مدار ترمز جریان مخالف موتور سه فاز در حالت چپگرد راستگرد

مدار ترمز جریان مخالف موتور سه فاز در حالت چپگرد راستگرد

در این بخش الکترونیک ۹۸ برای شما دانش آموزان و دانشجویان رشته تحصیلی برق صنعتی و قدرت، اقدام به طراحی و انتشار پروژه ای در زمینه طراحی مدار فرمان و مدار قدرت با عنوان، (مدار ترمز جریان مخالف موتور سه فاز در حالت چپگرد و راستگرد) کرده است. الکتروموتورهایی که بصورت چپگرد و راستگرد کار می کنند باید در هر دو جهت هنگام خاموش شدن عمل ترمز انجام گیرد که در مدار رسم شده کنتاکتورهای K1M و K2M به عنوان ترمز بر ضد هم عمل می کنند. جهت طراحی مدار بوسیله کلید تابع دور باید از دو عدد کلید تابع دور که روی الکتروموتور نصب می گردد استفاده کرد.

مدار قدرت راه اندازی الکتروموتور سه فاز چپگرد و راستگرد با ترمز جریان مخالف

مدار قدرت راه اندازی الکتروموتور سه فاز چپگرد و راستگرد با ترمز جریان مخالف

مدار فرمان راه اندازی الکتروموتور سه فاز چپگرد و راستگرد با ترمز جریان مخالف

مدار فرمان راه اندازی الکتروموتور سه فاز چپگرد و راستگرد با ترمز جریان مخالف

عملکرد مدار فرمان

در مدار فرمان از یک عدد کنتاکتور کمکی K1 استفاده شده که در حالت عادی وصل بوده و مسیر بوبین ها را برای قطع در حالت ترمز آماده می کنند. با فشرده شدن S1 موتور در جهت راستگرد راه اندازی شده و کلید تابع دور هر دور در دو سوم دور نامی تغییر وضعیت داده و باعث قطع K1 می گردد. با قطع K1 کنتاکت بسته K1 شماره 41-42 و K1 شماره 51-52 به حالت اولیه برگشته و از طریق نگه دارنده کنتاکتورها بوبین K1M وصل باقی می ماند.

با فشرده شدن S0 کنتاکتور K1M قطع و کنتاکتور K2M وصل شده و باعث ترمز موتور می گردد. با کاهش دور محور کلیدهای تابع دور به حالت اول برگشته و باعث قطع K2M و وصل K1 می گردد. برای حالت کارکرد چپگرد هم به همان صورت مدار عمل می کند. یعنی در حالت چپگرد با قطع K2M کنتاکتور K1M وصل شده و با کاهش دور کلید تابع دور کنتاکتور K1M را قطع و K1 را وصل می کند.

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com

 حجم فایل : 60.5 کیلوبایت

 نویسنده : فرهاد اکبری

 تاریخ انتشار : 3 می 2015

3 دیدگاه

  1. خوب بود

  2. آقا مدیر چگونگی ترمز سه سر اتصال کوتاهو میخوام بدونم

  3. سلام دوست عزیز
    در مورد ترمز به روش سه سر اتصال کوتاه در پست های منتشر شده در سایت توضیح داده شده است با مرور مدارات منتشر شده در قسمت مدارات فرمان و قدرت سایت می توانید جواب سوال خود را پیدا کنید.

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.