ساخت نشانگر قطع برق با آپ امپ 741

ساخت نشانگر قطع برق

در این بخش دانلود پروژه ساخت نشانگر قطع برق با آپ امپ 741, توسط تیم الکترونیک ۹۸ برای شما علاقه مندان به یادگیری و انجام پروژه های حرفه ای الکترونیک آماده شده است. تعداد زیادی از مدارها، به خصوص سیستم های دیجیتالی می بایست یک منبع تغذیه دائمی داشته باشند تا متضمن عملکرد صحیح آن ها باشد. مدار شکل زیر، قطع برق را با یک LED روشن نشان می دهد.

وقتی منبع تغذیه روشن می شود، ولتاژ پین 2 در Op-Amp 741 به مقدار 0.6 ولت کمتر از ولتاژ تغذیه می باشد. فشار دکمه ریست ولتاژ پین 3 را بیشتر از پین 2 کرده و خروجی High می شود. فیدبک مثبت از طریق مقاومت R2 در این حالت مدار به حالت لچ می برد. بنابراین LED روشن نیست.

وقتی منبع تغذیه خاموش می شود، تمامی ولتاژ ها به صفر افت می کنند. به محض برگشت مجدد منبع تغذیه، ورودی معکوس گر فورا از طریق دیود D1 به ولتاژ قبلی خود باز می گردد. بنابراین، C1 دشارژ می شود و ولتاژ ورودی غیر معکوس گر را در حالت LOW نگه می دارد. در نتیجه خروجی آپ امپ 741 به حالت LOW رفته و در نتیجه LED روشن می شود. این مدار تقویت کننده عملیاتی تا زمانی که دکمه ریست دوباره فشار داده شود، در این حالت باقی می ماند.

ساخت نشانگر قطع برق با آپ امپ 741

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com (این مطلب فاقد فایل جهت دانلود است)

 نویسنده : فرهاد اکبری

 تاریخ انتشار : 1 سپتامبر 2015

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.