مدار کمکی برای گیتار برقی

مدار کمکی برای گیتار برقی

اگر تازه به جمع نوازنده های گیتار پیوسته اید و مبتدی هستید با استفاده از این مدار این شانس را خواهید داشت که مهارت های خود را افزایش دهید. پروژه ی حاضر این امکان را فراهم می اورد که همراه با قطعه ی اصلی موسیقی مورد علاقه، نواخته و نسخه بدون کم و کاست و نت به نتی از ان را برای خود کپی برداری نمایید. با ترکیب سیگنال های تولید شده از گیتار و پخش کاست خود و به گوش گذاشتن هدفون، امکان ندارد که بیشتر از این بتواند به نوازنده ی مورد علاقه ی خود نزدیک شوید. به کار گیری مدار حاضر و هماهنگ سازی صدای گیتار خود با اوای پخش شده به شما این احساس دست می دهد که در صحنه یا استودیو حاضر بوده و در کنار نوازنده ی دلخواه خود سازتان را  می نوازید. برای تامین انعطاف پذیری و هماهنگی بیشتر بین شما و گروه نوازندگان دو ولوم بر روی مدار تعبیه شده است. وقتی پخش این قطعات ترکیبی را از طریق هدفون گوش کنید واقعا تصور می کنید که در استریو یا صحنه حاضرید.

تشریح مدار

قلب این مدار را یک تقویت کننده عملیاتی صوتی کم قدرت یعنی آپ امپ LM386 تشکیل می دهد که با یک باتری 9 ولت کتابی تغذیه می گردد. دو ولوم مستقل از هم برای ورودی گیتار برقی و ضبط کاست به مدار در نظر گرفته شده اند. به این ترتیب بدون این که مجبور باشید به تنظیمات گیتار و یا پخش کاست خود دست بزنید. به راحتی می توانید ولوم نسبی سیگنال های هر دو وسیله را در حد دلخواه میزان نمایید. سوکت ورودی گیتار از نوع 1/4 اینچی و سوکت های مربوط به پخش کاست و خروجی هدفون از نوع مینیاتوری و ظریف تر 1/8 اینچی می باشند.

مدار کمکی برای گیتار برقی

نکته قابل توجه!! پس از ترکیب سیگنال های ورودی در مدار سیگنال حاصله حتما از طریق هدفون شنیده شده و از بلندگو استفاده نشود چون در این صورت صداهای زائد و اضافی اتاق حذف شده و نتیجه و تاثیر گذاری مدار عالی خواهد بود.

IC1 یک Op-Amp LM386 معروف می باشد در این جا چون توان بسیار کمی نیاز داریم استفاده از نمونه کم وات این ای سی یعنی LM386 N-1 بهتر است ولی اگر ان را در اختیار نداشته و همان LM386 معمولی را دارید مشکلی ایجاد نمی شود. به طوری که ملاحظه می کنید بهره ی ای سی در حدود 200× بوده و کافی است. نیازی هم به ایجاد بهره ی بیشتر نیست.

ورودی گیتار از طریق سوکت 1/4 اینچی J1 به یکی از ولوم ها یعنی پتانسیومتر VR1 متصل می گردد. این تغذیه پس از خروج از ترمینال متصل به جاروبک لغزنده ی پتانسیومتر VR1 از مقاومت R1 خازن C1 و مقاومت R2 عبور می نماید. برای تامین جداسازی مناسب بین ولوم کنترل کننده ی گیتار ورودی ضبط از مقاومت های R1 و R2 استفاده کرده ایم تا بار اعمال شده از طرف کنترل های گیتار به حداقل برسد.

خازن C1  که همان خازن تزویج ac ی همیشگی است. مقاومت R2 به پایه ی 2 از IC1 متصل گردیده و برای جلوگیری از رخنه فرکانس هایی رادیویی به ورودی ای سی یک خازن C2 بین زمین و پایه 2 در نظر گرفته شده است. برای تامین پایداری صدای خروجی در ترازهای بالا “یک شبکه زوبل” مشتمل بر مقاومت R5 و خازن C3 بین زمین و خروجی ای سی یعنی پایه ی 5 قرار گرفته است. در نهایت خازن C4 خروجی را به سوکت J2 یعنی خروجی هدفون ارتباط می دهد.

حال به سراغ سوکت ورودی ضبط می رویم به طوری که ملاحظه می کنید سیگنال این قسمت از طریق سوکت J3 وارد مدار می شود. پتانسیومتر VR2 پس از کنترل تغذیه ی اخذ شده ان را به مقاومت R3 خازن C5 و مقاومت R4 هدایت می نماید. طبق معمول وظیفه تزویج ac به عهده ی خازن C5 گذاشته شده است. R3 و R4  مقاومت های جداساز بوده و از راه یابی تغذیه ی ورودی گیتار در پایه ی 2 به زمین ممانعت به عمل می اورند. در قسمت تغذیه ی مدار هم دو خازن C7 و C8 وظیفه جداسازی ای سی را انجام می دهند. برای این که روشن بودن مدار مشخص باشد و باتری بیهوده مصرف نشود از یک LED ی نمایشگر D1 و به تبع ان یک مقاومت محدود کننده ی R6 هم استفاده کرده ایم . برای کسب بهره ی 200× در نظر گرفتن یک خازن کنارگذر C6 و وصل کردن ان بین پایه های 1 و 8 ضروری است.

