندر بصورت سه مرحله ای) کرده است. مدار قدرت بطور ساده شده در شکل زیر رسم شده است. بطوری که کنتاکتور K3M یک بار برق سه فاز را به 2W2 , 2V2 , 2U2 در اتصال مثلث سری وصل و بار دیگر 1W , 1V , 1U در اتصال ستاره دوبل به هم وصل می کند. در نتیجه تعداد کنتاکتور مورد نیاز به جای 5 کنتاکتور تبدیل به 4 کنتاکتور می شود. مقادیر وسائل حفاظت بصورت زیر انتخاب می گردد.

کلید حفاظت موتور Q2 برای جریان نامی سرعت کند، کنتاکتور K2M برای جریان نامی دور کند، Q1 , F1 و کنتاکتور K1M برای جریان نامی دور تند، و کنتاکتورهای K3M و K4M برای 50% جریان نامی دور تند.

مدار قدرت راه اندازی الکتروموتور سه فاز دالاندر بصورت سه مرحله ای

مدار قدرت راه اندازی الکتروموتور سه فاز دالاندر بصورت سه مرحله ای

مدار فرمان دالاندر با راه اندازی سه مرحله ای بطوری که با شستی اول بصورت ستاره سری راه اندازی شده و بطور اتوماتیک از ستاره سری به مثلث سری تغییر اتصال می یابد. در این تغییر اتصال دور موتور تغییر نمی کند بلکه قدرت موتور و جریان جذب شده از شبکه تغییر می کند. با استفاده از شستی S2 می توان دور موتور را از کند به تند با اتصال ستاره دوبل انجام داد.

مدار فرمان راه اندازی موتور دالاندر سه فاز سه مرحله ای

مدار فرمان راه اندازی موتور دالاندر سه فاز سه مرحله ای

عملکرد مدار فرمان راه اندازی موتور دالاندر سه فاز سه مرحله ای

با فشرده شدن شستی S1 در مسیر شماره 11، بوبین کنتاکتور K4M تحریک شده و از طریق کنتاکت 83-84 کنتاکتور K4M بوبین کنتاکتور K2M هم تحریک شده و موتور به حالت ستاره سری با جریان کم راه اندازی می گردد. و همزمان با راه اندازی موتور بوبین تایمر K1T تحریک و بعد از زمان تنظیم شده از طریق کنتاکت بسته 1-4 تایمر K1T در مسیر شماره 11 بوبین کنتاکتور K4M را قطع و از طریق کنتاکت باز 1-3 تایمر K1T در مسیر 18 بوبین کنتاکتور K3M را تحریک می کند و الکتروموتور دالاندر از ستاره سری به مثلث سری تغییر اتصال می دهد.

حال برای افزایش سرعت باید شستی S2 فشرده شود. شستی شماره دو اول از طریق S2 شماره 11-12 در مسیر 14 کنتاکتور K2M را قطع کرده و در مسیر 20 بوبین کنتاکتور K1M را از طریق کنتاکت باز S2 شماره 23-24 تحریک می گردد. و کنتاکت باز 53-54 کنتاکتور K1M در مسیر 13 بوبین کنتاکتور K4M را در مسیر 11 تحریک نموده و الکتروموتور دالاندر به صورت ستاره دوبل با دور تند راه اندازی می شود. در هر لحظه می توان از طریق شستی S0 مدار را قطع نمود. در این مدار تا زمانی که کلیدهای حفاظت موتور وصل نشده مدار فرمان نمی تواند برقرار شود.

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com

 حجم فایل : 111 کیلوبایت

 نویسنده : فرهاد اکبری

 تاریخ انتشار : 21 آوریل 2015

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.