دانلود پروژه ساخت فرستنده اف ام FM تک ترانزیستوری

ساخت فرستنده اف ام FM تک ترانزیستوری

در این بخش دانلود پروژه ساخت میکروفون مخفی بی سیم اف ام FM, توسط تیم الکترونیک ۹۸ برای شما علاقه مندان به مدارات فرستنده رادیویی آماده شده است. فرستنده ای که مشاهده می کنید ساده ترین فرستنده ی دینا از نظر ظاهری و لی با کیفیت بالاست که قطعات کمتر از آن دیگر امکان ندارد. این فرستنده ی تک ترانزیستوری که شامل اسیلاتورو مدولاتور به صورت همزمان است ثبات فرکانس فوق العاده ای دارد.حساسیت بسیار بالای آن باعث شده تا بتوان به عنوان یک میکروفون مخفی از آن استفاده نمود.

ولتاژ کار این مدار 3 الی 4.5 ولت است. جریان مصرفی در ولتاژ 3ولت برابر 3 میلی آمپر است. با نصب قطعات صورت چسبیده به هم و بدون استفاده از فیبر مدار چاپی و به کار گیری باتری های ساعت می توانید یک میکروفون مخفی به انداه یک بند انگشت بسازید. با توجه به اینکه جریان مصرفی یک led ساده 30 میلی آمپر و یا حتی بیشتر از آن می باشد باتری های مورد استفاده به مدت طولانی می توانند دوام بیاورند.

دانلود پروژه ساخت میکروفون مخفی بی سیم اف ام FM

سخت افزار پروژه

سه نوع ترانزیستور می توانند مورد استفاده قرار بگیرند که در هر حالت مقادیر خازن و مقاومت فرق می کند. هر ترانزیستوری را که به کار بردید با استفاده از جدول زیر مقادیر مقاومت و خازنها و ترتیب پایه های آن را می توانید مشخص کنید.

دانلود پروژه ساخت میکروفون مخفی بی سیم اف ام FM

نقشه شماتیک

میکروفون از نوع خازنی دوسیمه است. سیم پیچ L شامل 6 دور سیم مسی نمره 0.8mm (با نام تجاری 0.8 یا همان صفر هشتاد) است که بر روی هسته هوایی به قطر 5mm به طور مرتب در کنار هم پیچیده می شود و فاصله ی بین حلقه های آن حدود نیم میلی متر است. در مورد این سیم پیچ L به به کار بردن یک مته به شماره 5 به آسانی می توانید سیم لاکی را دور آن بپیچید در آخر لاک هر دو سر انتهایی آنرا با تیغ یا وسیله دیگری بتراشید تا سیم مسی لخت شود. آنرا با هویه قلع اندود کرده و در مدار قرار داده و لحیم کاری کنید.

نقشه شماتیک ساخت میکروفون مخفی بی سیم اف ام FM

آنتن مورد نیاز یک تکه سیم 20 سانتیمتری است. اگر بیشتر از این طول را به کار برید هر چند برد بیشتر خواهد شد ولی باعث لغزش فرکانس و ناپایداری آن می شود. هر چند به نظر می رسد که با تغییر دادن C2 و C3 فرکانس کار تغییر می کند و لی دستکاری آنها اصلا به درد نمی خورد و مقادیر آنها در جدول فوق یک مقدار بهینه شده هستند. برد فرستنده با توجه به ساختار و جریان مصرفی آن بد نیست و برای فاصله بین چندین اتاق مناسب می باشد.

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com

 حجم فایل : 156 کیلو بایت

 نویسنده : فرهاد اکبری

 تاریخ انتشار : 28 آگوست 2014

69 دیدگاه

  1. سلام من دوتا ازش ساختم ولی هیچکدومش کار نمیکنه … یکیش روی فرکانس ۹۰ مگاهرتز با نویز بسیار زیاد صدای خیلی کمی میده… از مدار چاپی استفاده کردم و ترانزیستور 2n3906

  2. سلام دوست عزیز
    بله میکروفون دارای پلاریته است و در هنگام نصب در مدار باید جهت مثبت و منفی آن رعایت شود.

  3. Mohammad Javad Ehsani

    سلام خسته نباشید میخواستم بدونم C1 اندازش چقدر هست

  4. Mohammad Javad Ehsani

    سلام خسته نباشید میشه بجای باطری از خازن الکترولیتی استفاده کرد

  5. فرهاد اکبری

    سلام دوست عزیز
    مقدار خازن C1 برابر با 1/5 نانو فاراد است.

  6. فرهاد اکبری

    سلام دوست عزیز
    بله می توانید از سوپر خازن ها همانند خازن 500 فاراد 2.7 ولت استفاده کنید.

  7. Mohammad Javad Ehsani

    ممنون

  8. سلام
    اولا فرکانس این مدارو نمیشه تغیر داد.
    گیرنده باید رویه چه فرکانسی باشد
    دوما اگه مثلا دوتا باطری غلمی رو سری کنیم اوکی

  9. سلام دوست عزیز
    برای یافتن ایستگاه رادیویی باید منبع تغذیه مدار را متصل کنید و سپس یک رادیو در چند سانتی متری مدار بر روی موج FM روشن کنید و واریابل رادیو را تا زمانیکه صدای صوت از رادیو می شنوید تغییر دهید.
    می توانید از دو باتری قلمی نیز برای تغذیه مدار استفاده کنید.

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.