ساخت منبع تغذیه 5 ولت تنظیم شده جریان بالا

ساخت منبع تغذیه 5 ولت تنظیم شده جریان بالا

در این بخش دانلود پروژه ساخت منبع تغذیه 5 ولت تنظیم شده جریان بالا (6 تا 8 آمپر), توسط تیم الکترونیک ۹۸ برای شما علاقه مندان به پروژه های حرفه ای الکترونیک و مدارات منبع تغذیه آماده شده است. از زمان ورود آی سی های رگولاتور سه پایه در بازار موضوع طراحی مدارات منبع تغذیه کمتر مورد بحث قرار گرفته است. هر چند که آی سی های مشابه جدید، انواع مدارات قدرت که به عنوان سرگرمی در آزمایشگاه، ساخته می شوند را تا حدود یک آمپر محدود می کند.

به علاوه طبقات قدرت نیز لازم است زیرا ای سی های رگولاتور ولتاژ با جریان بالا (5 یا 10 آمپر) بسیار گران قیمت هستند. به همین دلیل است که اکثر افراد به دنبال استفاده از قطعات مجزا به جای آی سی ها می باشند. نظریه آبشاری بستن طبقات قدرت هم بد نیست به همین دلیل در مدار این پروژه ما از قطعات مجزا استفاده کرده ایم.

این مدار تنظیم کننده (رگولاتور) در اصل برای سیستم های میکرو کامپیوتر و کاربرد های دیگری که نیازمند منابع تغذیه ای است که در برابر نوسان مقاوم باشند و به طور همزمان در خروجی جریان بالا تحویل دهند طراحی شده است.

نحوه قرار گیری قطعات بر روی نقشه مدار چاپی

نحوه قرار گیری قطعات بر روی نقشه مدار چاپی

مدار بخش یکسو کننده منبع تغذیه 5 ولت تنظیم شده جریان بالا

مدار بخش یکسو کننده منبع تغذیه 5 ولت تنظیم شده جریان بالا

نقشه شماتیک منبع تغذیه 5 ولت تنظیم شده جریان بالا

نقشه شماتیک منبع تغذیه 5 ولت تنظیم شده جریان بالا

سخت افزار پروژه

آی سی 723 استفاده شده در این مدار می تواند با رگولاتورهای سه پایه جدید جایگزین شود. هر چند که آی سی 723 قابل تنظیم و مشخصات فنی آن در برخی موارد بهتر است. این آی سی برای سطوح ولتاژ خروجی از 2 تا 7 ولت تنظیم شده است. تغذیه لازم، با دو برابر کردن سطح ولتاژ از طریق یک مدار دو برابر کننده ولتاژ، یکسو کردن آن و تنظیم کردن آن با یک آی سی رگولاتور سه پایه، تامین می شود.

این تکنیک به ظاهر پیچیده برای این است که سطح ولتاژ سیم پیچ ثانویه ترانس، تا حد ممکن پایین نگه داشته شود. این باعث می شود که بتوان تلفات توان را در ترانزیستورهای T1 و T2 تا حد ممکن پایین نگه داشت.

T3 و T2 و T1 باید روی هیت سینک مناسب قرار گیرند. یک مقاومت گرمایی حدود 2 درجه سانتی گراد (CF) پیشنهاد می شود. به همین دلیل R6 ,R2 ,R1 باید با مقاومت های سیمی به صورت موازی ساخته شوند. برای R1 و R2 دو تا 0.33 اهم (5 وات) را به صورت موازی به هم وصل کنید. برای R6 دو تا 0.22 اهم (5 وات) به صورت موازی (برای داشتن جریان خروجی 6 آمپر) یا سه تا 0.22 اهم (5 وات) را به صورت موازی (برای داشتن چریان خروجی 8 آمپر) به یکدیگر وصل کنید. برای اطمینان بیشتر مقاومت ها را کمی دورتر از سطح مدار چاپی لحیم کنید.

اگر کسی مایل بود دو برابر کننده ولتاژ را حذف کند کافی است قطعات C1 ,D3 ,D1 و C4 را بردارد و D2 را به خط مثبت DC که در مدار پروژه به صورت نقطه چین نشان داده شده است، ببرد. به علاوه ولتاژ خروجی ترانس باید افزایش یابد و مقادیر R5 ,R4 ,C2 ,C1 باید به طور مناسب تنظیم شوند.

خروجی ولتاژ این منبع تغذیه با یک بار 0.85 اهمی از 5.5 ولت به 5.32 ولت افت می کند که این یک جریان خروجی حدودا 8 آمپر را می دهد! افت ولتاژ فقط 3.3% درصد است . ریپل ولتاژ DC در خروجی کمتر از 28 میلی ولت است.

نقشه مدار چاپی منبع تغذیه 5 ولت تنظیم شده جریان بالا

طول : 9.3 سانتی متر

عرض: 9.7 سانتی متر

نقشه مدار چاپی منبع تغذیه 5 ولت تنظیم شده جریان بالا

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com

 حجم فایل : 152.6 کیلوبایت

 نویسنده : فرهاد اکبری

 تاریخ انتشار : 27 مارس 2015

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.