دانلود پروژه ساخت تقویت کننده صوتی یا آمپلی فایر 1.5 RF وات

ساخت تقویت کننده صوتی یا آمپلی فایر 1.5 RF وات

در این بخش دانلود پروژه ساخت تقویت کننده صوتی یا آمپلی فایر 1.5 RF وات, توسط تیم الکترونیک ۹۸ برای شما علاقه مندان به مدارات صوتی و مدارات فرستنده رادیویی آماده شده است. آمپلی فایر های قدرت RF یا همان PA ها ( مخفف POWER AMPLIFIER ) که جهت تقویت سیگنال فرستنده های FM و در نتیجه افزایش برد آنها به کار می روند همگی از نوع کلاس C هستند. به وسیله این مدار می توانید فرستنده های FM ضعیف خود را تا حد 1.5 وات تقویت کنید.

دانلود پروژه ساخت تقویت کننده صوتی یا آمپلی فایر 1.5 RF وات

مشخصات مدار

:: قدرت خروجی 1.5 وات

:: ولتاژ تغذیه 10 الی 15 ولت DC

:: جریان مصرفی بیش از 200 میلی آمپر بسته به ولتاژ تغذیه و قدرت ورودی

:: توان ورودی می تواند ما بین 100 میلی وات تا 400 میلی وات باشد.

نقشه شماتیک مدار پروژه آمپلی فایر 1.5 RF وات

نقشه شماتیک مدار پروژه آمپلی فایر 1.5 RF وات

لیست قطعات

لیست قطعات جهت ساخت تقویت کننده صوتی یا آمپلی فایر 1.5 RF وات

تذکرات

1- ولتاژ تغذیه و توان ورودی اعمال شده نسبت عکس با هم دارند. یعنی اگر حداکثر قدرت به ورودی داده شود بایستی ولتاژ پایین تر بیاید تا اعوجاج روی ندهد.

2- بایستی یک هیت سینک مناسب به ترانزیستور ببندید. بهتر است که توسط طلق و پایه پلاستیکی بدنه ترانزیستور را از هیت سینک جدا کنید تا هیچ تماسی به هم نداشته باشند.

3- برای ارتباط ما بین فرستنده و امپلی فایر حتما بایستی از کابل کوآکسیال خیلی کوتاه استفاده شود ( حدود 5 سانتی متر یا حتی کمتر ) اگر از سیم ارتباطی دیگر استفاده کنید انرژی در طول مسیر متشعش شده و به اصطلاح فرار می کند. بنابراین قدرت کمتری وارد مدار آمپلی فایر RF می شود.

4- RFC نوع VK200 یک استوانه فریت به طول 1 سانتی متر و قطر 5 میلیمتر است که دارای 6 سوراخ در امتداد بدنه اش بوده و سه دور سیم پیچی در آن وجود دارد.

5- توجه کنید در خازنهای تریمر دو مقدار نوشته شده است که اولی حد پایین و دومی حد بالای مقدار آن را بیان می کند. مثلا 10-45 pf می رساند که به هنگام تغییر دادن تریمر از حداقل مقدار آن یعنی 10pf شروع شده و به حداکثر مقدار خود یعنی 45 pf می رسد.

6- نحوه تنظیم نمودن paها همانند روال یک فرستنده است. بدین صورت که بعد از تنظیم خروجی یک فرستنده در حداکثر قدرت توسط کابل کواکسیال خروجی فرستنده را به ورودی آمپلی فایر قدرت وصل می نماییم و سپس وات متر را به خروجی آمپلی فایر قدرت بسته و از تریمر های ورودی شروع به تنظیم نموده و به تریمر های خروجی می رسیم تا بهترین تنظیم و حداکثر قدرت را به دست آورده باشیم. در انتها با تغییر اندک فاصله ی حلقه ی سلف ها و بازبینی تریمر ها از اتمام کار مطمئن می شویم.

یک فرستنده را که در حداکثر قدرت خروجی اش تنظیم شده است به ورودی آمپلی فایر rf وصل کنید و وات متر را به خروجی آمپلی فایر rf ببندید. حال با چرخاندن به ترتیب c1 , c2 , c8 , c9 بیشترین قدرت خروجی را به دست آورید فاصله حلقه های L1 و L2 و L3 را هم اندکی تغییر دهید تا واکنش مدار را ببینید. بهتر است تریمر ها را دوباره تنظیم اندکی نمایید تا از اتمام کار مطمئن شوید. توجه کنید که حتما از یک پیچ گوشتی کوچک دسته پلاستیکی جهت تنظیم تریمر ها استفاده نمایید. حال مدار آماده ی بهره برداری است وات متر را از خروجی برداشته و یک آنتن مناسب به جای آن وصل کنید.

7- همانطور که قبلا هم اشاره شد روی سیم پیچ ها را توسط پوسته فلزی IF رادیو که در بازار به فراوان یافت می شوند بپوشانید. بطوریکه به خط منفی یا همان زمین وصل شده و هیچ گونه تماسی با سیم پیچ ها نداشته باشند. هر چند دار بدون وجود آنها خیلی خوب کار می کند ولی اگر این کار را بکنید خیلی خیلی بهتر خواهد بود.

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com

 حجم فایل : 135 کیلو بایت

 نویسنده : فرهاد اکبری

 تاریخ انتشار : 30 آگوست 2014

3 دیدگاه

  1. سلام
    ببخشید من در مورد فرستنده های رادیویی اطلاعات زیادی ندارم سوالم اینه که با این تقویت کننده میشه با این مدار برد ماژول های فرستنده ask یا hmt رو بیشتر کرد؟

  2. فرهاد اکبری

    سلام دوست عزیز
    این تقویت کننده برای فرستنده های FM کاربردی است و شما برای تقویت سیگنال ماژول hmt باید به دنبال تقویت کننده های با فرکانس کاری ماژول باشید.

  3. سلام آیا می‌توان ترانزیستور مشابه جایگزین کرد
    ایا مشابه دارد ممنون

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.