دو برابر کننده ولتاژ

دو برابر کننده ولتاژ

این مدار منبع تغذیه، ولتاژی معادل دو برابر ولتاژ دریافتی تولید می کند. این مدار زمانی که از یک منبع تغذیه ولتاژ پایین، یک سطح ولتاژ بالاتر نیاز است مفید می باشد. از انجایی که سطوح مصرف جریان پایین هستند در این موارد مدار می تواند با کمترین قطعات ساخته شود.

نقشه شماتیک مدار دو برابر کننده ولتاژ

مدار الکترونیکی: در اصل یک مولد موج مربع با استفاده از آی سی تایمر 555 معمولی می باشد. این مدار با یک طبقه نهایی که از ترانزیستورهای T1 وT2 ساخته می شود ادامه پیدا می کند. مدار دو برابر کننده واقعی از قطعات D1، D2، C4 و C5 ساخته می شود.

آی سی تایمر 555: به عنوان مولتی ویبراتور ناپایا (آستابل) کار می کند و یک فرکانس تقریبا 8/5khz را تولید می کند. خروجی موج مربعی، طبقه نهایی ساخته شده از ترانزیستورهای T1 و T2 را اه اندازی می کند.

نحوه کار مدار دو برابر کننده ولتاژ

با یک دامنه پایین سیگنال ترانزیستور T1 مسدود می شود در حالی که T2 هدایت می کند. الکترود منفی خازن C4 زمین شده، و از طریق D1 شارژ می شود. با یک دامنه ی بالای سیگنال، ترانزیستور T1 هدایت می کند در حالی که T2 مسدود می شود. بنابراین خازن C4 نمی تواند تخلیه شود زیرا با D1 مسدود می شود.

در ادامه خازن C5 با یک ولتاژ ترکیب شده از C4 و منبع تغذیه (12 ولت ورودی) شارژ می شود. در حالت بدون بار (standby)، مدار تقریبا 20 ولت تحویل می دهد. حداکثر بار نباید بیشتر از 70 میلی آمپر شود. ولتاز خروجی واقعی تقریبا 18 ولت است و باز ده ان 32% می باشد.

در جریان های پایین تر، ولتاژ بالاتر است. اگر یک سطح ولتاژ پایدار، مورد نیاز باشد، یک IC رگولاتور ولتاژ سه پایه می تواند در خروجی اضافه شود. مصرف جریان خود آی سی رگولاتور، باید به مصرف جریان کلی، که نباید بیش از 70 میلی آمپر باشد، اضافه شود.

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com (این مطلب فاقد فایل جهت دانلود است)

 نویسنده : فرهاد اکبری

 تاریخ انتشار : 26 آوریل 2016

2 دیدگاه

  1. با عرض سلام خدمت شما
    اگه از خروجی این مدار ۳ آمپر کشیده بشه ولتاژ تا چه میزان افت میکنه؟

  2. سلام دوست عزیز
    مدار طراحی شده برای مصارف جریان پایین می باشد و شما نمی توانید بیشتر از 70 میلی آمپر از آن بکشید.

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.