منبع تغذیه صفر تا 50 ولت، صفر تا 2 آمپر

ساخت منبع تغذیه صفر تا 50 ولت، صفر تا 2 آمپر

این مدار منبع تغذیه از 2 آی سی LM10 که یک منبع مرجع مجتمع دارند، استفاده می کند. این مدار طوری طراحی شده است که در مقابل اتصال کوتاه شدن در جریانات و ولتاژهای خروجی مختلف کاملا مقاوم است.

ساخت منبع تغذیه صفر تا 50 ولت، صفر تا 2 آمپر

ولتاژخروجی به طور خطی می تواند از طریق P1 و جریان به صورت خطی از طریق P3 کنترل می شود. جریان ماکزیمم از طریق P2 و فقط یک بار تنظیم می گردد. حد بالای جریان 2 آمپر است. به عبارت دیگر ولتاژ خروجی ماکزیمم با یک مقاومت دارای مقدار ثابت که به طور موازی با پتانسیومتر P1 وصل می شود، تنظیم می گردد. استفاده از مقاومت با مقدار ثابت به کاهش نویز در ولتاژ خروجی کمک می کند.

رگولاسیون ولتاژ بدین صورت کار می کند

ورودی منفی آی سی 1 به ولتاژ خروجی و ورودی مثبت به ترکیب R1/P1 وصل می شود. این آی سی بیس ترانزیستور T1 را کنترل می کند تا هرگونه اختلاف ولتاژ بین دو ورودی را از بین برود (برابر شوند). جریان کلکتور این ترانزیستور باعث یک افت ولتاژ در R6 می شود، که ولتاژ خروجی را از طریق طبقه دارلنگتون کنترل می کند. پایه 1 تراشه LM10، خروجی مرجع می باشد. زمانی که خروجی در سطح دلخواه تثبیت می شود، تفاوت بین دو ورودی صفر است.

سطح ولتاژ در محل اتصال R1/P1 برابر با سطح ولتاژ در ورودی منفی این اپ امپ است. زمانی که سطح مرجع با تنظیم پتانسیومتر P1 تغییر می کند، یک اختلاف ولتاژ بین دو ورودی، توسط آپ امپ، ولتاژ کنترل را تا زمانی که اختلاف ولتاژ به صفر برسد، تغییر می دهد. جریان با یک آی سی LM10 دیگر کنترل می شود. برای تثبیت جریان یک سطح مرجع گرفته شده از پتانسیومتر P3 با ولتاژ دو سر مقاومت R11 مقایسه می گردد. جریان در این مقاومت جاری می شود. از آنجایی که LM10 یک آپ امپ سریع نیست، جریان از طریق T3 محدود می شود. T3 جریان را تا حداکثر 2 آمپر محدود می کند.

نقشه مدار چاپی (PCB) پروژه منبع تغذیه صفر تا 50 ولت

نقشه مدار چاپی (PCB) پروژه منبع تغذیه صفر تا 50 ولت

نحوه قرارگیری قطعات بر روی PCB پروژه منبع تغذیه صفر تا 50 ولت

نحوه قرارگیری قطعات بر روی PCB پروژه منبع تغذیه صفر تا 50 ولت

حداقل خروجی وابسته به بار است بنابراین R12 به عنوان یک بار ثابت به مدار اضافه می شود. استفاده از مقاومت 470 اهم برای R12 یک حداقل خروجی 0/4 ولت می دهد. حداکثر ولتاژ خروجی با R1b ثابت می شودو می تواند تا 50 ولت تنظیم شود. مقدار R1b که در مدار استفاده می شود، حداکثر خروجی را تا 45 ولت تنظیم می کند. وقتی می خواهیم حداکثر خروجی را تا 50 ولت بالا ببریم، قطعات زیر باید جایگزین شوند:

شکل ظاهری و ترتیب پایه های ترانزیستورهای 2SD1528 و 2SB764 و 2N3055

شکل ظاهری و ترتیب پایه های ترانزیستورهای 2SD1528 و 2SB764 و 2N3055

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com (این مطلب فاقد فایل جهت دانلود است)

 نویسنده : فرهاد اکبری

 تاریخ انتشار : 27 آوریل 2016

7 دیدگاه

  1. ولتاژ ورودی چند ولته؟

  2. سلام دوست عزیز
    شما می توانید با استفاده از این مدار یک ولتاژ صفر تا حداکثر 50 ولت را به ورودی بدهید و در خروجی با استفاده از پتانسیومتر p1 ولتاژ خروجی را تنطیم کنید.

  3. سید ابراهیم تاجران

    سلام دوست گرامی امکان افزایش جریان در این مدار وجود دارد؟

  4. سلام دوست عزیز
    خیر این امکان وجود ندارد، مگر با تغییر ترانزیستورها و انتخاب ترانزیستوری با میزان جریان خروجی بالاتر

  5. سلام یه سوال خروجی به ولتاژ ورودی بستگی داره ؟
    و اینکه ورودی مدار چند ولت و چند امور باید باشه ؟
    ممنون

  6. سلام ببخشید ایسی lm10 با ایسی lm10cln یکی هست ؟ ممنون

  7. سلام دوست عزیز
    این مدار یک مدار کاهنده ولتاژ است پس اگر می خواهید یک منبع تغذیه قابل تنظیم 0 الی 50 ولت داشته باشید حتما باید در ورودی نیز ولتاژ 50 ولت به صورت ثابت داشته باشید.
    معمولا حروف آخر تراشه ها نشان دهنده برخی از مشخصات آی سی است، چراکه ممکن یک مدل آی سی با چند مشخصه متفاوت تولید شود، اما جهت اطمینان بیشتر پیشنهاد می شود دیتاشیت تراشه را مطالعه فرمایید.

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.