پیکربندی و راه اندازی LCD کاراکتری در زبان بیسیک BASIC

پیکربندی و راه اندازی LCD کاراکتری

اکثر میکروکنترلرهای AVR تنها می توان از پورت B آنها برای اتصال به LCD کاراکتری استفاده کرد. دستور زیر پایه های LCD را به مبکروکنترلر معرفی می کند. می توانید بجای استفاده از نام Pin از نام Port هم استفاده کنید مانند: Pinb.3 که می شود PORTB.3.

نقشه شماتیک نحوه اتصال LCD کاراکتری به میکروکنترلر AVR

نقشه شماتیک نحوه اتصال LCD کاراکتری به میکروکنترلر AVR

نکته : برای اتصال LCD به میکروکنترلر AVR از پایه های معرفی شده در دستور بالا (پورت B) استفاده کنید. چون اکثر میکروها از این پورت برای اتصال به LCD استفاده می کنند, در استفاده از پورت های دیگر به دلیل وجود فیوز بیت ها و پین های چند منظوره ریسک نکنید.

LCD های کاراکتری در انواع مختلفی هستند که از نظر تعداد کارکترهای سطر و ستون تقسیم بندی می شوند. در جدول زیر انواع مختلف این نوع LCD نمایش داده شده است.

انواع LCD کاراکتری

معرفی نوع LCD کاراکتری در زبان بیسیک BASIC

توسط دستور بالا می توانید نوع LCD کاراکتری متصل به میکروکنترلر AVR را از نظر اندازه (تعداد سطر و ستون) معرفی نمائید.

type : نوع LCD کاراکتری متصل به میکروکنترلر AVR از نظر اندازه (تعداد سطر و ستون) با استفاده از جدول بالا.

نمایش مقادیر و متون در LCD کاراکتری به زبان بیسیک BASIC

Var : برای نمایش محتوی یک متغیر از هر نوعی می باشد.

نکته : در صورتی که می خواهید یک متن دلخواه را بر روی LCD نمایش بدهید تنها کافی است متن دلخواه خود را در داخل علامت ” ” قرار دهید.

نکته: برای نمایش چند متغیر یا متن به صورت پشت سر هم متغیرها و متون را با علامت سمیکالن ; از هم جدا کنید.

پاک کردن صفحه نمایش LCD کاراکتری در زبان بیسیک BASIC

با این دستور تمامی متون نوشته شده در صفحه LCD پاک می شود.

تعیین وضعیت مکان نما در LCD کاراکتری در زبان بیسیک BASIC

در حالت معمول در صفحه نمایش یک مکان نما وجود دارد که می توان حالات مختلف را برای آن تعیین کرد.

On : روشن بودن مکان نما

Off : خاموش بودن مکان نما

Blink : روشن بودن مکان نما به همراه چشمک زدن

Blink : روشن بودن مکان نما بدون چشمک زدن (اختیاری)

روشن و خاموش صفحه نمایش LCD کاراکتری در زبان بیسیک BASIC

با این دستور می توانید صفحه نمایش را روشن و خاموش کنید.

نکته : این روش بدون از بین رفتن اطلاعات روی صفحه نمایش انجام می شود.

نمایش کارکتر ساخته شده در LCD کاراکتری در زبان بیسیک BASIC

در مورد ساخت یک کارکتر دلخواه و روش طراحی آن بحث شد (برای مشاهده اینجا کلیک کنید). برای مثال در صورتی که بخواهید کارکتری را که در شکل زیر مشاهده می کنید را در LCD کاراکتری نمایش دهید از دستور بالا استفاده کنید.

محیط LCD Designer در نرم افزار BASCOM-AVR

همانطور که گفته شد با استفاده از گزینه LCD designer به پنجره ای وارد خواهید شد که به صورت شکل بالا است.

در این پنجره یک ماتریس 8 * 5 نمایش داده شده (تنها 7 سطر قابل استفاده است) که شما می توانید با موس و کلیک کردن روی خانه ها کارکتر مورد نظر خود را طراحی کنید. با کلیک کردن روی کلید ok در برنامه همان خطی که قبل از ورود به این پنجره بودید عبارتی به صورت زیر نوشته خواهد شد.

