محدود کردن حرکت موتور سه فاز با استفاده از میکروسوئیچ

محدود کردن حرکت موتور سه فاز با استفاده از میکروسوئیچ

در این بخش الکترونیک ۹۸ برای شما دانش آموزان و دانشجویان رشته تحصیلی برق صنعتی و قدرت، اقدام به طراحی و انتشار پروژه ای در زمینه طراحی مدار فرمان و مدار قدرت با عنوان، (محدود کردن حرکت موتور سه فاز با استفاده از میکروسوئیچ) کرده است. در سیستم هایی که از الکتروموتور به عنوان جابجائی قطعات و سایر مواد استفاده شده و الکتروموتور بصورت اتوماتیک متوقف می گردد و یا تغییر جهت می دهد از میکروسوئیچ و یا سنسور استفاده می گردد بطوری که در نقطه ای که لازم است تغییر جهت حرکت و یا متوقف شدن موتور اتفاق بیافتد. با توجه به موقعیت نصب و نوع سیستم می توان از میکروسوئیچ مربوطه استفاده کرد. برای یادگیری بهتر به مدار قدرت ترسیم شده در شکل زیر دقت کنید.

مدار قدرت محدود کردن حرکت با میکروسوئیچ

مدار قدرت محدود کردن حرکت موتور سه فاز با استفاده از میکروسوئیچ

در تصویر بالا مدار قدرت موتور چپگرد و راستگرد همراه با موقعیت قرار گرفتن میکروسوئیچ ها نشان داده شده است که میکروسوئیچ S3 در انتهای مسیر میکروسوئیچ S4 در ابتدای مسیر قرار گرفته و الکتروموتور را در ابتدا و انتهای مسیر به صورت خودکار متوقف می کنند.

مدار فرمان محدود کردن حرکت با میکروسوئیچ

مدار فرمان محدود کردن حرکت موتور سه فاز با استفاده از میکروسوئیچ

مدار فرمان قرار گرفته در تصویر بالا به صورت زیر عمل می کند.

در هر حالت با S0 می توان مدار را قطع کرد. در صورتی که لازم باشد با فشرده شدن استارت موتور به صورت خودکار چپگرد و راستگرد شود از مدار فرمان و مدار قدرت قرار گرفته در تصاویر زیر می توان استفاده کرد، در مدار فرمان چپگرد و راستگرد اتوماتیک از یک کنتاکتور کمکی به عنوان حافظه استفاده شده است بطوری که با فشرده شدن S1 موتور به صورت راستگرد راه اندازی شده و در انتهای مسیر با برخورد به میکروسوئیچ S3، کنتاکتور K1M قطع و کنتاکتور K2M وصل می شود و موتور در جهت چپگرد راه اندازی می شود. در ابتدای مسیر با برخورد به میکروسوئیچ S4، کنتاکتور K2M قطع و کنتاکتور K1M وصل می گردد و تا زمان فشرده شدن استپ S0 و قطع K1 سیستم به کار خود ادامه می دهد.

مدار قدرت تغییر جهت حرکت بصورت اتوماتیک

مدار قدرت تغییر جهت حرکت بصورت اتوماتیک

مدار فرمان تغییر جهت حرکت بصورت اتوماتیک

مدار فرمان تغییر جهت حرکت بصورت اتوماتیک

توضیحات مدار فرمان تغییر جهت حرکت بصورت اتوماتیک به شکل ساده تر به ترتیب زیر می باشد.

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com

 حجم فایل : 91.5 کیلوبایت

 نویسنده : فرهاد اکبری

 تاریخ انتشار : 27 مارس 2015

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.