منبع تغذیه متقارن فشرده

ساخت منبع تغذیه متقارن فشرده

یک تغذیه متقارن معمولا برای تقویت کننده های میکروفن، مدارات صوتی، مبدل های امپدانس و بیشتر مداراتی که از آپ امپ استفاده می کنند، لازم است. این کاربردها معمولا فقط جریان های پایین را نیاز دارند. مدار شکل زیر یک ولتاژ متقارن با خروجی جریان پایین می دهد. همچنین این مدار منبع تغذیه به گونه ای طراحی شده که کوچک هم باشد.

ساخت منبع تغذیه متقارن فشرده

با یک خروجی 15± ولت، این مدار یک جریان 25 میلی آمپر را تحویل می دهد. این جریان برای یک مدت بسیار کوتاه می تواند تا 100Ma بالا رود. با استفاده از یک ترانسفورماتور با ولتاژ ثانویه مناسب، این مدار را می توان برای تولید خروجی های 5± ، 9± ، 12± ، 18± و 24± استفاده کرد. البته ممکن است پیدا کردن آی سی رگولاتور مناسب برای تامین ولتاژهای 18 و 24 ولت، کمی مشکل باشد. به خاطر اندازه کوچک، این مدار را می توان مستقیما درون مداری که قرار است آن را تغذیه کند، قرار دارد.

یک ایراد ترانسفورماتورهای اصلی کوچک

مقاومت داخلی نسبتا بالای آن ها است. این مقاومت داخلی باعث ایجاد یک اختلاف بزرگ بین ولتاژ خروجی حالت بدون بار (standby) و ولتاژ تحت بار می شود.

مثال: ترانسفورماتور استفاده شده در این مدار خاص، یک ولتاژ 32 ولت در ورودی آی سی رگولاتور در حالت standby می دهد. در برخی شرایط ممکن است ولتاژ ورودی رگولاتور بسیار بیشتر از سطح مجاز شود. توجه به این نکته که حد بالا برای آی سی رگولاتور بدون صورت است نیز مهم می باشد:

روش جلوگیری از یک خروجی ولتاژ بسیار بالا در حالت standby

اضافه کردن مقاومت ها به طور موازی با سیم پیچ ثانویه ترانسفورماتور می باشد. مقاومت با تولید یک بار ابتدایی، از ولتاژ standby بسیار بالا جلوگیری می کند. مقاومت ها از نظر اهمی نباید پایین باشند، زیرا در غیر این صورت ظرفیت منبع تغذیه خیلی محدود شده و مقاومت خیلی داغ می شود. در انتخاب مقدار مقاومت باید توجه داشت که اگر جریان جاری را بتوان فقط چند میلی آمپر کمتر کرد، می توان ولتاژ را در حد پایین تر از سطح بحرانی نگه داشت. اگر ترانسفورماتور 3/5VA باشد و C1 و C2 با خازن های 100µF جایگزین شوند منبع تغذیه می تواند برای جریان بار بالا تا 55Ma استفاده شود.

نقشه مدار چاپی برای ساخت منبع تغذیه متقارن کوچک

نقشه مدار چاپی برای ساخت منبع تغذیه متقارن کوچک

نحوه قرارگیری قطعات برای ساخت منبع تغذیه متقارن کوچک

نحوه قرارگیری قطعات برای ساخت منبع تغذیه متقارن کوچک

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com (این مطلب فاقد فایل جهت دانلود است)

 نویسنده : فرهاد اکبری

 تاریخ انتشار : 26 آوریل 2016

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.