پیش تقویت کننده پیک آپ XTAL با آپ امپ 741

پیش تقویت کننده چیست؟

پیش تقویت کننده جهت تقویت سیگنال های خیلی ضعیف طراحی می گردد، قبل از اینکه سیگنال مربوطه به تقویت کننده ارسال گردد.

پیک آپ چیست؟

یک ابزار پیک آب، وسیله ای است که از ارتعاشات مکانیکی نمونه برداری کرده (در وسایل مختلف الکتریکی) و آن ها را به یک سیگنال الکتریکی جهت تقویت، ثبت و یا انتشار تبدیل می نماید.

یک پیش تقویت کننده به کار رفته با یک منبع تغذیه تک قطبی و مناسب برای استفاده به همراه پیک آپ های کریستال از نوع امپدانس بالا در شکل زیر نشان داده شده است. این مدار اساسا یک تقویت کننده عملیاتی AC غیر معکوس گر (پروژه تقویت کننده AC غیر معکوس گر با آی سی آپ امپ 741 را مشاهده کنید) است که در آن بهره Op-Amp به مقاومت فیدبک R4 وابسته است. هرچه مقاومت R4 کوچکتر باشد، مقدار بهره نیز کمتر خواهد بود. مشخصه های کاهش ولتاژ در فرکانس پایین توسط خازن C3 مشخص می گردند. مدار مقسم ولتاژ R5 و R2 و R1 یک بایاس DC در حدود نصف ولتاژ تغذیه را برای ورودی غیر معکوس گر آپ امپ 741 ایجاد می کند. بنابراین خروجی DC در پین 6 در مقدار نصف ولتاژ تغذیه قرار می گیرد.

پیش تقویت کننده پیک آپ XTAL با آمپ امپ 741

C2 و R5 یک فیلتر خط تغذیه را تشکیل می دهند تا سطح اعوجاج و همچنین احتمال نوسانات شدید ناشی از خروجی منبع تغذیه هنگامی که پیش تقویت کننده به همراه یک منبع تغذیه مشترک عمل می کند، کاهش پیدا کند.

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com (این مطلب فاقد فایل جهت دانلود است)

 نویسنده : فرهاد اکبری

 تاریخ انتشار : 26 جولای 2015

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.