مدار فرمان و قدرت راه اندازی ماشین فرز

راه اندازی ماشین فرز

در این بخش الکترونیک ۹۸ برای شما دانش آموزان و دانشجویان رشته تحصیلی برق صنعتی و قدرت، اقدام به طراحی و انتشار پروژه ای در زمینه طراحی مدار فرمان و مدار قدرت با عنوان، (راه اندازی ماشین فرز) کرده است. محور یک موتور آسنکرون سه فاز که بر روی یک ماشین فرز سوار شده است، باید در یک جهت به گردش درآمده و ار طریق کویل مغناطیسی، به چرخ دنده ها و محور فرز متصل شود.

شرح عملکرد پروژه

راه اندازی این ماشین فرز در دو مرحله انجام می شود. در مرحله اول باید با فشار دادن به شستی S1، موتور اصلی راه اندازی شود. در مرحله بعد با فشرده شدن شستی S2، محور فرز با محور موتور از طریق کوپل مغناطیسی درگیر شود. اما در این مرحله برای حفاظت بیشتر شخص، نباید تیغه فرز بلافاصله بطور دائم شروع به حرکت نماید. بلکه ابتدا به مدت یک ثانیه (مثلا یک دور) چرخیده و سپس به مدت دو ثانیه متوقف نموده و مجددا همین عمل تکرار شود و در مرتبه سوم، به طور دائم به گردش خود ادامه دهد. برای قطع مدار باید شستی S0 فشرده شود.

در مدار قدرت، الکتروموتور M1، توسط کلید حرارتی یا کلید حفاظت موتور 21، در مقابل اضافه جریان و اتصال کوتاه حفاظت شده و بوسیله کنتاکتور K1M، راه اندازی می گردد.

تغذیه الکترومگنت ولتاژ DC بوده که از طریق ترانسفورماتور سه فاز و یکسوسازی تامین گشته و توسط کنتاکتور K2M که از نوع DC می باشد، قطع و وصل می گردد. بجای ترانسفورماتور سه فاز می توان از ترانسفورماتور تک فاز با ولتاژ ورودی 380 ولت و یکسوسازی استفاده کرد. که معمولا در قدرت های پائین از یک فاز و یا دو فاز و در قدرت های بالا از ترانسفورماتور سه فاز استفاده می گردد. و همچنین بجای ترانسفورماتور و یکسوساز کنترل نشده می توان از یکسوسازهای کنترل شده نیز استفاده کرد.

مدار قدرت راه اندازی ماشین فرز

مدار قدرت راه اندازی ماشین فرز

در مدار فرمان با فشرده شدن استارت S1 الکتروموتور اصلی راه اندازی می گردد. برای وصل محور فرز باید کنتاکتور K2M وصل شود. با فشرده شدن استارت S2 در مسیر 13 کنتاکتور K2M روشن شده و بعد از یک ثانیه قطع و مجددا بعد از دو ثانیه بوسیله تایمر K2T و کنتاکت باز K3 شماره 13-14 وصل می گردد. و بعد از یک ثانیه قطع شده و دوباره توسط تایمر K2T بعد از دو ثانیه وصل شده و کنتاکتور کمکی وصل می گردد. در این حالت کنتاکت بسته K4 شماره 41-42 در مسیر 15 باز شده و اجازه وصل تایمر K1T و قطع کنتاکتور K2M را نمی دهد. در نتیجه تا فشرده شدن استپ S0، کنتاکتور اصلی K1M و کنتاکتور K2M و کنتاکتور کمکی K4 وصل با قی می ماند.

مدار فرمان راه اندازی ماشین فرز

مدار فرمان راه اندازی ماشین فرز

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com

 حجم فایل : 102 کیلوبایت

 نویسنده : فرهاد اکبری

 تاریخ انتشار : 14 می 2015

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.