مدار ترمز الکترومغناطیسی الکتروموتور سه فاز

مدار ترمز الکترومغناطیسی الکتروموتور سه فاز

در این بخش الکترونیک ۹۸ برای شما دانش آموزان و دانشجویان رشته تحصیلی برق صنعتی و قدرت، اقدام به طراحی و انتشار پروژه ای در زمینه طراحی مدار فرمان و مدار قدرت با عنوان، (مدار ترمز الکترومغناطیسی الکتروموتور سه فاز) کرده است. این نوع ترمز در جاهائی استفاده می شود که در زمان قطع مدار، باید الکتروموتور از طریق ترمز متوقف شده و قادر به حرکت نباشد. مثل بالابر، جرثقیل هوائی، آسانسور و…، البته برای حالت های دیگر هم می توان از این ترمز استفاده کرد. بطوری که می توان در حالت عادی ترمز رها شده و با وصل برق ترمز عمل نماید.

اساس کار ترمز الکترومغناطیسی مشابه ترمز چرخ های اتومبیل می باشد که در روی محور و بدنه ثابت الکتروموتور لنت های ترمز بصورت نیم دایره که می توانند روی هم قرار بگیرند، تعبیه شده است که این لنت ها می توانند در حالت عادی توسط فنر فشرده شده و یا آزاد باشد. در نوع اول که لنت ها فشرده شده، در زمان راه اندازی باید اول توسط نیروی مغناطیسی لنت ها از هم جدا و محور موتور آزاد گشته و موتور راه اندازی شود. و با قطع جریان الکتروموتور، نیروی مغناطیس نیز قطع شده و موتور متوقف گردد. نیروی مغناطیسی توسط یک بوبین که با ولتاژ DC و یا AC تغذیه می گردد، ایجاد می شود.

مدار قدرت و فرمان به ترتیب در ادامه رسم شده است که کنتاکتور K2M بعنوان آزاد کننده ترمز و کنتاکتور K1M به عنوان راه انداز الکتروموتور استفاده شده است.

مدار قدرت راه اندازی موتور سه فاز با ترمز الکترومغناطیسی

مدار قدرت راه اندازی موتور سه فاز با ترمز الکترومغناطیسی

مدار فرمان راه اندازی موتور سه فاز با ترمز الکترومغناطیسی

مدار فرمان راه اندازی موتور سه فاز با ترمز الکترومغناطیسی

عملکرد مدار فرمان

با فشردن S1، بوبین کنتاکتور K2M تحریک شده و ترمز از طریق جریان سه فاز قطع شده و بوبین K1M از طریق کنتاکت باز K2M شماره 83-84 وصل و موتور راه اندازی می گردد. در حین کار هر دو کنتاکتور وصل می باشد. با فشرده شدن S0 هر دو کنتاکتور قطع شده و ترمز توسط فنر تعبیه شده در روی آن انجام می گیرد.

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com

 حجم فایل : 62 کیلوبایت

 نویسنده : فرهاد اکبری

 تاریخ انتشار : 4 می 2015

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.