راه اندازی دو الکتروموتور سه فاز با شرط عدم راه اندازی همزمان

راه اندازی دو الکتروموتور سه فاز با شرط عدم راه اندازی همزمان

در این بخش الکترونیک ۹۸ برای شما دانش آموزان و دانشجویان رشته تحصیلی برق صنعتی و قدرت، اقدام به طراحی و انتشار پروژه ای در زمینه طراحی مدار فرمان و مدار قدرت با عنوان، (راه اندازی دو الکتروموتور سه فاز با شرط عدم راه اندازی همزمان) کرده است. مدار قدرت این پروژه دقیقا مشابه مدار قدرت پروژه قبلی (راه اندازی دو الکتروموتور سه فاز بصورت یکی بدون دیگری) می باشد. و مدار فرمان تشکیل شده است از دو مدار راه اندازی الکتروموتور سه فاز به صورت جداگانه، ولی شرط مدار این است که تا زمانی که موتور شماره یک روشن است موتور شماره دو روشن نشود و بلعکس.

پس باید طبق نقشه های ارائه شده در ادامه این پروژه، از کنتاکت بسته K1M در مسیر بوبین K2M و از کنتاکت بسته K2M در مسیر بوبین K1M استفاده شود تا بوبین کناکتورها نتوانند بصورت همزمان وصل شوند. به عنوان مثال زمانی که موتور آسانسور وصل شده و کابین در حال حرکت است نباید درب آسانسور باز شود و یا در خم کن های برقی که از دو موتور، یکی برای گیره و دومی برای خم کردن استفاده می گردد از این مدار می توان استفاده کرد.

مدار قدرت راه اندازی دو الکتروموتور سه فاز با شرط عدم راه اندازی همزمان

حالت اول مدار فرمان راه اندازی دو موتور سه فاز با شرط عدم راه اندازی همزمان

حالت اول مدار فرمان راه اندازی دو موتور سه فاز با شرط عدم راه اندازی همزمان

حالت دوم مدار فرمان راه اندازی دو موتور سه فاز با شرط عدم راه اندازی همزمان

حالت دوم مدار فرمان راه اندازی دو موتور سه فاز با شرط عدم راه اندازی همزمان

حالت سوم مدار فرمان راه اندازی دو موتور سه فاز با شرط عدم راه اندازی همزمان

حالت سوم مدار فرمان راه اندازی دو موتور سه فاز با شرط عدم راه اندازی همزمان

تشریح عملکرد مدار فرمان

عملکرد مدار فرمان حالت اول طوری است که با فشرده شدن استارت s1 کنتاکتور K1M و با فشرده شدن استارت S2 کنتاکتور K2M تحریک شده و موتور M1 و M2 راه اندازی می شود. در هر حالت توسط استپ S0 می توان مدار را خاموش کرد. اشکال مدار، امکان وصل همزمان دو کنتاکتور می باشد. در مدار فرمان حالت دو، اشکال حالت یک را با استفاده از کنتاکت بسته کنتاکتورها می توان حل کرد. بطوری که کنتاکت های بسته K1M در مسیر بوبین K2M و کنتاکت های بسته K2M در مسیر بوبین K1M قرار می گیرد. در این حالت دیگر کنتاکتورها نمی توانند با هم تحریک شوند. یعنی وقتی K1M روشن است، K2M نمی تواند تحریک شود و برعکس.

در این مدار از کنتاکت بسته بی متال F4 و F5 بصورت سری با استپ استفاده شده است. در صورتی که جریان موتور در حین کار افزایش یابد بی متال با توجه به منحنی مشخصه و مقدار افزایش جریان بعد از مدت زمان مشخص مدار را قطع خواهد کرد. در این حالت در صورت عملکرد بی متال، هیچکدام از موتورها نمی توانند روشن شوند. اگر بخواهیم در صورت خرابی یکی از موتورها، موتور بعدی بتواند روشن شود. باید کنتاکت بسته هر کدام از بی متال ها را در مسیر بوبین کنتاکتور مربوطه قرار دهیم.

در مدار فرمان حالت دو در صورتی که هر دو موتور خاموش است اگر هر دو استارت با هم فشرده شود، امکان وصل همزمان دو کنتاکتور برای یک لحظه وجود دارد. بنابراین برای حل این مشکل از استارت دوبل به جای استارت تکی استفاده می گردد. در مدار حالت 3، اگر هر دو استارت S1 و S2 با هم فشرده شود هیچکدام از موتورها نمی تواند روشن شود. چون استارت استپ دوبل (هم محور) طوری است که اول استپ قطع شده و بعد استارت وصل می گردد.

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com

 حجم فایل : 69.1 کیلوبایت

 نویسنده : فرهاد اکبری

 تاریخ انتشار : 14 مارس 2015

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.