بدون C6 ، بهره LM386 کم و در حدود 20× می باشد. پایه های زمین تراشه را ترمینال های 3 و 4 ای سی تشکیل می دهند و S1 هم کلید قطع و وصل کننده ی مدار می باشد. به طوری که در روی شکل ملاحظه می کنید مدار بسیار ساده می باشد و بارگذاری متقابل سیگنال های دو منبع به حداقل ممکن کاهش یافته است.

فهرست قطعات

:: نیمه هادی ها

تقویت کننده ی عملیاتی LM386 است. :IC1

:: مقاومت ها

همه مقاومت ها 1/4 وات و 5 درصدی هستند.

R1:27Kohms

R2:10Kohms

R3:100Kohms

R4:100Kohms

R5:10ohms

R6:4.7Kohms

:: خازن ها

همه خازن ها ی غیر قطبی از نوع عدسی و سرامیکی هستند.

ولتاژ مجاز همه خازن های الکترولیتی،25 ولت است.

C1:0.1µF

C2:1000pF

C3:0.1µF

C4:100µF

C5:0.1µF

C6:10µF

C7:0.1µF

C8:100µF

:: قطعات و لوازم اضافی

D1: LED

پتانسیومترهای 100 کیلو اهم :  2وVR1

سوکت 1/4 اینچی : J1

سوکت های 1/8 اینچی مونو : 3 ,J2

کلید قطع و وصل تک پل تک راهه مینیاتوری :S1

منبع تغذیه: باتری 9 ولت کتابی

نکات ساخت

ابتدا تقویت کننده های قدرت اصلی را کنترل کنید. برای شروع می توانید قطعات جانبی و اضافی را حذف کرده و فقط اسکلت اصلی را باقی نگهدارید. در این مرحله فقط از قطعات مربوط به ورودی گیتار استفاده کرده و R5 و C3 (شبکه زوبل) و خازن مربوط به بهره C6 را کنار بگذارید. از خازن C2 هم می توانید در این برهه صرف نظر کنید.

به هر حال با در نظر گرفتن سوکت ورودی J1 و سوکت خروجی J2 و به خصوص اگر برای مدار جعبه ای در نظر گرفته اید با نصب ان ها در جای مربوطه کنترل کردن مدار بسیار ساده است. سرفیش مربوط به گیتار برقی را به سوکت مربوطه متصل کرده و خروجی را ارزیابی نمایید. اگر از این مرحله سربلند بیرون امدید مدار را خاموش کرده و قطعات مربوط به ورودی ضبط را در جاهای مربوطه نصب کنید. دوباره مدار را کنترل کرده و این بار ورودی مربوط به ضبط مونو را تغذیه کنید. سیگنال اعمال شده به این قسمت باید با واکنش هدفون مواجه شود. سپس سایر قطعات را به ترتیب به مدار اضافه کنید. اضافه کردن خازن C6 بلافاصله باعث بالا رفتن بهره می گردد.

راه اندازی ازمایشی

خروجی گیتار برقی را به سوکت J1 هدفون را به سوکت J2 و ورودی ضبط را به سوکت J3  وصل کنید. کلید مدار را در وضعیت روشن قرار داده و ولوم گیتار برقی را بپیچانید. اکثر اوقات مجبور می شوید که این ولوم را تا اخر بچرخانید حالا از پتانسیومتر VR1 مدار استفاده کنید تا میزان سیگنال گیتار در هدفون را تغییر دهد. اکنون پخش کاست را روشن کرده و پتانسیومتر VR2 را به میزان دلخواه و مناسب تنظیم نمایید. از انجایی که سیگنال تولیدی و خروجی کاست خیلی بلندتر از سیگنال مشابه گیتار است در ابتدای کار کنترل کننده ی ولوم کاست را در حد کمی قرار دهید تا به گوش تان صدمه ای وارد نشود. حالا اگر ولوم یا پتانسیومترهای VR1 و VR2  را تنظیم کنید می توانید همزمان با پخش قطعه ی موسیقی مورد علاقه تان سار خودتان را هم نواخته و به ان اضافه نمایید. از انجایی که وجود هدفون از رسیدن هرگونه نویزهای مزاحم به گوش ممانعت به عمل می اورد افکت و جلوه ویژه ی صوتی اوای ترکیب شده بسیار عالی خواهد بود و تصور می کنید که در یک کنسرت زنده و در کنار نوازنده ی مورد علاقه تان قرار دهید و با ان مشارکت می کنید.

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com (این مطلب فاقد فایل جهت دانلود است)

 نویسنده : فرهاد اکبری

 تاریخ انتشار : 20 آگوست 2016

2 دیدگاه

  1. سلام
    تشکر بابت وب سایت خوبتون سوالی داشتم راجع به این مدار
    که آیا این وسیله مثل افکت looper که صدا گیتار رو هم ضبط میکنه و بعدش همون رو پخش می کنه، عمل می کنه؟
    ممنون میشم جواب سوالمو جواب بدید

  2. سلام دوست عزیز
    این مدار در حقیقت دو صدا را (صدای اول مربوط به میکروفن است که در نزدیکی گیتار قرار می گیره و صدای دوم که می تونه خروجی یک ضبط صوت و یا پخش کننده صوتی باشه)با یکدیگر مخلوط می کنه و در خروجی پخش می کنه، و همچنین لازم به ذکره بگم هیچ عملیات ضبطی توسط این مدار انجام نمیشه.

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.