حال به جای علامت ؟ از اعداد 0 تا 7 استفاده کنید و در دستور LCD vhr (?) هم به جای علامت ؟ همان عدد را قرار دهید.

مثال :

تغییر کنتراست صفحه نمایش LCD کاراکتری در زبان بیسیک BASIC

این دستور برای تنظیم کنتراست نور صفحه نمایش LCD به کار می رود. مقدار x می تواند بین 1 تا 3 قابل تغییر باشد.

دستورات حرکت مکان نما در صفحه نمایش LCD کاراکتری

در صورت نوشتن متن در LCD هر جایی که مکان نما وجود دارد همان جا متن مورد نظر نوشته خواهد شد. دستور زیر برای حرکت مکان نما در قسمت های مختلف صفحه LCD می باشد.

این دستور مکان نما را به سطر x و ستون y منتقل می کند.

حرکت مکان نما در LCD کاراکتری به زبان بیسیک BASIC

این دستور مکان نما را یک ستون به چپ یا راست حرکت می دهد.

مشخص کردن مکان دلخواه در LCD کاراکتری به زبان بیسیک BASIC

این دستور تمام صفحه نمایش و متون نوشته شده روی آن را یک واحد به چپ یا راست حرکت می دهد.

جهش به اول خط هر سطر در LCD کاراکتری به زبان بسیک BASIC

این دستور مکان نما را به اولین ستون سطر اول ( u ) و یا دوم ( l ) و یا سوم ( t ) و یا چهارم ( f ) منتقل می کند.

پرش به خط پایین LCD کاراکتری به زبان بیسیک BASIC

این دستور مکان نما را به سطر دوم و ستون اول جهش می دهد.

پرش به خط بالایی در LCD کاراکتری به زبان بیسیک BASIC

این دستور مکان نما را به سطر اول و ستون اول جهش می دهد.

پرش به خط سوم در LCD کاراکتری به زبان بیسیک BASIC

این دستور مکان نما را به سطر سوم و ستون اول جهش می دهد.

پرش به خط چهارم در LCD کاراکتری به زبان بیسیک BASIC

این دستور مکان نما را به سطر چهارم و ستون اول جهش می دهد.

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com (این مطلب فاقد فایل جهت دانلود است)

 نویسنده : فرهاد اکبری

 تاریخ انتشار : 17 سپتامبر 2014

4 دیدگاه

  1. علیرضا خاکشور دانشکده منتظری مشهد

    سلام خیلی ممنون خداخیرتون بده خیلی اموزش دقیق و قابل فهمی گذاشتید . من واقعا ازتون تشکر میکنم . چون تقریبا هیچ سایت ایرانی همچین اطلاعاتی رو اینقد قابل فهم نذاشته بود و من همیشه مجبور بودم برم به سایت های خارجی نگاه بندازم.

    واقعا مرسی از زحماتتون خیلی عالی توضیح دادید
    طرح سایتتون هم خیلی عالیه و اینکه تمام متن ها رو توی رنگ کرمی قرار دادید باعث میشه چشم ادمو اذیت نکنه
    و خیلی عالیه خدا خیرتون بده

    تو یه جمله بهترین سایتی هستید که دیدم

  2. سلام دوست عزیز
    این موضوع نظر لطف و مهربانی بسیار زیاد شما بزرگوار نسبت به ما است.
    نظرات اینگونه همیشه باعث دلگرمی تیم الکترونیک98 می شود و انگیزه تیم را برای ارائه مطالب بیشتر و با کیفیت تر در این زمینه هر روز بیشتر می کند.
    با سپاس فراوان

  3. سلام خسته نباشید دوستان
    مدیر سایت electronic98 کیه میشه معرفی کنید لطفا؟

  4. سلام دوست عزیز
    سایت الکترونیک98 حاصل تلاش یک تیم، تحت نظارت شرکت افق ایده پردازان می باشد که با هدف ارائه آموزش ها و پروژه های متفاوت از سطح مبتدی تا حرفه ای در زمینه الکترونیک، برق صنعتی، رباتیک و برنامه نویسی، فعالیت می کند.

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.