انواع هادی

هادی چیست؟

در این مطلب از مبحث آموزش برق صنعتی می خواهیم شما را با مفهوم هادی و انواع آن در حوزه برق صنعتی و قدرت آشنا کنیم. هر جسمی که بتواند بارهای الکتریکی را از خود عبور دهد یا جسمی که می تواند جریان الکتریکی را از داخل خود هدایت کند هادی می گویند.

هادی از جنس های مختلف می تواند باشد، ولی هادی هایی که در صنعت و تاسیسات الکتریکی استفاده می شود بیشتر از جنس مس و یا آلومینیوم می باشد. علت استفاده از مس و آلومینیوم به خاطر این است که از نظر استحکام مکانیکی و هدایت الکتریکی مناسب بوده و نسبت به سایر هادی ها هزینه کمتری دارد.

سطح مقطع هادی ها به صورت گرد، مربعی، مستطیلی، مثلثی و استوانه ای (سیم گرد تو خالی_ لوله ای) ساخته می شود که با توجه به نوع مصرف و محل نصب در تاسیسات الکتریکی و پست ها مورد استفاده قرار می گیرد. جهت بالا بردن قابلیت تحمل هادی باید سطح مقطع هادی افزایش یابد. که از نظر ساختمانی به صورت تک رشته با سطح مقطع هادی ذکر شده در بالا و به صورت افشان (چند رشته ای) جهت کاهش اثر پوستی ساخته می شود.

انواع هادی افشان

1. هادی افشان هم مرکز

هادی افشان هم مرکز، از یک مفتول مرکزی با رشته های تابیده و احاطه شده در دور آن تشکیل می گردد. مفتول های تابیده شده به صورت ردیفی در تاب اول یک عدد، تاب دوم شش عدد، تاب سوم دوازده عدد و در تاب چهارم هجده عدد به کار رفته است و برای سطح مقطع های بزرگتر به همین ترتیب ادامه دارد.

هادی افشان هم مرکز

2. هادی افشان پیچیده

افشان پیچیده نوعی هادی است که از رشته های نازک به هم پیچیده شده بدون در نظر گرفتن ترتیب هندسی آن و به یک جهت با یک قطر خارجی یکسان و یکنواخت تشکیل شده است.

3. هادی افشان به شکل طناب

هادی افشان به شکل طناب، در واقع افشان هم مرکزی که رشته های تشکیل شده آن به دور خودش تابیده شده است .

هادی افشان به شکل طناب

4. هادی قطاعی

هادی قطاعی هادی افشانی است که به شکل قطاعی (بخشی) از یک دایره است. کابل های چند رشته ای با این شکل دارای قطر کمتری نسبت به هادی های گرد با همان سایز می باشند.

هادی قطاعی

5. هادی چند جزئی

هادی چند جزئی در واقع یک هادی افشان گرد است که از سه چهار هادی قطاعی که در کنار هم و در یک لایه نازک عایق کاری که روی کل آن قرار گرفته تشکیل شده است که در آخر به شکل دایره درآمده است. مزیت این نوع هادی ها استفاده آن در ولتاژهای AC که دارای اثر پوستی کمتر و پایداری مناسب دارد می باشد.

هادی چند جزئی

6. هادی حلقوی

هادی حلقوی تقریبا مشابه افشان هم مرکز گرد است که به جای هادی وسط از نارسانا استفاده شده است. از مزایای این نوع هادی ها استفاده آن در ولتاژهای AC می باشد که اثر پوستی کمتر در مرکز و پایداری مناسب دارد.

هادی حلقوی

7. هادی افشان فشرده

این نوع هادی ها در واقع هادی افشان گردی است که به طور فشرده و به صورت یکسان با یک قطر خارجی یکنواخت می باشد که همه لایه های افشان در یک مسیر و به شکل ایده آل از پیش تعیین شده به صورت فشرده درآمده اند. چون هیچ حفره ای در سطح آن وجود ندارد. یعنی بین رشته ها فاصله خالی وجود ندارد و در نتیجه قطر خارجی آن نسبت به افشان گرد در سطح مقطع مساوی کمتر می باشد.

هادی افشان فشرده

هادی های ذکر شده در بالا ( بدون روکش عایق) تنها می تواند در شبکه های هوایی که قابل دسترس نیست، با رعایت حریم استفاده گردد.

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com (این مطلب فاقد فایل جهت دانلود است)

 نویسنده : فرهاد اکبری

 تاریخ انتشار : 5 مارس 2016

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.